
از سوی دیگر روز ۱۰ مارس، از سوی انجمن جهانی نوازندگان نیانبان بهعنوان روز جهانی نیانبان اعلام شد تا به معرفی، فروش، نمایش و گسترشسازی بپردازد که درحال حاضر، نوای آن در بسیاری از کشورهای جهان طنینانداز است. قرار بود گروه لیان، همزمان با ۱۸ اسفندماه که روز بوشهر است در این شهر به اجرای برنامه بپردازد؛ کنسرتی که هنوز به آن مجوز داده نشده و برگزاری آن در هالهای از ابهام است. همچنین قرار بود گروه در روز ۱۹ اسفند - روز جهانی نیانبان - در شهر آبپخش، از توابع دشتستان به اجرای برنامه بپردازد که این کنسرت هم لغو شد. لغو این کنسرتها نشان میدهد با معضل جدی در مورد موسیقی محلی مواجهیم. این درحالی است که ساز نیانبان که خاستگاه آن به قسمتهای جنوبی کشور بازمیگردد در روز جهانیاش در اسکاتلند، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی نواخته خواهد شد اما در خاستگاه خودش امکان شنیده شدنش وجود ندارد.
در فاصله نه چندان دور از لغو این کنسرت خبر لغو کنسرتهای دیگر موسیقی مثل کنسرت خانم شیدا و گروه کرشمه در تالار رودکی تهران، لغو کنسرت گروه عقیق و حسین خواجهامیری (ایرج) در تهران، کنسرت احسان خواجهامیری در آبادان و خرمشهر، کنسرت محمد اصفهانی در بندرعباس و کنسرت مازیار فلاحی در اصفهان، در رسانهها منتشر شد.
پیروز ارجمند بهعنوان مدیر دفتر موسیقی درباره برخی از این کنسرتها صحبت کرد و دلایل لغو آنها را عنوان کرد. اما لغو برخی از کنسرتها مثل گروه لیان هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد .
لغو کنسرتها سوالهای زیادی را در ذهن زنده میکند. این مسأله پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم تقریبا به موضوعی عادی تبدیل شده بود اما با حضور علی جنتی بر مسند وزارت ارشاد، علی مرادخانی در معاونت هنری وزارت و پیروز ارجمند بهعنوان مدیر دفتر موسیقی ارشاد امیدهای زیادی در دل دوستداران هنر ایجاد شد و با نگاهی منصفانه شاهد برخی اقدامت رو به جلو بودیم. نمونه قابل دفاعش را میشود در برگزاری جشنواره موسیقی فجر مشاهده کرد. بابک شهرکی سرپرست ارکستر آکادمیک تهران در گفتوگو با «شهروند» با اشاره به رد نامه این ارکستر برای شرکت در جشنواره پیش از روی کار آمدن ارجمند گفت: «همزمان با شروع درخواستها برای شرکت در جشنواره فجر بهعنوان سرپرست گروه طی نامهای از مسئولان جشنواره درخواست کردیم تا با حضور ارکستر آکادمیک در جشنواره و برگزاری شب استاد همایون خرم موافقت کنند. اما دوستان درخواست ما را نپذیرفتند. »شهرکی در ادامه افزود: «با آمدن آقای ارجمند ایشان خودشان با بنده تماس گرفتند و گفتند این کار را در جشنواره امسال انجام دهید.» مثال ارکستر آکادمیک تنها یکی از اتفاقات خوبی است که در مسیر موسیقی افتاد.
تعداد کنسرتها بلافاصله پس از آمدن ارجمند افزایش یافت و میشد دیدِ حمایتی افرادی چون شهرام ناظری به کارهای مرادخانی و ارجمند را به دور از صفبندی جناحی مورد ارزیابی قرار داد.
شهرام ناظری که در گفتوگویش با «شهروند» پس از انتخابات ریاستجمهوری از برگزاری کنسرتش خبر داده بود دراینباره گفته: « نمیدانیم باید چه کار کنیم. هزینه بلیتها زیاد است و مردم هم توانایی خرید ندارند. من هم آنقدر طرح نو در موسیقیام زدهام که دیگر خستهام.»
این استاد موسیقی ایرانی پس از چندی و با آغاز به کار مرادخانی در معاونت هنری ارشاد خانه هنرمندان ایران را خانه خود نامید و در برنامههای متعدد خیرخواهانه دولتی و غیردولتی شرکت کرد. این تغییر رویکرد از تغییر عملکرد دولتها نشأت میگیرد.
روزنامه شهروند
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد