وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» تصریح کرد که آمریکا توصیف نادرستی از امتیازات توافق ۶ ماهه «ژنو» ارائه داده است و با برچیدن هیچ چیز موافقت نکردیم.
کد خبر: ۶۳۸۳۸۵
ظریف: ما توافق نکردیم که چیزی را برچینیم

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» تصریح کرد که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا توصیف نادرستی از امتیازاتی که طبق توافق اولیه 6 ماهه با ایران واگذار می‌شود ارائه داده است و تأکید کرد: ما با برچیده شدن هیچ چیز موافقت نکردیم.

وی تصریح کرد که کلمات فنی و واژگانی که کاخ سفید برای توصیف توافق اولیه «ژنو» به کار برد، با متن توافق بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) متفاوت است.

وزیر خارجه ایران در این رابطه توضیح داد: نسخه کاخ سفید هم امتیازات را دست کم گرفت و هم در تعهدات ایران طبق توافق ژنو که روز دوشنبه به مرحله اجرا درآمد، غلو کرد.

ظریف این اظهارات را در «داووس»، سوئیس، که محل برگزاری مجمع جهانی اقتصاد است، بیان کرد و دولت اوباما را متهم کرد که با چنین واژگان و زبانی، موجب ایجاد یک تصورات غلط می‌شود.

وی اینگونه ادامه داد: کاخ سفید تلاش می‌کند تا آن را (توافق ژنو) طوری به تصویر بکشد که اساساً برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد. این واژه‌ای است که آنها مدام استفاده می‌کنند.

ظریف خبرنگار سی ان ان را ترغیب کرد که متن واقعی توافق را مطالعه کند و گفت: اگر شما در کل متن یک کلمه، یک کلمه واحد پیدا کردید که حتی شبیه به برچیده شدن بود یا می‌شد آن به عنوان برچیده شدن معنی کرد، آنوقت حرفم را پس می‌گیرم.

وزیر خارجه ایران تکرار کرد: ما هیچ سانتریفیوژی را برنمی‌چینیم. ما هیچ تجهیزاتی را برنمی‌چینیم. ما به سادگی تولید نمی‌کنیم. بیش از 5 درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم.

ظریف در خصوص زبان کاخ سفید گفت: لزومی ندارد بر آن تأکید کنید.

وی در ارتباط با فشارهای طرفین در خصوص توافق ژنو گفت: تمام ما با مشکلات و مخالفان و نگرانی‌ها و سوءظن‌هایی روبرو هستیم.

وزیر خارجه ایران در خصوص ارتباطش با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفت: این رابطه بسیار دشوار است زیرا هر دو ما با یک چمدان بزرگ به این مذاکرات آمدیم. پیشرفت‌هایی حاصل شد اما هنوز خیلی زود است که بخواهیم از اعتماد حرف بزنیم.

ظریف همچنین در ارتباط با رفتار ناشایست اخیر «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل در بازپس گیری دعوت از ایران برای کنفرانس موسوم به «ژنو 2» درباره سوریه گفت: ما نوع رفتار با ایران را نمی‌پسندیم. این مسئله اعتبار سازمان ملل یا دفتر دبیرکل را بهبود نمی‌بخشد.

وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات درباره سوریه با موفقیت همراه باشد اما از گروه‌های معارض سوری و حامیان آنها که مخالف حضور ایران در این گفت‌وگوها بودند انتقاد کرد.

وی در توضیح حمایت ایران از دولت سوریه گفت: ایران در موقعیتی قرار گرفته که شاهد آن است که خطرات بسیار برجسته و جدی تروریسم، افراط‌گرایی، درگیری‌های قومی از خارج تغذیه می‌شود و یک جو بسیار خطرناک در سوریه به وجود آورده است.

وزیر خارجه ایران بر این عقیده است که توافق بین سوری‌ها که به ایجاد یک دولت منتخب و دموکراتیک منتهی شود، تنها راه‌حل است و نگرانی‌ها مبنی بر آنکه برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه با حضور اسد غیرممکن است را رد کرد.

«جان کری» اوایل روز چهارشنبه در کنفرانس سوریه در مونترو سوئیس گفت که اسد به هیچ عنوان بخشی از دولت انتقالی سوریه نخواهد بود.

ظریف با اشاره به این اظهارات کری گفت: چرا ما درباره آن حرف نمی‌زنیم و چرا ما به سوری‌ها اجازه نمی‌دهیم که درباره چگونگی برگزاری یک انتخابات آزادانه و منصفانه حرف بزنند؟ چرا افراد باید یک دستور کار مشخص کنند و دستور کار خود را به مردم سوریه تحمیل کنند؟

خبرنگار سی ان ان همچنین درباره بازدید هفته گذشته ظریف از آرامگاه «عماد مغنیه» یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان و قراردادن یک دسته گل بر سر مزارش سوال پرسید زیرا آمریکا این اقدام ظریف را محکوم کرد.

ظریف در پاسخ به این سوال گفت که دیدار وی باید در همان چارچوبی نگریسته شود که هیأت آمریکایی در مراسم اخیر تدفین «آریل شارون» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی شرکت کرد.

وی ضمن آنکه عماد مغنیه را یک چهره قابل احترام به دلیل مقاومت در مقابل اشغالگری اسرائیل دانست و شارون را مسوول قتل عام فلسطینیان و لبنانی‌ها در کمپ «صبرا و شتیلا» دانست، در این باره تأکید کرد: این تصمیمی بر اساس بینش‌های ملی و اعتقادات ملی است. من معتقدم که صبرا و شتیلا جنایت علیه بشریت بود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها