در گفتگو با جامجم آنلاین مطرح شد
سر نترس، مهارت کافی یا اعتماد به نفس کاذب و اعتقاد اشتباه به قضا و قدر به این امید که هیچ حادثهای پیش نخواهد آمد!
آنهایی که سرعت مجاز را رعایت میکنند، از چراغ قرمز عبور نمیکنند، با بوق زدنهای پی در پی روی اعصاب دیگران پیادهروی نمیکنند، در ترافیک آرام و با حوصله میرانند، در رانندگی با احتیاط و قانونمدار هستند و... را اصلا راننده نمیدانند. احساس میکنند بهترین هستند، ادعا دارند کمتر کسی ممکن است در رانندگی روی دستشان بلند شود. به همین دلیل است که تعریف آنها از راننده حرفهای با آنچه در قانون آمده زمین تا آسمان تفاوت دارد. آمارهای پلیس میگوید از ابتدای امسال تاکنون 5135 مورد تصادف در پایتخت رخ داده که دلیل اصلی آنها تغییر مسیرهای ناگهانی و انجام حرکات مخاطرهآمیز مانند لاییکشی، ویراژدادن و حرکات مارپیچ از سوی رانندگان بوده است.
رانندگی حرفهای یعنی این
راننده حرفهای یعنی اینکه در خیابانهای شلوغ و پر ترافیک یا در بزرگراههایی که محدودیت سرعت دارند بتوانی از بین ماشینها با هر ترفندی که لازم است از چراغزدنهای پشت سر هم گرفته تا نزدیکشدن بیش از حد به خودروی جلویی، برای خودت راه باز کنی، ماهرانه از بین ماشینها لایی بکشی و ویراژ بدهی، رانندگان دیگر هم از ترس جانشان راه را برایت باز کنند و تو مغرور از این پیروزی به مسیرت ادامه دهی بدون اینکه تصادف کنی.
این ویژگی رانندگانی است که عشق ویراژدادن و لاییکشیدن هستند، همانهایی که در ترافیک حوصله ندارند و تا چراغ سبز میشود با بوقزدنهای پی در پی رانندگان جلویی را وادار میکنند پایشان را محکمتر روی پدال گاز فشار دهند، اگر عابر پیادهای دست بر قضا در حال عبور باشد با چراغزدن به او میفهمانند که اولویت با آنهاست حتی اگر روی خط عابر پیاده باشد.
حوصله ماندن روی یک خط را ندارند، مدام از این لاین به آن لاین تغییر مسیر میدهند، در بزرگراه مدام در حال ویراژدادن و لاییکشیدن از بین خودروهای دیگر هستند.
رانندگی دیگران از نظرشان حوصله سر بر است و مدام در حال غرزدن به این و آن هستند که معلوم نیست گواهینامهشان را از کجا گرفتهاند!
از پراید تا پورشه
خودروی چند صد میلیونی زیر پایشان باشد یا چند میلیونی؛ فرقی نمیکند.
پشت فرمان که مینشینند هر کدام با هزار و یک دلیل ـ که البته به نظر خودشان کاملا منطقی است ـ نمیتوانند ویراژدادن و لاییکشیدن در خیابانهای شلوغ و بزرگراههایی را که محدودیت سرعت دارند، کنار بگذارند.
مزدا3، بنز، پورشه، بوگاتی یا یکی از آن شاسی بلندهای با ابهت!
همین اول بگوییم که نمیخواهیم همه آنهایی را که پشت فرمان یکی از این خودروهای چند صد میلیونی مینشینند، متهم به نادیده گرفتن قوانین کنیم، اما متاسفانه کم نیستند از این دست رانندگان که وقتی پشت فرمان مینشینند انگار کسرشأنشان میشود مثل رانندگان دیگر در ترافیک معطل بمانند، اینها همانهایی هستند که در بزرگراهها معمولا از لاین سرعت حرکت میکنند و دائم با چراغ زدنهای پی در پی یا رانندگان جلویی را وادار به کنار کشیدن میکنند یا مدام از بین خودروهای دیگر ویراژ میدهند و لایی میکشند.
استدلالشان هم این است که چند صد میلیون پول بیزبان را دادهاند پای خودروی خارجی که حالش را ببرند وگرنه اگر هدفشان فقط چهارچرخهای برای رفت و آمد در شهر بود که میتوانستند با یک ماشین ارزانتر هم کارشان را راه بیندازند.
در این میان گروه دیگری هم هستند که خودروی گرانقیمت ندارند و با همان پراید هم کار خودشان را میکنند!
آنها این قدر خودشان را در رانندگی حرفهای میدانند که نمیتوانند حتی برای لحظاتی کوتاه طاقت بیاورند و با سرعت مجاز رانندگی کنند. آنها همانهایی هستند که تقریبا رانندگی هیچکس جز خودشان را قبول ندارند، حوصله ترافیک و حرکت قانونمند دیگر خودروها را ندارند، در خیابانها مدام جلوی خودروهای دیگر میپیچند و در بزرگراهها با چراغ زدن دائم در حال لایی کشیدن و لاین عوض کردن هستند.
یک مشکل ژنتیکی
شاید تعجب کنید اگر بدانید حرکات مخاطرهآمیز هنگام رانندگی که لاییکشیدن و ویراژدادن از شایعترین آنهاست، ریشه ژنتیک دارد.
بعضیها ذاتا هیجانی، تنوع طلب و ماجراجو هستند، آنها نه تنها هنگام رانندگی رفتارهای هیجانی از خود بروز میدهند، بلکه در برخورد با بسیاری از مسائل زندگی هم به جای تصمیمگیری منطقی و عقلانی، فقط به احساسات و هیجانها توجه میکنند .
این افراد اغلب دوست دارند موسیقی را با صدای بلند گوش دهند و چون از لحاظ ژنتیک آستانه کنترلشان بسیار پایین است، وقتی هیجانزده میشوند عقلانی تصمیم نمیگیرند و حتی به سلامت دیگر سرنشینان خودرو اهمیت نمیدهند. این رفتارها در مردان به مراتب شایعتر است و در سنین جوانی بین بیست تا سی سالگی بیشتر دیده میشود.
برخورد قانونی و جریمههای سنگین هم ممکن است برای مدت کوتاهی جلوی این رانندگان را بگیرد، اما اثر دائمی روی آنها نخواهد گذاشت و به این ترتیب آنها دوباره سر جای اولشان برمی گردند. در این میان افرادی با تیپ شخصیتی هیستریونیک نیز در گروه رانندگان پرخطر قرار میگیرند.
آنها عشق خودنمایی هستند و از هر فرصتی برای جلبتوجه دیگران استفاده میکنند و سعی دارند هنگام رانندگی با رفتارهایی از قبیل لاییکشیدن و ویراژ دادن خود را کانون توجه دیگران قرار دهند.
اشخاصی که در زمان کودکی بیشفعال بوده و مورد درمان قرار نگرفتهاند، در جوانی میل به انجام رفتارهای پرخطر در رانندگی دارند. البته این اشخاص با مراجعه به روانپزشک براحتی قابل درمان هستند و میتوانند سلامت روانی خود را به دست بیاورند.
مشکل کجاست؟
واقعا اشکال از کجاست که برخی رانندگان اصول رانندگی حرفهای و قانونمند را رعایت نمیکنند؟
رسانهها که اطلاعرسانی کافی در این باره ندارند، پلیس که نقش خود در ارائه آموزشهای لازم برای ارتقای فرهنگ ترافیک را آنچنان که باید پررنگ ایفا نمیکند، خانوادههایی که صرفا داشتن گواهینامه را ملاک رانندهشدن فرزندشان میدانند و اینکه فرزندشان را رانندهای قانونمند بار بیاورند، چندان جدی نمیگیرند.
این یک چرخه ناقص است، همه این عوامل اگر کنار هم باشند قطعا بر اینکه کودکان و نوجوانان ما در آینده رانندهای حرفهای و قانونمند شوند تاثیر گذار خواهد بود. اما روی سخن ما با آن دسته از رانندگانی است که در سن جوانی یا حتی میانسالی هستند و هنگام رانندگی همچنان جنون سرعت رفتن و لاییکشیدن دارند.
از نظر رانندگان دیگر چه بخواهید و چه نخواهید مهر یک راننده بیفرهنگ بر پیشانیتان خورده چون رانندگی حرفهای فقط از نظر شما یعنی ویراژدادن و لاییکشیدن، اما از نظر دیگران حرفهای بودن یعنی حرکت قانونمندانه همراه با جریان ترافیک، توام با آرامش و احترام به حقوق رانندگان دیگر، این یعنی رانندگی حرفهای قانونمند.
جریمه 100 هزارتومانی و نمره منفی
پلیس رانندگانی را که در بزرگراهها و معابر شهری مرتکب رانندگیهای خطرساز شامل حرکات مارپیچ، تغییر مسیرهای ناگهانی و لاییکشیدن میشوند، به سه گروه تقسیم میکند؛ آنهایی که از روی ناچاری و اجبار آنقدر برای رسیدن به مقصد عجله دارند که در طول مسیر مرتکب چنین حرکاتی میشوند، گروه دوم آنهایی که رانندگی با هیجان را دوست دارند و به همین دلیل از لاییکشی و حرکات مخاطرهآمیز نیز ابایی ندارند و گروه سوم رانندگانی که ذاتا رفتارهای نابهنجار در حین رانندگی دارند و قانون گریز هستند. شما جزو هریک از این سه گروه که باشید از نظر پلیس متخلف هستید و هیچ استثنایی هم در قانون وجود ندارد.
به گفته معاون فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران، هرچند رانندگی مخاطرهآمیز برخی افراد در سطح شهر یا بزرگراهها که مرتکب لاییکشی، تغییر مسیرهای ناگهانی و حرکات مارپیچ میشوند، ممکن است به تصادف یا حادثهای منجر نشود، اما نوع رانندگی این افراد تهدید جدی برای دیگر رانندگان به شمار میرود و امنیت عابران و رانندگان دیگر را به خطر میاندازد.
به گفته سرهنگ عینالله جهانی، رانندگانی که مرتکب چنین حرکات مخاطرهآمیزی شوند بر اساس قانون علاوه بر جریمه یکصد هزارتومانی 8 نمره منفی برای خودروهای شخصی و 10 نمره منفی برای خودروهای عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و وسایل نقلیه سنگین شامل کامیون در نظر گرفته شده است. سرهنگ جهانی تاکید میکند: براساس ماده 5 قانون بیمه، اگر برای این رانندگان تصادفی هم رخ دهد که در آن به عنوان مقصر حادثه شناخته شود، موظف هستند 2 درصد خسارت در تصادفات خسارتی و یک درصد خسارت در تصادفات جرحی و فوتی را از جیب خودشان پرداخت کنند.
پوران محمدی / گروه جامعه
در گفتگو با جامجم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
صادق ورمزیار در گفتوگو با جامجم مطرح کرد
روح الامینی در گفتوگوی تفصیلی با «جامجم»:
در گفتگو با جامجم آنلاین مطرح شد