خرمگس

جامعه سرخ‌پوستی

عرضم به حضورتان که ما بتازگی به این نتیجه رسیده‌ایم ‌به آن اندازه که خودمان در گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها نقش داشته‌ایم، تحریم‌ها تاثیرگذار نبوده‌اند! حالا شاید بپرسید چرا؟ خب بپرسید! بپرسید دیگر! نمی‌پرسید؟ برایتان مهم نیست؟ خیلی خوب، حالا که نمی‌پرسید و اهمیتی هم برایتان ندارد از لج شما هم که شده همه ماجرا را تعریف می‌کنیم تا اعصابتان خرد شود! بله ما یک همچین موجود لج درآوری هستیم. با تشکر.
کد خبر: ۶۳۷۳۸۵

می‌دانید، اصل ماجرا این است که ما یک جورهایی عادت کرده‌ایم براساس حرف‌ها و کارهای دیگران برای خودمان تصمیم‌گیری کنیم. قطعا یادتان هست که طی دو سال اخیر هر موقع که شایع کردند چیزی گران می‌شود با چنان شدت و هیجانی برای خرید آن کالا به مغازه‌ها هجوم می‌بردیم و چنان بازار عرضه و تقاضا را بهم می‌ریختیم که گرانی پیشکش، در چشم برهم زدنی مثلا دسته آفتابه نایاب می‌شد. اصلا راه دور چرا؟ خود ما یک شب یکی از همکاران دور از چشم همه به ما گفت: «فلانی روغن بخر که تا یکی، ‌دو روز دیگر قیمت آن می‌کشد بالا!» چشمتان روز بد نبیند ما با تمام فرهیختگی‌هایمان ـ چقدر متواضعیم ـ تا خودمان را به مغازه رساندیم و چند تا روغن خریدیم نزدیک بود ده بار گردنمان بشکند. به هر حال مطمئنیم که خیلی‌ها با دیدن این هیجان وصف‌ناپذیر ما، در خرید روغن کم نگذاشتند. اصلا رفتار ما هم شده مثل سازمان هواشناسی منطقه سرخ‌پوست‌ها... نشنیده‌اید؟ عرض می‌کنیم.

یک روز در سرزمینی بسیار دور مردمان یکی از قبایل سرخ‌پوست به محضر رئیس قبیله که تازگی به این سمت منصوب شده بود شرف‌یاب می‌شوند و از او می‌پرسند: «آیا امسال زمستان سختی در پیش خواهیم داشت؟» رئیس جوان قبیله ابتدا نگاهی به آسمان و بعد نگاهی به زمین انداخت و در آخر عینهو یک جغد فرهیخته رو کرد به مردم قبیله و گفت: «برای احتیاط مقداری هیزم تهیه کنید.» بعد رئیس قبیله یواشکی زنگ زد به سازمان هواشناسی و پرسید: «ببخشید امسال زمستان سردی در پیش است؟» مسئول سازمان هواشناسی در پاسخ گفت: «این طور به نظر میاد.» رئیس قبیله بعد از شنیدن این موضوع به اهالی قبیله فرمان داد که هیزم بیشتری جمع کنند اما از آنجا که سازمان هواشناسی گاهی پیش‌بینی‌هایشان برعکس از کار درمی‌آید رئیس قبیله برای اطمینان بیشتر دوباره به سازمان هواشناسی زنگ زد و پرسید: «آقا شما مطمئنید که امسال زمستان سردی در پیش است؟» پاسخ این بود: «بله! دقیق‌تر که بگوییم سردترین زمستان در تاریخ معاصر!» رئیس قبیله پرسید: «چرا اینقدر مطمئنید؟» مسئول سازمان هواشناسی گفت: «چون سرخ‌پوست‌ها دیوانه‌وار دارند هیزم جمع می‌کنند!»

به جان خودمان ما هم دست‌کمی از این سرخ‌پوست‌ها نداریم. باور بفرمایید خیلی وقت‌ها خودمان مسبب جریاناتی هستیم که در اطرافمان اتفاق می‌افتد. باور نمی‌کنید؟ جسارتا بارها عرض کرده‌ایم که بعضی‌ها کلا در برابر فهمیدن مقاومت می‌کنند؛ البته بلانسبت شما.

مهیار عربی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها