رئیس​کل​بانک​مرکزی: وصول مطالبات معوق شاه​کلید​ حل مشکل بانک​هاست

اعلام راهبرد بانک مرکزی در اقتصاد مقاومتی

بانک مرکـزی اعلام کرد: راهبرد جدی سیستم بانکی در اقتصاد مقاومـــتی وصول مطالبــــات معوق است و این امر به عنوان یک شاه کلید در حل مشکلات بانک‌ها عمل می‌کند.
کد خبر: ۶۴۹۱۷۸

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی درجمع مدیران بانک‌های کشور با مهم دانستن موضوع معوقات بانکی و توجه به وصول آنها افزود: مدیران نظام بانکی باید تمرکز بر وصول و کاهش مطالبات را به دقت مورد توجه قرار داده و با یک برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از همه امکانات نسبت به تحقق این امر بسیار مهم اهتمام ورزند. ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در این زمینه حمایت خواهد کرد تا این معضل نظام بانکی هر چه زودتر به سرانجام مناسبی برسد.

ولی‌الله سیف خاطرنشان کرد: موضوع مطالبات معوق همواره جزو دغدغه‌های اصلی مدیران نظام بانکی بوده و قاعدتا باید با یک نگاه حرفه‌ای درصدد یافتن بهترین راهکارها در جهت سرعت بخشیدن به وصول این گونه اقلام باشند و در این زمینه لازم است همکاری‌های نزدیک‌تری بین تک‌تک بانک‌ها و کارگروه مسئول در بانک مرکزی ایجاد شود.رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به نقش بانک مرکزی در وصول مطالبات معوق اظهار کرد: بانک مرکزی در این موضوع وارد عمل شده است، اما دراین راه بانک‌ها نیز باید با کارگروه ویژه بانک مرکزی همکاری بیشتری داشته و با در اختیار قراردادن اطلاعات مورد نیاز سرعت عمل و چابکی بیشتری نشان دهند.

وی در ادامه با توصیه به مدیران عامل بانک‌ها، مواردی از قبیل ایجاد، افزایش و تقویت کنترل‌های داخلی و ایجاد واحد حسابرسی داخلی، توجه به شفافیت هر چه بیشتر، تکمیل اطلاعات درخواستی، رعایت تناسب در منابع و مصارف و عدول نکردن از بخشنامه‌های بانک مرکزی را مورد تاکید جدی قرار داد.

سیف با تاکید بر اهمیت مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در شرایط حساس کنونی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، اظهار کرد: این اصول به بهترین شکل تدوین شده و همکاران ما تلاش می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان نحوه تحقق اهداف مورد نظر را بررسی و عملیاتی کنند. تشکیل کارگروه مسئول در نظام بانکی تحقق اهــــداف مورد نظر را سرعت می‌بخشد.

سیف با اشاره به ضرورت حفظ آرامش در بازار اظهار کرد: بزرگ‌ترین دستاورد ما در این دوره، ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد بوده و خوشبختانه انتقادات نسبت به گذشته منطقی‌تر شده و ما نیز سعی می‌کنیم این انتقادات را با انجام کارشناسی‌های لازم مورد توجه و استفاده قرار دهیم.

رئـــیس کل بانک مرکــزی درباره انتقادات مطرح شده در رابطه با نرخ سود سپرده‌های بانکی عنوان کرد: توصیه من به بانک‌ها این است که اهتمام خود را بر ارتقای خدمت‌رسانی به مشتریان متمرکز کنند.

وی از انتشار رتبه‌بندی بانک‌ها توسط پژوهشکده پولی و بانکی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: البته در ابتدا اساس رتبه‌بندی، موضوعاتی از قبیل میزان سرمایه و سودآوری بانک‌ها خواهد بود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره وضع منابع صندوق‌های قرض‌الحسنه گفت: با توجه به اهمیت تسهیلات قرض‌الحسنه، از جمله ازدواج، مدیران بانک‌ها باید راهکارهایی را در جهت افزایش این منابع بیندیشند.

در همـــین حال وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی راه نجات اقتصاد کشور از مشکلات جهانی است، اظهار کرد: برای بررسی و تبیین شرایط مختلف اقتصاد مقاومتی در وزارت اقتصاد کارگروه ویژه‌ای آغاز به کار کرده است.

به گزارش ایسنا، علی طیب‌نیا در حاشیه پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری ایران و چین در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اقتصاد ایران در طول سال‌های گذشته به دلیل وابستگی زیاد به پول نفت، هزینه‌های بسیاری پرداخته و در مقابل تکانه‌های اقتصاد بین‌المللی بسیار آسیب‌پذیر بوده است، از این رو معتقدیم اقتصاد مقاومتی و منویات مدنظر رهبر معظم انقلاب، راه نجاتی برای برون‌رفت از شرایط فعلی به حساب می‌آید.

وی افزود: در این راستا و برای بررسی و تدوین برنامه جامع برای محقق شدن اهداف مدنظر اقتصاد مقاومتی، کارگروه ویژه‌ای در وزارت اقتصاد آغاز به کار کرده تا با نهایی شدن نتایج این کارگروه، اقتصاد مقاومتی وارد مرحله جدیدی شود.

فروش 75 درصد اوراق مشارکت بانک مرکزی

از ســـوی دیگر، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: 75 درصد اوراق مشارکت این بانک با نرخ 23 درصد سالانه به میزان 22 هزار میلیارد ریال (2200میلیارد تومان) به فروش رفت.سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی با اشاره به عرضه اوراق با حجم بالا در دوره اخیر گفت: میزان و عرضه اوراق مشارکت این بانک حداقل شش برابر دیگرعرضه‌های اوراق مشارکت دولتی بوده است و براساس آمار میزان استقبال خریداران از این اوراق بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

وی با انتقاد از برخی از اظهارنظرهای کارشناسان که موجب افت استقبال مردم نسبت به خرید اوراق شده بود، خاطرنشان کرد: به‌رغم این‌گونه اظهارنظرها و با توجه به نیاز مردم به وجه نقد در مقطع پایانی سال فروش اوراق مشارکت بانک مرکزی با استقبال چشمگیر حدود 75 درصدی مواجه شد.مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که تاخیر در ارائه آمار فروش اوراق مشارکت از جانب بانک مرکزی به چه دلیل بوده است، افزود: فروش اوراق مشارکت به صورت پذیره‌نویسی (غیرسیستمی) انجام گرفت و به این دلیل زمان جمع‌آوری آمار میزان فروش از سراسر کشور قدری به طول انجامید.

میرمحمد صادقی درباره تمدید نشدن زمان عرضه اوراق مشارکت تصریح کرد: با توجه به استقبال چشمگیر هموطنان و به منظور پیشگیری از تداخل و تزاحم عرضه گواهی سپرده بانک‌ها، بانک مرکزی نیازی به تمدید عرضه اوراق نمی‌بیند.

اوراق مشارکت بانک مرکزی از روز شنبه بیست و ششم بهمن سال جاری با سود علی‌الحساب سالانه 23 درصد توسط سه بانک کشور به متقاضیان عرضه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها