رازهای 100 سالگی (6)

خداحافظی با نمکدان

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است به‌گونه‌ای که افراد با رعایت یکصد توصیه جادویی می‌توانند به یکصد سالگی برسند. ما هر هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۶۳۸۶۱۶

بسیاری‌ عادت دارند با نمکدان به جان غذا بیفتند و بدون چشیدن مزه غذا آن را نمک‌باران کنند. اگر شما هم جزو این گروه هستید باید بیشتر مراقب خودتان باشید و کم‌کم با این عادت نادرست خداحافظی کنید؛ البته اگر می‌خواهید شمع صدسالگی‌تان را فوت کنید، چرا که بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی مصرف بیش از دو میلی‌گرم نمک در روز خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی را افرایش می‌دهد و سلامت شما را تهدید می‌کند.

به عبارت دیگر نمک مصرفی روزانه افراد باید چیزی کمتر از یک قاشق مرباخوری باشد تا مشکلی ایجاد نشود. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند به جای افزودن نمک به غذاها از چاشنی‌های جایگزین و بی‌ضرر مثل لیموترش استفاده کنید. البته حذف نمک به طور کامل هم هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا نمک طعام حاوی ید است و مصرف روزانه ید خطر بروز بیماری گواتر و به دنبال آن عقب‌ماندگی ذهنی و سقط جنین را کاهش می‌دهد.

در این بین، افرادی هم بر این باورند که نمکی موسوم به نمک دریایی علاوه بر سدیم و ید املاحی مانند کلسیم و منیزیم دارد که برای بدن مفید است، اما بر اساس بررسی‌های پژوهشگران، این نوع نمک علاوه بر داشتن نا‌خالصی‌ها، ید بسیار کمی دارد و حتی بدون ید است و نیاز روزانه بدن به این ریزمغذی را تأمین نمی‌کند.

در این بین فراموش نکنید برخی عادت‌های اشتباه غذایی مثل مصرف نمک زیاد از جذب کلسیم هم در بدن جلوگیری می‌کند و باعث بروز آسیب‌هایی مثل پوکی استخوان می‌شود. حتی به گفته متخصصان، رژیم غذایی پرنمک خطر ابتلا به سرطان معده را نیز افزایش می‌دهد.

پس در یک کلام برای داشتن زندگی سالم و عمر طولانی از آوردن نمکدان سر میز غذا یا سفره بپرهیزید، بی خیال غذاها، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های پرنمک شوید و فقط نمک یددار بهداشتی و استاندارد آن هم به اندازه مصرف کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها