درمانگاه مشاغل

مصائب دامپزشکی

دامپزشکان در معرض مشکلات زیادی قرار دارند که سلامت‌شان را به خطر می‌اندازد.​
کد خبر: ۶۳۲۰۶۴

یکی از سختی‌های شغل دامپزشکی، تمام‌وقت‌ بودن آن است؛ چرا که دامپزشکان حتی در تعطیلات هم با موارد اورژانسی مواجهند. گاهی نیز برای برخی کارها باید به سفرهای کاری بروند. از طرفی دامپزشکی در بسیاری از کشورها جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید، ولی در ایران این‌طور نیست.

این آسیب‌ها را نادیده نگیرید

دامپزشکانی که در مناطق روستایی و عشایری مشغول به کار هستند با مشکلات و خطرات زیادی از جمله عبور از مناطق صعب‌العبور، ضرب‌خوردگی از سوی حیوانات هنگام واکسیناسیون، دسترسی نداشتن به تکنولوژی روز و... مواجهند. همچنین فعالیت در کشتارگاه‌های دام و طیور و احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، کار در آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری‌ها، خطر انتقال عفونت‌ها هنگام کالبدشکافی لاشه‌های حیوانات مبتلا به بیماری‌ها و... از جمله مواردی است که سلامت دامپزشکان را تهدید می‌کند.

مشکلی به نام درآمد

با وجود مخاطرات دامپزشکی، این شغل در ایران به اندازه پزشکی و دندانپزشکی اهمیت داده نمی‌شود و حتی درآمد دامپزشکان در مقایسه با درآمد این دو گروه بسیار کمتر است. در سال‌های اخیر نیز با افزایش تعداد فارغ‎التحصیلان دامپزشکی، اشتغال در این حرفه با مشکلات زیادی همراه است و فقط در بخش خصوصی و با داشتن سرمایه قابل توجهی می‌توان نسبت به احداث مطب و درمان حیوانات خانگی اقدام کرد که همیشه هم با موفقیت مالی همراه نیست.

وقتی ایستادن دردسر می‌شود

ایستادن‌های طولانی‌مدت و انجام حرکات تکراری از جمله عواملی است که باعث بروز دردهای اسکلتی و عضلانی در دامپزشکان می‌شود. در عین حال، ایستادن‌های طولانی‌مدت در طول روز احتمال بروز واریس و آسیب‌های مفصلی و آرتروز را در آنها افزایش می‌دهد.

امان از بی‌تحرکی

مشغله کاری دامپزشکان باعث شده است افراد شاغل در این حرفه زمان کافی برای تحرک بدنی نداشته باشند و به همین دلیل در معرض اضافه وزن و عوارض ناشی از آن قرار بگیرند. به همین دلیل به همه دامپزشکان توصیه می‌شود نیم ساعت در روز را به پیاده‌روی اختصاص دهند و در کنار تغذیه سالم و کافی، دست‌کم هفته‌ای دوبار به باشگاه ورزشی بروند تا هم تناسب اندامشان حفظ شود و هم یکنواختی محیط کار و استرس‌های شغلی را فراموش کنند.

توصیه‌های طلایی را جدی بگیرید

اگر دامپزشک هستید یا در کلینیک‌های دامپزشکی کار می‌کنید هرگز مخاطرات شغلی این حرفه را فراموش نکنید، در صورت لزوم از وسایل حفاظتی (مثلا بستن پوزه‌بند برای سگ‌هایی که احتمال گازگرفتگی آنها وجود دارد) بهره بگیرید و برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های عفونی از دستکش و ماسک استفاده کنید تا سلامت‌تان به خطر نیفتد.

دکتر محمدرضا رحیمی‌ /‌ دامپزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها