لطیفی از چندی پیش با اجرای برنامه «سینما اکران» که روزهای پنجشنبه از شبکه تهران پخش می‌شود، یک تجربه جدید کسب کرد.
کد خبر: ۶۴۱۸۴۹
سینما اکران به روایت لطیفی

محمدحسین لطیفی را می‌توان جزو آن‌دسته از کارگردانان دانست که هرگز خودش را به مدیوم سینما یا تلویزیون یا گونه خاصی محدود نکرده و اگر نگاهی اجمالی به کارنامه هنری او و ساخت آلطثار سینمایی و تلویزیونی‌اش همچون سرعت، عینک دودی، دختر ایرونی، خوابگاه دختران، روز سوم، نردبامی بر آسمان، کت جادویی، سفر سبز، صاحبدلان، وفا، دودکش، پاریس تا پاریس، فرار بزرگ و زمانی برای عاشقی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که او خودش را با کارگردانی آثاری متفاوت در گونه‌های اکشن، تاریخی، مذهبی و... محک زد تا ببیند چندمرده حلاج است.

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، باید بگوییم لطیفی جزو کارگردانان خوش‌نام سینما و تلویزیون است و آثار به نسبت خوبی ساخته است. برخی آثار او مثل صاحبدلان، دودکش، سفر سبز و... در تلویزیون با استقبال مخاطبان عام‌و‌خاص روبه‌رو شد.

او تلاش می‌کند در هر یک از آثارش از زاویه‌ای تازه به مفهوم زندگی و ارتباط انسان با مخلوقش بپردازد که جای تامل دارد. لطیفی با وجود این‌ که فعالیت هنری‌اش را با نقاشی و مجسمه‌سازی و به‌دنبال آن پویانمایی شروع کرد و بعد وارد عرصه فیلمسازی شد، توانست خیلی راحت نبض مخاطب را به‌دست گیرد. لطیفی وقتی می‌خواهد اثری بسازد، هم مخاطب عام را در نظر می‌گیرد و هم مخاطب خاص را و برایش اهمیت دارد که بتواند اقشار مختلف را پای اثری که ساخته، بنشاند. لطیفی از چندی پیش با اجرای برنامه «سینما اکران» که روزهای پنجشنبه از شبکه تهران پخش می‌شود، یک تجربه جدید کسب کرد. البته او نخستین کارگردانی نیست که تجربه اجرا را کسب کرد و قبل از او فریدون جیرانی و نادر طالب‌زاده هم بعد از کارگردانی به سراغ اجرا آمدند و برنامه‌هایی مانند هفت و راز را اجرا کردند. نگاه برنامه «سینما اکران» معرفی فیلم‌های روز سینماهاست. در این برنامه هر فیلمی که اکران می‌شود، سینماهای نمایش‌دهنده آن معرفی و یک سکانس منتخب از آن پخش می‌شود و لطیفی هم با یکی از هنرمندان فیلم که به برنامه دعوت شده به گفت‌وگو می‌نشیند. البته او در این برنامه پرسش‌های تخصصی از مهمان دعوت ‌شده، نمی‌پرسد و گاهی هم با مهمان برنامه شوخی می‌کند تا فضای برنامه خیلی سنگین و تخصصی نشود.

شاید این نوع پرسش‌ها نتواند نظر مخاطبان خاص را جلب کند، زیرا آنها علاقه‌مند به شنیدن مباحث تخصصی هستند، اما بدون شک می‌تواند برای مخاطبان عام جذاب باشد و به نوعی آنها را با سینما آشتی دهد. مخاطبان در این برنامه به‌ غیر از دیگر برنامه‌های سینمایی شاهد نگاه نقادانه، کارشناسانه و تحلیل در مورد فیلم‌ها نیستند و برنامه سینما اکران بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارد تا اهالی سینما بتوانند در یک محیط آرام و فضای راحت و به دور از دغدغه‌های چالشی، حرف‌هایشان را با مخاطبانشان در میان بگذارند.

فاطمه عودباشی‌ /‌ گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها