پیش از شروع جشنواره و با توجه به نامهای بزرگ، خیلیها تصور میکردند که هیات داوران کار دشواری در بررسی و قضاوت فیلمها دارند و پیشبینی میشد اعضای هیات داوران شاید شیوه هیات انتخاب جشنواره را در پیش بگیرند و با مصلحتاندیشی سعی در راضی کردن همه کارگردان های چهره داشته باشند؛ یعنی گمان اولیه اینگونه بود که کیفیت فیلمها، این مسیر و شیوه ناگزیر را به داوران تحمیل خواهد کرد و آنها برای معرفی و برگزیدن تنها یکیدو فیلم به عنوان فاتحی بلامنازع دچار مشکل خواهند شد و تعداد فیلمهای خوب به اندازهای هست که آنها چارهای جز تقسیم جوایز بین آثار خوب ندارند ولی با شرایط ناامیدکننده بسیاری از فیلمهایی که امید فراوانی به آنها و سازندگانشان میرفت، به نظر میرسد هیات داوران کار بمراتب راحتتری دارد، چون تعداد فیلمهای شاخص بهقدری نیست که آنها را در منگنه انتخابهایی حساس و خطیر قرار دهد.
این وضع هم در بخش اصلی جشنواره یعنی سودای سیمرغ به چشم میخورد و هم در بخش فیلمسازان فیلم اولی موسوم به نگاه نو.
با این شرایط فقط میماند شهامت داوران در اعلام آرای نهایی و اینکه آنها با در نظر گرفتن کیفیت واقعی فیلمها و بیتوجه به نامها، فیلمها و آثار برگزیده را معرفی کنند.
امیدواریم داوران محترم جشنواره ملاحظات و تعارفهای مرسوم و پیشتر امتحانشده را کنار بگذارند و نتایج نهایی آنها حرکتی مبتنی بر دلجویی و رضایتمندی چهرهها نباشد.
مورد دیگر جو ایجاد شده برای برخی از فیلمها و کارگردانهاست؛ بعضی از فیلمها و بازیگران از سوی موج مثبت تماشاگران و منتقدان حمایت میشوند و برخی نیز با نگاه منفی و بدبینانه مخاطبان رانده میشوند.
داوران محترم بهتر از هرکسی میدانند که نباید تحت تاثیر هیچکدام از دو موج ایجاد شده قرار بگیرند و انتخابهایی منصفانه و عادلانه داشته باشند.
ضمن خسته نباشید به آقایان کیانوش عیاری، هوشنگ گلمکانی، فرهاد توحیدی، مجتبی راعی، محمد داوودی، محسن شاهابراهیمی، پرویز شهبازی و فرامرز قریبیان توقع داریم قضاوتی از آنها ببینیم که آکنده از عدالت و انصاف باشد و به قول بامداد شاعر امیدواریم «داوری آن سوی در بنشسته باشد که ذاتش درایت و انصاف باشد و هیاتش زمان!» بههر حال تدبیر و امید و مصلحت اندیشی و دلجویی هیات انتخاب که دردی از ضعف فیلمها دوا نکرد و باعث شد تا در مواردی فیلمهایی به بخش مسابقه راه پیدا کنند که سطح بسیار نازلی داشتند.
هر چند نیک میدانیم که اگر هرکدام از این فیلمها و کارگردانها انتخاب نمیشدند، باز خودمان نخستین کسانی بودیم که به نبودن این نامها و فیلمها معترض میشدیم. کلا آدمهای عجیبی هستیم ما.
علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه