گزارشی از نوزدهمین نمایشگاه الکامپ ایران که از 14 تا 17 آذر برگزار شد

زندگی هوشمند آینده روشن

نمایشگاه الکامپ امسال یک سر و گردن بهتر از سال‌های قبل ظاهر شد و می‌توانیم امیدوار باشیم سال‌های آینده با نمایشگاهی بهتر و پر محتوا‌تر روبه‌رو باشیم. امسال شرکت‌های مختلفی در نمایشگاه حضور داشتند و در برخی موارد، محصولات و فناوری‌های جالب توجهی به چشم می‌خورد. این‌بار می‌خواهیم به همین موارد جالب نگاهی کرده و ببینیم چه تولیدات جدیدی وارد بازار شده و قرار است چه تحولاتی رخ دهد.
کد خبر: ۶۲۸۷۱۱
تازه‌های الکامپ 92

بحث شیرین اورکلاک

یکی از مواردی که از زمان ظهور تاکنون هیچ‌گاه فراموش نشده و دوستدارانش هر سال و با معرفی محصولات جدید با چالش‌های تازه روبه‌رو می‌شوند، اورکلاک سیستم است. اورکلاک در ایران پرطرفدار بوده و اورکلاکر‌های معروف کشورمان دارای مقام‌های جهانی نیز هستند. اگر سری به سالن 38 زده باشید، احتمالا دو سیستم عجیب را دیده‌اید که یک یا چند دودکش روی آن نصب شده و با ریختن مایعی درون این دودکش‌ها، دودی سفید از آن خارج می‌شود. اورکلاک به معنی افزایش کارایی سیستم از طریق افزایش فرکانس آن و ثبت رکوردهای مختلف در نرم افزار‌های تست معروف است. اورکلاک معمولا روی پردازنده گرافیکی، پردازنده مرکزی و حافظه RAM صورت می‌گیرد و برای انجام این کار باید تغییراتی در فرکانس آنها ایجاد شود. فرکانس بیشتر به معنی گرمای بیشتر و همچنین نیاز به تامین توان مورد نیاز این قطعات به شکلی کاملا بهینه و دقیق است. حتی گاهی اوقات اورکلاکر‌ها بخشی از قطعه مورد نظر را دستکاری می‌کنند تا بتوانند ولتاژ بیشتری در مقایسه با سطح استاندارد قطعه به آن برسانند.

یکی از معروف‌ترین ابزار‌ها برای مقابله با گرما در زمان اورکلاک، استفاده از مخزن‌های مخصوص و نیتروژن مایع است. این مخزن‌ها عموما از پایه‌ای مسی تهیه شده تا رسانایی گرما به حداکثر برسد. نیتروژن مایع نیز که بسرعت در دمای اتاق تبخیر می‌شود، می‌تواند دمای قطعه مورد نظر را به زیر صفر برساند. اورکلاکر باید دقت بسیاری روی شرایط سیستم و ولتاژ و دما داشته باشد تا بتواند رکورد خود را به ثبت برساند. همچنین از آنجا که استفاده از نیتروژن مایع و گرمای زیاد باعث ایجاد برفک در اطراف مخزن می‌شود، باید قطعات مختلف را کاملا عایق‌بندی کرد.

همان‌طور که احتمالا تا الان حدس زده‌اید، اورکلاک فشار زیادی به سیستم وارد می‌کند و گاهی اوقات پس از اورکلاک بسیار سنگین، باید با قطعه مورد نظر خداحافظی کرد! البته نگران نباشید، زیرا در صورت داشتن یک خنک کننده مناسب برای پردازنده یا کارت گرافیک، می‌توانید تا حدودی آن را اورکلاک کرده و از کمی کارایی بیشتر قطعه خود لذت ببرید (با این حال همواره باید جانب احتیاط را در زمان اورکلاک رعایت کنید).

آینده پرسرعت

آینده وسایل ذخیره‌سازی در رایانه‌ها از آن درایو‌های SSD خواهد بود. این درایوها که اکنون جزو محصولات گرانقیمت به شمار می‌آید، دارای سرعت انتقال اطلاعات بسیار بیشتری در مقایسه با یک هارددیسک است. این درایو‌ها ابعاد کوچک‌تری داشته و در ضمن به علت نداشتن قطعات متحرک، استهلاک و گرمای بسیار کمتری دارند. قیمت بسیار بالا باعث شده تا این روزها خرید این درایو‌ها تنها برای شرایط خاص توجیه پذیر باشد، اما قطعا در آینده تعداد بیشتری از کاربران سیستم خود را به یک درایو SSD مجهز خواهند کرد.

ضد آب

وسایل ضد آب همواره بخوبی جلب توجه می‌کنند و به محض دیدن عبارت «ضد آب» در کنار یک محصول، شرایط و سناریو‌های مختلفی از کاربردهای متنوع و جالب این محصولات در ذهنمان شکل می‌گیرد. در دنیای دیجیتال امروز با گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال و حافظه‌های ضد آب روبه‌رو هستیم، اما باید بدانیم این ضد آب بودن شرایط و ضوابطی هم دارد. یک محصول ضد آب دارای یک کد استاندارد است که حتما روی جعبه محصول ذکر شده و در ضمن در گوشه‌ای از جعبه یا خود کالا شرایط ضد آب بودن آن نیز درج شده است. عمق و مدت زمان باقی ماندن در آب از جمله مواردی است که در مورد ضد آب بودن یک محصول حتما قید شده است.

برای مثال یک گوشی هوشمند با استاندارد IP58، می‌تواند حداکثر نیم ساعت در عمق 5‌/‌1 متری آب قرار گیرد. در ضمن این استاندارد در صورتی صادق است که تمام دریچه‌ها و پورت‌های وسیله شما کاملا بسته باشد، زیرا در غیر این صورت آب به داخل نفوذ کرده و دوربین یا گوشی هوشمند دلبندتان غرق می‌شود! محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند ضد آب سونی در صورت قرار گرفتن در آب از کار افتاده و استفاده از آنها با دست خیس بسیار دشوار می‌شود.

در مورد حافظه‌های ضد آب نیز باید بدانید قبل از آن‌که یک حافظه فلش یا هارددیسک ضد آب خیس را به سیستم متصل کنید باید حتما آن را به طور کامل خشک کنید تا آسیبی به سیستم وارد نشود. یک استثنا در مورد حافظه‌های فلش ضد آب وجود دارد و آن، حافظه‌هایی است که با استفاده از پروسه (a (Chip On Board تولید شده‌اند. در این حافظه‌ها بورد، چیپ‌ست حافظه و خلاصه هر چیزی که یک حافظه فلش را تشکیل می‌دهد روی یک قطعه کوچک قرار داشته و لایه‌ای پلاستیکی کل آن را پوشانده است. به همین دلیل در این موارد خطر نفوذ آب به داخل و آسیب رسیدن به قطعات داخلی حافظه وجود ندارد.

بازی با صدا

هرقدر هم که رایانه‌تان قدرتمند یا صفحه‌نمایشی بزرگ برای اجرای بازی‌های روز و دیدن فیلم‌های مهیج داشته باشید، در نهایت این صداست که باعث می‌شود بیش از پیش در محیط غرق شده و تجربه بهتری کسب کنید. بلندگوها می‌تواند به صورت دو کاناله یا چند کاناله باشد و در میان محصولات مخصوص رایانه و سینمای خانگی چندکاناله، نمونه‌های 1‌/‌5 کانال جزو معمول‌ترین و پرطرفدار‌ترین‌ها به شمار می‌آیند. عدد 5 در این مجموعه به معنای وجود پنج بلندگو (یکی وسط، دو عدد جلو و دو عدد عقب) بوده و عدد یک به معنای وجود یک ساب ووفر برای تولید صدای بم است.

قدرت و کیفیت صدای خروجی به عوامل زیادی از جمله توان خروجی، ساختار بلندگو، نحوه و مواد به کار رفته در ساخت آنها، نوع اتصال به کار رفته، منبع صدا، نحوه قرار گیری بلندگو‌ها در محیط و حتی خود محیط بستگی دارد. دقت داشته باشید فقط به عدد توان خروجی روی هر بلندگو توجه نکنید، زیرا کیفیت صدا در مقایسه با حداکثر حجم صدا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علاوه بر این روی برخی بلندگو‌ها ممکن است عباراتی همچون dts، THX و Dolby را مشاهده کنید. این عبارات به معنی استانداردهای صوتی است که یک سیستم صوتی می‌تواند پشتیبانی کند. برخی کمپانی‌ها با معرفی این استانداردها سعی کرده‌اند تجربه‌ای بهتر از پخش صدا را فراهم کرده و حس بهتری را از صدای واقعی و فراگیر منتقل کنند. همین علامت‌ها را می‌توانید روی جعبه بعضی از بازی‌ها یا فیلم‌ها نیز مشاهده کنید. بلندگویی که این نشان‌ها را دارد، می‌تواند این استانداردهای صوتی را کدگشایی و آن را پخش کند.

لمس متفاوت

از محصولات تازه‌ای که قرار است وارد بازار کشورمان شود، تبلت جدید Galaxy Note 10.1 شرکت Samsung است که دارای قلم بوده و از صفحه‌نمایش 1‌/‌10 اینچی آن هم با دقت تصویر بسیار بالای 1600×2560 پیکسل بهره‌می‌برد. این یعنی حتی از فاصله بسیار نزدیک نیز تصویر روی صفحه‌نمایش بسیار واضح بوده و به هیچ وجه با لبه‌های دندانه در متون یا تصاویر روبه‌رو نخواهید شد. این تبلت به چیپ‌ست Exynos اختصاصی سامسونگ مجهز شده که شامل دو پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس‌های مختلف می‌شود. زمانی که تبلت با نرم افزار‌های معمول و پردازش‌های سبک روبه‌روست پردازنده چهار هسته‌ای ضعیف‌تر عمل می‌کند و به محض اجرای نرم افزار‌ها و بازی‌های سنگین، پردازنده پیشرفته‌تر وارد عمل می‌شود. سه گیگابایت حافظه RAM در نظر گرفته شده و امکانات ارتباطی آن نیز در کامل‌ترین سطح ممکن قرار دارد (Wi-Fi‌ 802.11ac به همراه بلوتوث و پشتیبانی از سیمکارت در برخی مدل‌ها). ظرفیت باتری 8220 میلی‌آمپر ساعت بوده و دارای یک دوربین هشت مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین دو مگاپیکسلی در جلو است.

اما نکته دیگری که باعث تفاوت این محصول می‌شود، قلم آن است که در دیگر محصولات سری Note سامسونگ نیز دیده‌ایم. این قلم از فناوری‌ای به نام Digitizer بهره برده و با دیگر قلم‌های موجود در بازار که می‌توان برای تبلت‌ها خریداری کرد، تفاوت دارد. دستگاه‌های سری Note روی صفحه‌نمایش خود لایه‌ای اختصاصی دارند که باعث می‌شود بتوان از قلم‌های حساس به فشار روی آن استفاده کرد. این لایه و قلم آن به 1024 سطح فشار حساس بوده و در زمان طراحی روی صفحه‌نمایش، هرچه بیشتر قلم را فشار دهید، خط ضخیم‌تری نیز ثبت می‌شود. دقت کار با این قلم‌ها نیز بسیار بالاست و در ضمن سامسونگ ویژگی‌های اختصاصی دیگری نیز برای محصولات مجهز به این قلم در نظر گرفته است.

سبک و دلربا

اولترابوک‌ها جدیدترین محصولات در گروه لپ‌تاپ‌هاست که با داشتن وزن و ضخامت بسیار کم و ظاهری زیبا و ظریف، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. اولترا بوک‌ها در برابر نوت‌بوک‌های معمولی شبیه ماشینی لوکس در برابر یک خودروی اسقاطی از رده خارج هستند و با آمدن سیستم‌عامل ویندوز 8، بیشتر آنها به صفحه نمایش‌های لمسی نیز مجهز شده‌اند. اما همان‌طور که پردازنده یک نوت‌بوک در رده‌ای پایین‌تر از پردازنده یک رایانه دسکتاپ قرار می‌گیرد، پردازنده یک اولترابوک نیز از بابت قدرت پردازشی در رده‌ای پایین‌تر از پردازنده نوت‌بوک قرار خواهد گرفت.

این مساله به معضل فضای کم یک اولترا بوک بازمی‌گردد که امکان استفاده از باتری حجیم‌تر را محدود کرده و در ضمن امکان استفاده از خنک‌کننده‌های پیشرفته‌تر را نیز از سازنده می‌گیرد. به همین دلیل بیشتر اولترابوک‌ها از نسخه‌ای سبک وزن از پردازنده‌های مختلف بهره می‌برند که دارای فرکانس کاری پایین‌تر و توان مصرفی کمتری بوده و گرمای کمتری هم تولید می‌کنند.

با این حال به هیچ وجه یک اولترابوک محصولی ضعیف و به درد نخور نیست و برای بسیاری از کاربرد‌های امروزی گزینه‌ای کاملا مناسب و ایده آل است. این‌که یک اولترابوک برای شما مناسب است یا خیر مستقیما به نوع کاربرد شما و استفاد‌هایی که می‌خواهید از دستگاه داشته باشید، مربوط است.

رنگ چهارم

تقریبا صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند، تبلت و تلویزیون‌های خانگی، همگی از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی برای نمایش تصویر بهره می‌برند. هریک از صفحه‌نمایش‌ها برحسب ساختار خود به تولید این رنگ‌ها پرداخته و تصاویر مورد نیاز ما را ارائه می‌کنند. تولید همه رنگ‌ها از طریق این سه رنگ اصلی امکان‌پذیر است، اما قطعا وجود پیکسل‌های اختصاصی برای رنگ‌های دیگر نیز می‌تواند در بهبود کیفیت تصویر مفید واقع شود.

به همین دلیل است که کمپانی شارپ در برخی تلویزیون‌های خود تعداد پیکسل‌های رنگی را به چهار عدد رسانده و رنگ زرد را نیز به مجموعه سه پیکسل قرمز، سبز و آبی افزوده است. این موضوع باعث شده کیفیت تصویر در این تلویزیون بهتر شود. اگر چه ممکن است در یک نگاه کلی و گذرا به چشم نیاید، اما تست‌های مختلف و نظرات کارشناسان از سایت‌ها و موسسات تست وسایل دیجیتال به ما می‌گوید این عمل در بهبود کیفیت تصویر مفید واقع شده است. رسیدن به کیفیت بهتر تصویر هزینه‌هایی نیز دارد و به همین دلیل این تلویزیون در مقایسه با دیگر نمونه‌های هم رده تا حدودی گران‌تر است./ ضمیمه کلیک

بابک والی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها