مدیرکل فناوری اطلاعات وارتباطات بانک مرکزی گفت: از اردیبهشت ماه سال 93 بانک‌ها بابت تراکنش‌هایی که پول از حساب مشتری خارج ولی به حساب بانک مقصد وارد نمی‌شود، به مشتریان خسارت می‌پردازند.
کد خبر: ۶۵۱۷۹۱
مردم از بانک‌ها خسارت می‌گیرند

ناصر حکیمی امروز در نشستی خبری در بانک مرکزی پیرامون تمهیدات این بانک و شبکه بانکی در روزهای پایانی سال در حوزه بانکداری الکترونیک، از آغاز جریمه بابت مغایرت‌ های بانکی از اردیبهشت ماه سال 93 خبر داد و گفت: برای تراکنش‌هایی که مشتری بابت انتقال کارت به کارت انجام می‌دهد ولی پول از حساب وی خارج و به حساب مقصد نمی‌رسد بانک مرکزی جریمه‌ای را لحاظ خواهد کرد که باید توسط بانک به مشتری پرداخت شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به اینکه مصوبه ای در مورد میزان و درصد جریمه لحاظ شده وجود دارد، افزود: برای اینکه این شبهه در مشتریان بانکی ایجاد نشود که بانک به صورت عمدی تراکنش ناموفق انجام داده است، این کار صورت می گیرد البته جریمه مشمول تمام تراکنش های ناموفق نمی شود، زمانی جبران خسارت انجام می شود که مشتری پول را از دست می دهد که این جریمه شامل هزینه ثابت به اضافه درصدی از میزان پول از دست رفته است.

وی درباره قطع انتقال کارت به کارت در سیستم موبایل بانک تعداد از بانک‌ها گفت: انتقال کارت به کارت روی موبایل به صورت الکترونیکی ممنوع است چرا که بستر موبایل امن نیست و امنیت کافی برای تبادلات بین بانکی را ندارد. هر بانکی این کار را انجام دهد مطمئنا بانک مرکزی با آن برخورد خواهد کرد.

حکیمی از اجرایی شدن طرح سپاس در سال 93 خبر داد و افزود: براساس این طرح پرداخت‌های ریز در سیستم حمل و نقل و مراکز خرده فروشی که شامل 500 الی 10 هزار تومان می‌باشد به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد؛ امیدواریم تا پایان نیمه اول سال آینده طرح سپاس به صورت کامل راه اندازی شود و پول الکترونیکی از طریق آن یکپارچه شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: ایجاد زیرساخت مشترک برای بانک‌ها طرح دیگری است که در دستور بانک مرکزی برای سال آینده می‌باشد. براساس این طرح، بنا داریم راه برد و سیاست کلی بانک‌ها را به سمت استفاده از گوشی‌های و ابزارهای هوشمند هدایت کنیم.

حکیمی با اشاره به وضعیت تراکنش‌های سیستم بانکی در ماه پایانی سال اظهار کرد: از 37 الی 42 میلیون تراکنش در مرکز شتاب 98.2 درصد موفق بوده و همچنین از میزان 39 تا 44 میلیون تراکنش در شاپرک 99.5 درصد از ابتدای اسفند تاکنون موفق بوده است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی از راه اندازی سامانه استعلام در ساتنا و پایا از سال 93 خبر داد و افزود: این سامانه از ابتدای سال آینده در تمام بانک‌ها عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به پیوستن برخی از بانک‌ها به سامانه انتشار اوراق مشارکت به صورت الکترونیکی از بهمن و اسفند سال جاری، گفت: تلاش براین است که در روزهای باقی‌مانده از سال سری دوم اوراق مشارکت به صورت الکترونیکی منتشر شود و با این روش کاغذهای اوراق حذف و گواهی به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تأکید براینکه پرداخت سود اوراق و اصل آن از این پس به صورت خودکار به آخرین مالک داده می‌شود، اظهار کرد: از بهمن ماه امسال چکاوک در 10 بانک راه اندازی شد و تلاش داریم از سال آینده و حداکثر طی سه ماه اول سال 93 این طرح را به صورت فراگیر در شبکه بانکی گسترش دهیم.

حکیمی با اشاره به اینکه در طرح چکاوک استانداردسازی سایز و طرح چک‌ها لحاظ شده است، افزود: در این سامانه کد رمزی روی هر چک درج می‌شود که مردم می‌توانند از طریق استعلام با خبرشوند که صادرکننده چک تا 24 ساعت یا 48 ساعت قبل چک برگشتی داشته است یا خیر؛ این طرح معضل چک‌های بلامحل را حل نمی‌کند ولی جلوی کلاهبرداری گسترده را خواهد گرفت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
نصیری
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
۰
۰
جناب آقای حكیمی در قسمتی از خبر گفته اند ، انتقال كارت به كارت از طریق موبایل ممنوع است ، در حالیكه در ادامه خبر گفتند:
سیاست كلی بانك ها را به سمت استفاده از گوشی های و ابزارهای هوشمند هدایت كنیم
؟؟؟؟؟؟؟
1
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
الان كه برعكس اونم در حد ؟؟؟؟؟؟
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
سلام طرح چكاوك مبهم است احتیاج به توضیح بیشتری دارد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها