گلاره. ش هستم و از اهواز تماس می‌گیرم. 27 سال دارم و متاهلم. ازسه سال پیش دچار نفخ شدید می‌شوم. گاهی غذایی نخورده‌ام، اما بازهم مشکل نفخ رهایم نمی‌کند. این حالت وقتی کمی عصبی می‌شوم تشدید می‌شود.
کد خبر: ۶۲۹۹۸۳

علاوه براین‌که وقتی معده‌ام خالی است یا میوه و سبزی می‌خورم هم این حالت شدت می‌یابد. نکته دیگر این‌که شش ماه پیش دچار شوک عصبی شدید شدم. آیا این حالت می‌تواند به آن موضوع ارتباط داشته باشد؟ به این دلیل که کمی بعد از بروز آن مشکل، این حالت‌ ایجاد شد.

 

دکتر علی کشاورز‌‌/‌‌ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

نفخ دلایل مختلف دارد. ازطرفی این مشکل، یکی از اختلال‌های رایج گوارشی میان افراد با رده سنی متفاوت است. نفخ را بیشتر می‌توان بین زنان دید، اما مردان هم از این عارضه درامان نیستند. نفخ می‌تواند ناشی از ابتلا به‌نوعی اختلال‌های گوارشی باشد. بنابراین شرایط بیمار باید ابتدا از نظر ابتلا به این بیماری‌های مختلف بررسی شود.

یکی دیگر از دلایل نفخ می‌تواند نبود یا کمبود بعضی آنزیم‌های گوارشی باشد؛ بنابراین شرایط بیماران باید از این نظر بررسی شود؛ مثلا در افرادی که آنزیم لازم برای هضم لاکتوز را ندارند، پس از خوردن شیر دچار نفخ می‌شوند. باید شرایط شما از این نظر بررسی شود. مصرف موادغذایی آبکی، یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات گوارشی است. خوردن انواع نوشیدنی‌ها بویژه گازدار از دیگرعوامل بروز نفخ است.

یکی از دلایل ایجاد نفخ، نوشیدن آب همراه غذاست. باید این عادت را کنار گذاشت. در توضیحات‌تان اشاره‌ای به این‌که دخانیات مصرف می‌کنید یا نه، نکرده‌اید. اما سیگار کشیدن عوارض بیشماری دارد که یکی از آنها ایجاد نفخ است.

افراد دچار نفخ معده باید از مصرف دخانیات پرهیز کنند. در توضیح حالت‌هایتان اشاره کردید مدتی قبل از شروع مشکل نفخ‌تان دچار شوک عصبی شده‌اید. افرادی که به‌ هر دلیل دچار اضطراب هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به مشکل نفخ قرار دارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم به متخصص اعصاب و روان مراجعه و درصورت نیاز دارو مصرف کنید.

هر نوع نوشیدنی کافئین‌دار بویژه اگر در حجم زیاد مصرف شود می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد نفخ باشد.ازطرفی مصرف انواع نوشیدنی‌های حاضری مانند قهوه آماده نیز نفاخ است. خوراکی‌هایی مانند بیسکویت نیز چون مواد نگهدارنده و شکر دارند، نفاخ هستند. نوع کرم یا شکلات دار آن تاثیر منفی بیشتری بر معده دارد و باعث تشدید نفخ می‌شود. بعضی عادت دارند برای رفع مشکل نفخ آدامس بجوند. این مساله نه‌فقط کمکی به رفع مشکل نمی‌کند، بلکه باعث تشدید این حالت می‌شود. به این دلیل که اغلب افراد مبتلا به نفخ، آدامس را با هیجان واضطراب می‎جوند و با هر بار جویدن آدامس، هوا وارد معده می‌شود. این مساله مشکل نفخ را تشدید می‌کند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها