عنوان انگلیسی بازی: PixelJunk Eden پلتفرم: PC ناشر: Q-Games Ltd سازنده: Q-Games Ltd سبک: اکشن، کژوال امتیاز: 5/9
کد خبر: ۶۳۹۶۰۹
بهشت پیکسلی

سری بازی‌های PixelJunk مدتی است که در شبکه PSN سونی حضور داشته‌ و اتفاقا با استقبال خوبی نیز همراه بوده‌اند. اما نسخه‌ای که این هفته قصد بررسی آن را داریم، نمونه‌ای پورت شده از این مجموعه برای PC است که نزدیک به یک سال از عرضه آن در شبکه استیم می‌گذرد.

اولین نکته درباره این بازی این است ‌که پورت بازی روی PC تفاوت‌های بارزی با نسخه PSN خود دارد. در اینجا ویژگی Co-Op Online از بازی حذف شده که البته دلیلی بر بد بودن بازی نیست. خوشبختانه از آنجا که PixelJunk Eden یک بازی مینیمال محسوب می‌شود، برای آن‌که درگیر ماجرای آن شوید نیازی به پیش درآمد آنچنانی ندارد.

شما در نقش یک موجود کوچک به اسم گریمپ قرار دارید و به نظر می‌رسد تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، بهره‌گیری از توانایی آکروباتیک کاراکتر برای شناور شدن در هوا و نابود کردن دشمنان است. نتیجه این نابودی، انفجاری است که با تولید گَرده‌هایی همراه است؛ این گرده‌ها روی گیاهانی که اطراف‌تان قرار دارند نشسته و زمانی که به اندازه کافی گرده‌افشانی شده باشند، جوانه زده و رشد می‌کنند.

اگر بخواهیم از دید ماموریتی به قضیه نگاه کنیم، کلیت امر همین است که خواندید یعنی با کمک به رشد گیاهان، می‌توانید به ارتفاعات بالاتری دست پیدا کرده و آیتم‌های موسوم به Spectra بیشتری را جمع‌آوری کنید. در هر یک از مراحل بازی که باغ خطاب می‌‌شوند، 5 اِسپکترا وجود دارد که پیدا کردن و جمع‌آوری آنها، کلید شما برای ورد به باغ‌های جدید است.

از آنجا که مراحل بازی گسترده و غیر خطی است، پیدا کردن یکی از این آیتم‌ها نیز سخت‌تر از آن چیزی می‌نماید که ممکن است در ابتدا تصور کرده باشید، چه برسد به پیدا کردن هر پنج تای آنها! بازی از گیم‌پد پشتیبانی نمی‌کند اما نگران نباشید، زیرا کنترل آن با ماوس و کیبورد بسیار عالی و خوب طراحی شده به حدی که شاید غیر از چنین کنترلی را نتوان تصور کرد.

البته عادت کردن به این کنترل بخصوص برای کسانی که قبلا بازی را از طریق PSN تجربه کرده‌اند شاید در ابتدا کمی مشکل باشد، ولی همین که به آن عادت کنید خواهید دید که با دقت قابل‌قبولی می‌توانید ود را به نقاطی که مد نظرتان است برسانید. از طرفی شروع بازی و نمودار ریتم و روند آن به قدری مناسب طراحی شده‌اند که در ابتدا بدون این‌که تنشی به شما وارد کنند، کار کردن با کنترل بازی را کاملا آموزش می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های بسیار درخشان بازی، موسیقی آن است که کاملا شما را در دنیای خود غوطه‌ور می‌کند و فقط زمانی که مجدد به دنیای واقعی بازمی‌گردید که یک مرحله را تمام کرده باشید. با پیشرفت در بازی، مهارت شما در کنترل کردن گریمپ افزایش یافته و به این ترتیب تلاش خواهید کرد تا مراحل را به سریع‌‌ترین و منحصر به فردترین شکل ممکن به پایان برسانید.

در ادامه مراحل ویژه‌‌ای به بازی معرفی می‌شود که شاید نیاز به آن زودتر احساس می‌شد. به هرحال تلپورت‌ها بسیار کارآمد هستند زیرا می‌دانید، زمانی که با کم دقتی پرش شما برای رسیدن به یک نقطه به نتیجه نمی‌رسد و باید لحظه ناامیدکننده فرود آمدن گریمپ روی زمین را تماشا کنید، می‌توانید با صرف مقداری انرژی، خود را به آخرین نقطه‌ای که در آن قرار داشتید تلپورت کنید.

در نهایت از بهترین تغییرات این نسخه به نسبت PSN این است که دیگر نیازی نیست تمام اِسپکتراهای یک مرحله را در همان بار اول جمع‌آوری کنید. بعد از این‌که یکی از آنها را پیدا کردید، به صفحه اصلی بازگردانده شده و می‌توانید حالا به دنبال باقی مانده‌ها بروید. شاید این تغییر در ظاهر جزئی باشد اما به رفع آن احساس ناراحتی که محبور بودید تمام آیتم‌ها را یکباره جمع‌آوری کنید تا جواز ورود به باغ بعدی را به‌دست آورید، بسیار کمک کرده است.

بعد از این‌که باغ بعدی را آزاد کردید، می‌توانید به مرحله قبل بازگشته و آزادانه در آن به جستجو و محک زدن توانایی‌های خود برای مقابله با چالش‌های آن مثل نیروی باد یا جاذبه بپردازید. DLCهای نسخه PSN بازی که شامل مراحل اضافه بود، بدون هیچ هزینه‌ای در این نسخه در دسترس هستند.

خرید نسخه استیم بازی چه برای بازیکنان جدید و چه آنها که قبلا PixelJunk Eden را تجربه کرده‌اند، یکی از کارهایی است که حتما باید در برنامه خود قرار دهند. / ضمیمه کلیک

 

حداقل سیستم مورد نیاز

OS

Windows XP Vista 7

CPU

Core 2 Duo

Ram

512 MB

Graphics

کارت‌های پنج سال اخیر با OpenGl 2.1

HDD

446 MB

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها