تسبیح باران با هدف نشر فرهنگ و آموزه‌های قرآنی روی آنتن می‌رود

سلام رادیویی به خورشید

عقربه‌های ساعت استودیو 4 صبح را نشان می‌دهد. برنامه تسبیح باران با شکرانه و نیایش به درگاه حق تعالی آغاز می‌شود. گوینده سخنان خود را این‌گونه شروع می‌کند: «طنین نام تو را آواز می‌دهند هر چه باد و هر چه رود، این جاذبه بی‌پایان مرا به‌سوی خویش می‌خواند، باید ذکر بگویم تا شاید کلماتت، این آیه‌های نجات آرامم کند... می‌ایستم بر بلندای دریچه‌های رحمتت که بر گلدسته نیاز باز شده است.» پخش آواهای روح‌بخش و جان‌نواز در بخش‌های مختلف برنامه، روح و روان هر شنونده‌ای را صیقل می‌دهد.
کد خبر: ۶۵۱۰۵۴

در بخش فصل انتظار از این برنامه، گوینده چنین زمزمه می‌کند: مولایم! لحظه‌های انتظار را ورق که می‌زنم، پر از یاد تو می‌شوم، پر از یاد خوبت ای مولای همه چشم انتظاران. مولا جان! مهدی جان کدام گل را ببویم، وقتی جز عطر تو نمی‌یابم، کجا بروم تا نشانی از تو بیابم.

***

اعظم‌السادات ابراهیمی، تهیه‌کننده درباره ویژگی‌های این برنامه می‌گوید: برنامه تسبیح باران با موضوع عرفانی، ادبی و مذهبی هر روز از 4 صبح به مدت 2 ساعت روی آنتن شبکه رادیویی تهران می‌رود. این برنامه با هدف نشر فرهنگ و مفاهیم و آموزه‌های قرآنی و فراهم‌سازی زمینه‌های رشد و توسعه فرهنگ قرآنی و انس با قرآن تهیه و تدارک دیده شده است. از بخش‌های این برنامه می‌توان به دلنوشته‌های عاشقانه با خدا و آشنایی با صحیفه سجادیه و تفسیر آن اشاره کرد.

تهیه‌کننده تسبیح باران به دیگر بخش‌های این برنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: عارفانه‌های عاشقانه در بخش قطره و دریا و غزلیات حافظ با صدای حسین آهی از بخش‌های شنیدنی برنامه است که همراه با موسیقی، حال و هوای دیگری به این برنامه می‌دهد. در بخش قطره و دریا که با مضمون عشق عرفا به خدا و عرفان تهیه شده، کاظم محمدی، کارشناس این بخش با شنوندگان رادیو تهران همراهی می‌کند. در بخشی با عنوان رنگ خدا با موضوع چگونگی ارتباط نزدیک‌تر و بیشتر با خدا با شنونده‌ها صحبت می‌شود.

ابراهیمی می‌گوید: تلاش ما راضی کردن مخاطب است، بنابراین ما از بخش‌های طولانی و کارشناسی که به‌روز نیست استفاده نمی‌کنیم. در این برنامه پیش‌بینی شده تا از کلام بزرگان که گزیده سخنان شخصیت‌های دینی و قرآنی با موضوعات مختلف و به‌روز است، بهره ببریم. در ادامه نیز قسمت‌هایی با عنوان شکرانه، نیایش و دلنوشته‌ها تقدیم مخاطبان می‌شود. از دیگر بخش‌های این برنامه رادیویی می‌توان به نغمه‌های آسمانی، سخنرانی و جرعه‌ای از چشمه‌سار حکمت مولا علی(ع) اشاره کرد.

او می‌گوید: بیشتر موسیقی‌های انتخاب شده برای این برنامه، به فضای اذانگاهی مرتبط است و حس و حال مطلوبی را در شنونده ایجاد می‌کند.

***

در بخش دیگری از برنامه که با عنوان جرعه‌ای از چشمه‌سار حکمت مولا علی(ع) روی آنتن می‌رود، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جواد محدثی شرح خطبه‌ای از نهج‌البلاغه را با موضوع بخشش قرائت می‌کند و در ادامه به تفسیر و توضیح بخشش در زندگی می‌پردازد؛ این که بخشش نشانه کرامت نفس و مایه آرامش و سبب تربیت زیردستان و نیز عامل جلب رحمت‌های خداوند بزرگ است.

***

نامه‌های روشن عنوان بخش دیگری از این برنامه است که در آن، نامه‌های ارزشمند ملاعبدالصمد همدانی خطاب به جویندگان سعادت اخروی، روایت می‌شود.

سخنانی از مرحوم مهندسی درباره اهمیت نماز و اسرار نماز از دیگر بخش‌هایی است که شنونده‌ها با آن همراه می‌شوند. کاظم رجبعلی، کارشناس برنامه نیز قرائت دعاها و مناجات و شرح آنها را برعهده دارد. در این ساعت از برنامه مخاطبان دست‌های خود را به سوی درگاه الهی بلند می‌کنند تا راز و نیاز خود را به گوش معبود الهی برسانند.

***

برنامه با راز و نیازها و قرائت صحیفه سجادیه با کارشناسی کاظم رجبعلی ادامه می‌یابد. این سعادتی است تا گنجینه‌ای بی‌نظیر از صحیفه سجادیه را بخوانیم و فیض ببریم. در این برنامه ضمن قرائت دعاها و مناجاتی از صحیفه سجادیه، چند ترجمه از ترجمه‎های آن نیز تقدیم شنوندگان می‌شود.

دانستنی‌های صحیفه سجادیه از دیگر بخش‌هایی است که در آن درباره این که صحیفه به چه معناست، نام‌های صحیفه سجادیه کدام است و این کتاب مشتمل بر چه مضامینی است، سند صحیفه سجادیه به چه کسی منتهی می‎شود و این که آیا نسخه‎های اصلی صحیفه‌ سجادیه بر جا مانده‎اند یا خیر؟ اطلاعاتی به مخاطبان داده می‌شود.در بخش نغمه‌های آسمانی، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی سوره مبارکه انفال آیه 71 را قرائت کرده و ضمن توضیح و تفسیر این آیه ـ که درباره برخورد با اسیرهای جنگی است ـ‌ داستان‌های کوتاهی را نیز درباره این موضوع روایت می‌کند.

از دیگر موضوعاتی که در این روزها به آنها پرداخته شده است، می‌توان به موضوع کفر، بی‌بند و باری، صلح، خدعه و فریب و... اشاره کرد. تهیه و تدارک همه این بخش‌ها برای آماده‌سازی و حضور مخاطبان برنامه در نماز جماعت صبحگاهی است تا این فریضه الهی هر چه باشکوه‌تر برگزار شود. نغمه‌های دینی و الهی که در مناجات‌ها و ادعیه بروز پیدا می‌کنند، پخش اذان صبحگاهی، تواشیح، ابتهال، همخوانی قرآن کریم و دعای فرج، از دیگر بخش‌هایی است که روح و روان هر شنونده‌ای را نوازش می‌دهد.

هر روز صبح شنوندگان با صدای موذن‌های مشهور همراه می‌شوند. امروز که ما مهمان این برنامه هستیم، استاد محمد نصرابوزید، موذن اذان صبح است. پخش برپایی اقامه نماز و ذکر راز و نیاز و مناجات با معبود که موجب آرامش و آسایش خاطر می‌شود، هر شنونده‌ای را برای آغاز روزی خوش و پربرکت آماده می‌کند.

***

تسبیح باران در پایان با سلام به خورشید، 6 صبح به پایان می‌رسد. همه و همه این تلاش‌ها و تدابیر از سوی مدیریت، دست‌اندرکاران و خادمان این شبکه برای آن است که رسالت و تکلیف‌مان را به بهترین شیوه به سرانجام برسانند و قرآن و آموزه‌های الهی آن را به جذاب‌ترین شکل مخاطبان خود ارائه کنند. هر چند کلام خداوند، عزیز است و آرامش‌بخش جان‌ها و بدون شک اثرگذار و هدایتگر انسان.

تنظیم موج

برنامه تسبیح باران کاری از گروه معارف و تربیت شبکه رادیویی تهران است که در زمان اذانگاهی از 4‌تا 6 صبح همدم خلوتگاه مومنان و مونس لحظه‌های ناب دعا و نیایش عاشقان الهی است. این برنامه هر روز قبل و بعد از اذان صبح با بخش‌های مذهبی و عرفانی، جرعه‌ای از چشمه‌سار حکمت مولا علی(ع) و نغمه‌های آسمانی از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم شنوندگان می‌شود. گویندگی این برنامه را یک هفته یوسف رحیمی و هفته دوم رضا خضرائی برعهده دارند.

مریم کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها