ظریف:

شهامت نداشتن بان‌کی‌مون تاسف‌بار است

وزیر امور خارجه با ابراز تأسف از عملکرد دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: بان کی مون بر اثر فشار امریکا و گروه‌هایی که دستشان به خون مردم سوریه آغشته است پیشنهاد خود را مبنی بر حضور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو۲ پس گرفت.
کد خبر: ۶۳۷۶۸۷
شهامت نداشتن بان‌کی‌مون تاسف‌بار است

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظریف هنگام ترک عشق آباد پایتخت ترکمنستان به مقصد تهران در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدا اعلام کردیم که ایران هیچ پیش شرطی را برای حضور در کنفرانس ژنو2 نمی پذیرد.

وی با بیان اینکه ایران نقش مهمی در منطقه دارد و آنان نمی توانند این نقش را نادیده بگیرند گفت: از ابتدا راه حل برون‌رفت سوریه از بحران را راه حل سیاسی دانستیم و می دانیم اما گویا بسیاری از گروه‌ها و کشورهای منطقه و بیرون از منطقه در پی راه حل نظامی بودند و تازه به این نتیجه رسیده اند که راه حل نظامی کارآیی ندارد و باید به دنبال راه حل سیاسی باشند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: هفته گذشته دبیرکل سازمان ملل با من تماس گرفت و در همه تماس‌ها که اسنادش موجود است اعلام کردم که هیچ پیش شرطی را برای حضور در ژنو2 نمی‌پذیریم و هر گونه اظهار نظر از طرف بان کی مون که متضمن این باشد که ایران شرطی را برای حضور پذیرفته است خلاف واقع می دانم.

وی افزود: بان کی مون به طور کامل از این موضوع مطلع بود و دیدگاه ما را به طور صریح می دانست.

ظریف گفت: من در صحبت هایی که در سه نوبت در چهار روز گذشته به صورت تلفنی با وی انجام دادم یا با اخضر ابراهیمی و یا آنان با سفیر ما انجام دادند در همه این تماس ها به طور صریح گفتیم که ما نقش سازنده و مثبتی همواره ایفا کرده ایم و خواهیم کرد اما اجازه نخواهیم داد برای جمهوری اسلامی ایران پیش شرطی قرار دهند.

وی افزود: متاسفانه بان کی مون بعد از اعلام دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 تحت فشار قرار گرفته است و ما از دو مسئله متأسفیم.

وزیر امور خارجه گفت: نخست اینکه بان کی مون بر اثر فشار پیشنهاد خود را پس گرفته است زیرا ما چندان برای این موضوع شایق نبودیم و چون از ما دعوت شده بود می خواستیم شرکت کنیم آن‌هم نه در سطح وزیر، زیرا معتقدیم زمان دعوت برای حضور وزیر امور خارجه خیلی دیر شده بود و قرار بود اگر دعوت جدی بود معاون وزیر خارجه شرکت کند.

ظریف افزود: اما آنچه بیشتر مایه تأسف است نداشتن شهامت برای اعلام دلیل پس گرفتن دعوت است.

وی گفت: اینکه علت پس گرفتن دعوت را به اظهار نظرهایی که در ایران شده است نسبت دهند کاملا نشان دهنده آن است که نخواسته اند بگویند به علت فشارهای امریکا و برخی گروه‌هایی که بعضا دستشان به خون مردم سوریه آغشته است این کار انجام شود و به دنبال توجیه بوده اند.

وزیر امور خارجه افزود: من این رفتار را در شأن دبیرکل سازمان ملل نمی دانم و موجب تأسف است که این رفتار را از خود بروز داده است.

ظریف همچنین درباره مذاکره با اشتون در حاشیه اجلاس دائوس گفت: مذاکرات ما با پنج به‌علاوه یک از دیروز با احساس مسئولیت دو طرف و پس از فراز و نشیب ها و گفتگوها آغاز شد و مرحله نخست اجرا شده است.

وی افزود: از همان روز نخست آمادگی ورود به مذاکره و رسیدن به راه حل نهایی وجود دارد و صرفا نیاز است برای هماهنگی زمان و مکان مذاکرات صورت گیرد و مذاکرات آغاز شود.

ظریف درباره سطح مذاکره کنندگان گفت: این مسئله هم مثل قبل است و بنده و خانم اشتون که مدیران سیاسی کشورها وی را همراهی می کنند مذاکرات را ادامه می دهیم و همانطور که در گذشته دیدیم زمانی که ضرورت ایجاب می کرد بدون اینکه ما درخواست کنیم وزرای خارجه کشورها یکی پس از دیگری به محل مذاکرات سرازیر شدند و در مذاکرات شرکت کردند و این دفعه نیز همینطور است و اگر مذاکرات به مراحل جدی برسد خود آنها احساس می کنند که باید شرکت کنند و لذا خواهند آمد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هدف ما رسیدن به راه حل است و خیلی برایمان مشکل نیست که آنان در چه سطحی شرکت می کنند.

ظریف گفت: همانطور که در دوره های قبل بوده است من و خانم اشتون مذاکرات را انجام می دهیم و وقتی نیاز باشد مذاکرات در سطح مدیران سیاسی با حضور آقایان عراقچی و تخت روانچی از طرف ایران به همراه هیئت کارشناسی انجام می شود و گاهی اوقات نیز در سطح کارشناسی مسئله دنبال می شود که آقای وعیدی نژاد در آن شرکت می کند.

وزیر امور خارجه افزود: ما سازوکار منسجم برای مذاکراه از ابتدا داشته و داریم و هیچ تغییری در آن داده نشده است و آن را ادامه خواهیم داد و تنها موضوع این است که زمانی که برای دو طرف مناسب باشد به توافق برسیم و مذاکرات آغاز شود.

وی درباره دیدار با اشتون در حاشیه اجلاس دائوس گفت: من و اشتون در اجلاس دائوس و احتمالا در مونیخ شرکت می کنیم و زمینه برای مذاکره حضوری با وی وجود دارد.

ظریف افزود: البته صحبت من و اشتون مقدماتی خواهد بود و باید مذاکرات در چارچوب پنج به‌علاوه یک صورت گیرد اما در دائوس و مونیخ این فرصت وجود دارد و مذاکره به تلاقی زمان ها و فراهم شدن دیدار بستگی دارد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش درباره رژیم حقوقی دریای خزر گفت: اجلاس وزرای امور خارجه و سران کشورهای حوزه خزر در آینده نزدیک برگزار می شود و درباره رژیم حقوقی خزر تبادل نظر خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم در این جلسات جدی تر به موضوعات مختلف دریای خزر که باید دریای صلح و دوستی پنج کشور ساحلی باشد بپردازیم و مسائل مختلف به ویژه درزمینه محیط زیست بررسی شود.

ظریف درباره سفر به عربستان و سفر وزرای خارجه سوئد و لهستان به تهران نیز گفت: این سفرها طبیعت سیاست خارجی است و ادامه خواهد یافت و سفرهایی در چند هفته گذشته به ایران انجام شده است و ادامه می یابد.

وی افزود: من نیز سفرهایی به کشورهای منطقه و خارج از آن انجام داده ام و ادامه خواهد یافت.

وزیر امور خارجه همچنین به دیدار قبل از ظهر امروز به وقت محلی با رئیس جمهور ترکمنستان اشاره کرد و گفت: قربانقلی بردی محمد اف از ریز کارها و فعالیت های طرف های ایرانی اطلاع دارد و با جدیت مسائل را پیگیری می کند.

وی افزود: کمیسیون های مشترک در زمینه های مختلف مصوباتی داشته اند و یقین دارم زمینه گسترش همکاری های دوجانبه و روابط با ترکمنستان فراهم است.

ظریف گفت: در زمینه های برق، گاز ترانزیت و راه‌های مواصلاتی امکان همکاری گسترده ای با ترکمنستان وجود دارد و از اینکه زمینه های همکاری با کشور دوست و همسایه در حال گسترش است خوشحالم.

وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز به وقت محلی عشق آباد را به مقصد تهران ترک کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
حسین
Netherlands
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
۰
۰
آقای ظریف این كارا مگه شهامت می خواد ؟بان كی مون رنگ پیژامشو هم با آمریكا هماهنگ می كنه ! شهامت نمی خواهد
هاشم
Netherlands
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
۰
۰
خیلی خوب بود آقای ظریف بجای اینكه نگران جایگاه آقای دبیر كل باشد ،نگران پلمپ شدن حاصل دسترنج مدیران ومتخصصین و مسئولین و تحمل مصائب خانواده شهیدان در اینراه و یكی از افتخارات غرور آفرین ملت ایران باشد .چه شد مجلس و نمایندگان مجلس را كه با میكروسكوپ به دنبال پیدا كردن ایراد از دولت قبلی بودند و حالا راحت به این گونه عملیات چشم های خود را بسته اند ؟
ساسان
Netherlands
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
۰
۰
پولای بلوكه شده خودمون رو قسطی بهمون برمیگردونن ...تازه به تعهداتشون هم عمل كردن و برای پلمپ حق مسلم مون، سر موقع اومدن...
عباس
Netherlands
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
۰
۰
سوریه شانس آورد در غیر این صورت مجبور بود طلا بدهد و آهن بگیرد
حجت
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
۰
۰
اقای ظریف چرا باید باور كنیم كه همه ماجرا همین بوده؟ شما در مورد مسئله هسته ای كه مربوط به احاد ما میشد حقیقت را پنهان كردید وبا درد تبدیل شدن عملی انها به موزه ما را سورپریز!!!!!!كردید.خدا را شكر میكنیم كه در این مورد لااقل از پنهانكاری شما وسورپریز مجددتان

نیازمندی ها