تکذیبیه‌های شفاف

کمترین و کوچک‌ترین مضرات شایعه‌سازی این است که فرد یا مرکز مورد نظر را که درباره‌اش شایعه ساخته‌اند، به واکنش وامی‌دارد و کمترین واکنش هم این است که مجبور می‌شوند وقت بگذارند و تکذیبیه بنویسند؛ در صورتی که ممکن است هزار و یک کار مهم‌تر و ضروری‌تر داشته باشند. حالا جنبه تشویش اذهان عمومی‌اش به کنار؛ مدعی‌العموم باید پیگیری کند.
کد خبر: ۶۴۰۰۶۶
تکذیبیه‌های شفاف

تکذیب یک ادعای تاریخی: خیلی‌ها همچین خیال می‌کنند که «تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها»؛ درصورتی که ما تحقیق کردیم دیدیم که همیشه هم این‌طور نیست.

ای بسا که یک چیزی از بیخ دروغ بوده باشد؛ یعنی در اصل، شایعه‌ای بیش نبوده باشد که بر اثر دهان به دهان گشتن بی‌خود، مردم چیزهایی بگویند. حال آن‌که اصلا چیزکی هم در کار نبوده است.

شاهد مثال: به عنوان نمونه، چند روزی بود که همچین در سطح جامعه چو انداخته بودند که انگار شروع کار و ابتکار اقتصادی فرد مایه‌داری به نام «بابک زنجانی» از بانک مرکزی بوده است. همه هم داشتند باور می‌کردند؛ حتی خود بابک زنجانی، اما خوشحالیم که بانک مرکزی بالاخره واکنش لازم را نشان داد و خلقی را از جهالت درآورد.

احتمالات سه‌بعدی: از آنجا که می‌دانستیم بانک مرکزی چنان انسجام و استحکامی دارد که مو لای درز آن نمی‌رود تا چه رسد به این‌که بخواهد با یک همچو آدم معلوم‌الحالی در باب مسائل و مباحث کلان اقتصادی، باب همکاری‌های تنگاتنگ را باز کند؛ فلذا خیلی پیش از اینها، منتظر صدور این اطلاعیه قرص و قایم بودیم که خدا را شکر، بالاخره صادر شد. از همین روی، از الان در یک تصور سه‌بعدی، بعید نمی‌دانیم که تکذیبیه‌های دیگری نیز از جاهای دیگری در این راستا صادر شود. چندتایی را ذیلا فرض می‌کنیم.

تکذیبیه وزارت صنایع: در پی بالا گرفتن خبرهای بی‌خودی مبنی بر خارج شدن بابک زنجانی از داخل ساختمان عریض و طویل این وزارتخانه فخیمه، به اطلاع می‌رساند که تاکنون هیچ‌یک از دوربین‌های مداربسته این مرکز، داخل شدن مشارالیه را ثبت و ضبط نکرده است تا چه رسد به خروج نامبرده را. در حدود چند بار، فیلم‌های این دوربین‌ها در مقاطع مختلف با دور آهسته و حرکت کند، بازبینی شده است. کسی باور نمی‌کند، بیاید نشانش دهیم.

تکذیبیه وزارت نفت: با اوج گرفتن شایعاتی مبنی بر دخالت بابک زنجانی در فروش بشکه‌های نفت و تحویل پول آن به برادران عزیز واحد حسابداری این وزارتخانه محترم، شدیدا به اطلاع افکار عمومی ملت می‌رساند که تاکنون هیچ بشکه‌ای تحویل ایشان داده نشده، در غیر این صورت حتما باید آثاری از بشکه‌های خالی نفت در منزل ایشان پیدا شود. طرف حتی اگر در کار تجارت کمپوت میوه هم باشد، بالاخره چندتا کمپوت خالی در اطرافش پیدا می‌شود؛ چه رسد به بشکه که نمی‌شود قایمش کرد. «به سر مناره اشتر رود و فغان برآرد/ که نهان شدم من اینجا، مکنیدم آشکارا»!

تکذیبیه گمرک: به دنبال طرح برخی پرسش‌های بی‌اساس در زمینه امکان و احتمال عبور کالاهای تجاری بابک زنجانی از گمرک و سرحدات کشور؛ به این وسیله افتخار آن را داریم اعلام کنیم که به یاری عزیزان زحمتکش گمرک، تمامی انبارها زیر و رو کردیم، اما هیچ اثری از حتی یک قلم جنس در این ارتباط ندیدیم. ایشان هرگز چیزی از مرز خارج یا داخل نکرده است، البته خب مرز بدون درز هم در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود. غیررسمی شاید چیزهایی داخل یا خارج کرده است که مسئولیت کامل آن با خود وی و استعداد اقتصادی‌اش می‌باشد. حالا مگر چی وارد یا صادر می‌کرده است؟...

اطلاعیه مهم: دیگر تکذیبیه‌های صادر شده از سوی نهادها و مراکز دولتی و غیردولتی، در فرصت‌های دیگر، در اختیار مردم عزیز قرار خواهد گرفت. مردم عزیزی که ظاهرا فقط آنها با فردی به نام بابک زنجانی همکاری داشته‌اند، اما هنوز هیچ اطلاعیه و تکذیبیه‌ای از خودشان صادر نکرده‌اند؛ لابد بس که گرفتارند.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
۰
۰
اینهمه تكذیب پس چرا آزادش نمی كنند از قدیم گفتند شایعه را دشمن میسازد؛ منافق پخش میكند و عامی میپذیرد فقط میمونه آی دزد آی دزد.......

نیازمندی ها