از قدیم‌الایام رسم بود که پدرها وقتی می‌خواستند به پسرانشان در انتخاب شغل آینده مشاوره بدهند، بی‌شک شغل‌ها و مناصب دولتی را در بالای فهرست پیشنهادهای خود قرار می‌دادند.
کد خبر: ۶۳۹۱۸۶
شغل دولتی فروشی در تاجیکستان

مزایای خوب و فراوان دلیل اصلی این‌چنین پیشنهادهایی بود. اما اخیرا پدیده‌ای در تاجیکستان رواج یافته که باعث تعجب همگان شده است.

فروش مناصب و مشاغل دولتی این روزها آن‌قدر در این کشور رواج یافته که بالاخره پای قوه قضاییه را به این ماجرا باز کرد.

تازه‌ترین نمونه آن به چند روز پیش بازمی‌گردد که طی آن آژانس مبارزه با فساد اداری در تاجیکستان دو نفر را در اداره گمرگ دوشنبه، پایتخت تاجیکستان و شهر ترسون‌زاده دستگیر کرد.

این دو نفر دقیقا زمانی دستگیر شدند که در حال فروش شغل خود به قیمت 15 هزار دلار بودند. آن‌طور که منابع خبری همچون ایرنا گزارش داده‌اند، این دو احتمالا از کار معلق خواهد شدند و برای سال‌ها نیز در زندان خواهند ماند البته به‌نظر می‌رسد این قصه سر دراز دارد، زیرا 15هزار دلار کمترین قیمتی است که برای یک شغل دولتی پیشنهاد می‌شود.

پیشتر برای کسب منصب «ریاست یک معدن طلا» 300 هزار دلار پول رد و بدل شد. البته گفته می‌شود متهمان این پرونده به احتمال زیاد 26 سال در زندان می‌مانند.

عمق این فاجعه زمانی معلوم می‌شود که دوست اف، رئیس یک مرکز تحلیلی در دوشنبه می‌گوید، درآمد ناشی از منصب‌فروشی در تاجیکستان سالانه تا صد میلیون دلار منفعت نصیب دلالان می‌کند.

وی در این زمینه اظهار کرد: اکنون بسیاری از افراد نرخ‌های فروش مناصب را می‌دانند. برای مثال برای خرید کرسی ریاست بخش زمین در برخی نواحی باید از 30 تا 50 هزار دلار پرداخت شود. حتی برخی مناصب نیز تا 300 هزار دلار قیمت دارد البته این فاجعه به همین‌جا ختم نمی‌شود.

آن‌طور که برخی از شهروندان تاجیک ازجمله احمدخان تاش می‌گویند، به‌خاطر مشکل فساد فروش مناصب دولتی، جوانان دیگر رغبتی به فراگیری تحصیلات دانشگاهی ندارند.

حسین خلیلی - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
تیمور اف
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
۰
۰
چه بد سرنوشتی !

نیازمندی ها