درست است که بلایای طبیعی قابل پیش‌بینی نیست و زمان وقوعش از کنترل انسان خارج است، ولی ساختمان فرسوده‌ای را در نظر بگیرید که حتی در برابر بارش‌های طبیعی هم بیم فرو ریختنش وجود داشته باشد. حال مشخص است که این ساختمان در مقابل یک زلزله 6 ریشتری، خطر 100 درصدی را برای ساکنان آن به‌همراه دارد.
کد خبر: ۶۳۰۶۹۱
خطر 100 درصدی، آمادگی 8 درصدی

تعداد این ساختمان‌های ناایمن در مقابل حوادث طبیعی هم کم نیست و افزون بر این، بسیاری از شهروندان به دلیل فقدان آموزش مقابله با این حوادث، در معرض آسیب‌های جدی هستند.

روز گذشته نیز مشاور معاون وزیر بهداشت و سرپرست واحد مدیریت و کاهش خطر بلایای این وزارتخانه در گفت‌و‌گو با ایرنا به همین میزان پایین آمادگی شهروندان در برابر حوادث طبیعی اشاره کرد و با ذکر آماری قابل تامل اظهار داشت که براساس مطالعات انجام شده، سطح آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله از 100، هشت است.

8 درصد آمادگی در برابر زلزله و حوادث طبیعی- آن هم برای کشوری که در زمره 10 کشور حادثه خیز جهان قرار دارد- آمار تکان‌دهنده‌ای است که نشان می‌دهد هنوز کشور ما با مدیریت صحیح و علمی حوادث طبیعی، فاصله عمیق و معناداری دارد.

وقتی همچنان در مدارس و حتی دانشگاه‌های ما، مانورهای مقابله با زلزله به محلی برای شوخی و خندیدن تبدیل می‌شود و یا وقتی که ایمن‌سازی ساختمان‌ها در اولویت ساخت‌و‌سازهای کشور قرار نمی‌گیرد و در نتیجه، بسیاری از مردم به طور ناخودآگاه پس از وقوع زلزله به خیابان‌ها سرازیر می‌شوند، اینها همگی نشان می‌دهد که نه نهادهای فرهنگ‌ساز توانسته‌اند به وظیفه آموزش و اطلاع‌رسانی خود به درستی عمل کنند و نه متولیان مقابله با حوادث طبیعی توانسته‌اند که با ایمن‌سازی ساختمان‌ها، میزان آمادگی مردم برای مقابله با بلایای طبیعی را افزایش دهند.

جالب‌تر آن‌که چندی قبل نیز گفته شد که برای دفن کشته‌های حوادث طبیعی، آمادگی کامل وجود دارد و مدیرعامل سازمان آرامستان‌های کشور تاکید کرد: 10 هزار قبر آماده برای هر نوع حوادث و بلایای طبیعی در بعضی کلانشهرهای کشور داریم و تهیه ماشین‌های سردخانه‌دار بزرگ برای آرامستان‌ های کشور، بخصوص در مراکز استان برای مقابله با حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.

یعنی هم‌اکنون برای دفن کشته‌های حوادث طبیعی در ایران آمادگی کامل وجود دارد ولی برای آمادگی در برابر وقوع این حوادث، فقط 8 درصد آمادگی داریم!

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها