حتما شما هم تا به حال بسیار شنیده‌اید که فلان رکورد در جهان به نام ایرانیان ثبت شده یا چندین و چند رکورد گینس به پای ایرانیان نوشته شده است. با این حال هیچ چیز برای بررسی صحت این ادعاها بهتر و ساده‌تر از مراجعه به خود موسسه گینس نیست. ما هم چنین کاری کردیم تا ببینیم چه چیزهایی در جهان نزد ایرانیان و بس!
کد خبر: ۶۲۹۲۶۶
رکوردداران ایرانی گینس

1ـ‌ قدیمی‌ترین آسیاب بادی جهان: در سایت گینس نوشته شده اگرچه بسیاری از افراد، هلند را به عنوان مبدا آسیاب بادی در جهان می‌شناسند اما اطلاعات تاریخی نشانگر استفاده از این وسیله در حدود هفت قرن پیش از میلاد مسیح در ایران است. آسیاب بادی وسیله‌ای است که در گذشته برای تبدیل گندم به آرد مورد استفاده مردم قرار می‌گرفته است.

2ـ‌ بزرگ‌ترین نشت نفتی در جهان: نشت نفتی معمولا به خاطر فشار زیاد بر لوله‌های نفتی که در اعماق زمین خوابانده شده، بوجود می‌آید. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین نوع از این حادثه در تابستان 1338 در نزدیکی قم رویداد. این حادثه بیش از 90 روز به طول انجامید و طی آن روزانه نزدیک به 120 هزار بشکه نفت هدر رفت.

3ـ‌ بالا بردن سنگین‌ترین وزنه در دسته مثبت 105 کیلوگرم: ناگفته پیداست که این رکورد به نام حسین رضازاده قهرمان سنگین وزن ایرانی به ثبت رسیده است. او که 13 سال پیش موفق شد در مجموع یک ضرب و دو ضرب 472 کیلوگرم را مهار کند و لقب قدرتمندترین مرد جهان را از آن خود کند.

4ـ‌ بزرگ‌ترین تصویر ساخته شده بوسیله چوب کبریت را فردی به نام میثم رحمانی در شهر قزوین در همین تابستان سال جاری بدست آورده است. به گفته گینس او توانسته با کنار هم گذاشتن 136 هزار و 951 چوب کبریت یک تصویر بسازد. با این حال عجیب است که هیچ خبری از این ثبت رکورد در رسانه‌های داخلی منتشر نشده است.

5ـ‌ رمزآلودترین ویروس سایبری جهان: ایران به عنوان قربانی در این رکورد نقش دارد. ویروسی به نام استاکس‌نت، سه سال پیش گریبان برخی تاسیسات هسته‌ای ایران را گرفت. البته با هوشیاری مقامات و مسئولان سایت‌های هسته‌ای از وارد شدن آسیب جلوگیری شد اما ارزیابی‌های بعدی نشان داد که یک برنامه‌ریزی قوی باید پشت این ویروس می‌بود و از اینجا بود که انگشت اتهام بیشتر کارشناسان جهان به سمت رژیم صهیونیستی رفت.

6ـ‌ رکورد بیشترین حریف در یک مسابقه شطرنج به نام احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشورمان نوشته شده است. کسی که توانست در سال 1389 در دانشگاه شهید بهشتی مقابل 135 فردی که امتیاز شطرنجی‌شان بیش از 1200 واحد بوده بایستد و 97 درصد بازی‌ها را ببرد. او البته یک بار هم با بیش از 470 نفر مسابقه داده بود اما از آن جا که آن افراد حد نصاب امتیاز لازم را کسب نکردند رکوردی برای قائم مقامی ثبت نشد.

7ـ‌ محمد کبادی، شناگر ایرانی بوده که توانسته سریع‌ترین شنا در آب‌های خلیج‌فارس را به نام خود ثبت کند. این شناگر سی‌وچهار ساله، در سال 1390 حرکت خود را از تنگه هرمز آغاز کرد و ظرف 84 روز با نزدیک به 12 کیلومتر شنای روزانه خود را به اروند کنار رساند. پرواضح است که او با این کار خود علاوه بر ثبت رکورد به نام خویش، نام خلیج‌فارس را هم توانست در گینس ثبت کند.

8ـ‌ نام ایران با چند کالا در جهان گره خورده که یکی از آنها فرش است. از این رو طبیعی هم هست که رکورد بزرگ‌ترین فرش دست‌باف جهان به نام ایرانیان نوشته شده باشد. فرشی که نزدیک به هفت سال پیش بافت آن به پایان رسید. این فرش 6 هزار متر مربعی برای مسجدی در ابوظبی امارات آماده شده بود. این رکورد در کتاب گینس‌های جهان به نام شرکت فرش ایران ثبت شده است.

9ـ‌ یکی دیگر از کالاهایی که ایرانیان در جهان به آن مشهورند خاویار است. گینس می‌گوید گران‌ترین خاویار جهان، خاویار ایرانی است. به گفته این موسسه، خاویاری که با نام الماس شناخته می‌شود و هر کیلوی آن 34 هزار و 500 دلار ارزش دارد. گفتنی است برای صید این نوع از خاویار که به آن طلای سیاه می‌گویند در نواحی جنوبی دریای خزر یعنی سواحل شمالی کشور باید به دنبال ماهی گشت.

10ـ‌ حدود سه سال پیش، رضا پاکروان، دوچرخه‌سوار ایرانی موفق شد به عنوان سریع‌ترین فردی که توانسته صحرای آفریقا را بپیماید، مطرح شود. 13 روز و 5 ساعت و 50 دقیقه و 14 ثانیه زمانی بود که او برای عبور از این منطقه خطرناک صرف کرد. مسافتی که پاکروان طی کرد 1734 کیلومتر بود.

11ـ‌ پائنگ نوپسونومو دیگر فردی است که رکوردی با قید نام ایران در گینس دارد. ماجرا این است که این بولینگ‌باز اهل فیلیپین موفق شده در مسابقات بولینگ سال 1976 تهران به رتبه قهرمانی نایل شود و بدین ترتیب خود را به عنوان جوان‌ترین قهرمان این رشته ورزشی معرفی کند.

12ـ‌ بزرگ‌ترین امپراطوری جهان بر اساس درصد جمعیت روزگار باستان هم برای ایران ثبت شده است. در سایت گینس آمده که امپراطوری ایران در سال 480 میلادی موفق شده بود 44 درصد جمعیت آن روزگاران جهان را تحت حکومت خود قرار دهد.

13ـ‌ جای دیگری که نام ایرانیان در گینس ثبت شده مربوط به خاطره پرسابقه‌ترین داور جهان بوده است. سرکیس دیمرجیان که بیش از 20 سال، در میادین فوتبال قضاوت کرده یکی از خشن‌ترین بازی‌های قضاوت کرده خود را بازی دو تیم ایران و ترکیه در سال 1967 می‌داند.

14ـ‌ النهایه پرجمعیت‌ترین تشییع جنازه جهان هم به نام ایرانیان ثبت شده است. در سایت گینس آمده که منابع داخل ایران سخن از حضور بیش از ده میلیون نفر از مردم در مسافتی به طول 32 کیلومتر برای بدرقه رهبرشان می‌زند. این مراسم به عنوان پرجمعیت‌ترین مراسم تشییع در جهان در گینس ثبت شده است. البته مشخص نیست که چرا نام علی دایی در سایت رکوردهای جهان به چشم نمی‌خورد. بازیکنی که موفق شد در بازی‌های ملی 109 گل بزند و گلزن‌ترین فوتبالیست ملی در جهان شود. شاید گینس هم نیاز به شنیدن اعتراضات آنچنانی مربی فعلی پرسپولیس داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها