درمخانگاه مشاغل

مصائب زمین‌شناسی

روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است. بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسان در قاره آسیا و اقیانوسیه یعنی در79 کشور، سالانه 500 هزار زلزله اتفاق می‌افتد که هزار زلزله آن یعنی به طور میانگین روزانه سه زلزله، سهم کشورمان است؛ بنابراین ایران از کشورهای زلزله‌خیز محسوب می‌شود و احتمال بروز زلزله نه تنها در پایتخت، بلکه در همه شهرها وجود دارد. آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که شغل زمین‌شناسی با چه خطراتی همراه است؟
کد خبر: ۶۲۸۳۹۰

آفتاب علیه تندرستی

بسیاری از زمین‌شناسان به دلیل نوع شغلشان ساعت‌های زیادی را زیر نور خورشید مشغول به کار هستند و در صورت استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب، کلاه و لباس‌های پوشیده برای حفاظت از پوست در مقابل آفتاب در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرند. در عین حال، احتمال بروز مشکلات اسکلتی ـ عضلانی را نیز نباید نادیده گرفت؛ چرا که آنها مجبورند ساعت‌ها در حالت فیزیکی ثابت کار کنند و همین موضوع باعث بروز کمردرد، گردن درد و دردهای مزمن در ناحیه دست و پا می‌شود. واریس و آرتروز هم از بیماری‌هایی است که ممکن است در دراز مدت سلامت زمین‌شناسان، البته گروهی را که در محیط‌های باز کار می‌کنند به خطر بیندازند؛ هر چند که استراحت هنگام کار و انجام نرمش‌های گردن و کمر تا حدی جلوی بروز مشکلات این چنینی را می‌گیرد.

خطر تونل وحشت برای زمین‌شناسان

کم نیستند زمین‌شناسانی که با گروه‌های اکتشاف معدن، بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی، مهندسین ژئوتکنیک و ژئوفیزیک برای شناسایی کانون‌های خطر مثل مناطق زلزله‌خیز، آتشفشانی و ... همکاری می‌کنند و همین موضوع می‌تواند سلامتشان را تهدید کند. به عنوان مثال کار در معادن با خطراتی مثل انفجار، لرزش‌های مداوم زمین و احتمال ریزش معدن همراه است. از طرفی وجود گرد و غبار، کمبود اکسیژن و نشت گازهای خطرناک در معادن و تونل‌های در حال احداث، احتمال بروز مشکلات تنفسی مثل برونشیت مزمن و آسم، بیماری‌های پوستی، آسیب‌های کلیوی و بیماری‌های استخوان را افزایش می‌دهد.

خطر آسیب‌های چشمی

بسیاری از زمین‌شناسانی که در محیط‌های باز کار می‌کنند، هنگام کندن زمین برای جمع‌آوری نمونه‌های آزمایشگاهی در معرض پرتاب خرده‌های سنگ به صورت و البته چشم‌هایشان قرار می‌گیرند، بنابراین استفاده از عینک‌های مخصوص از مهم‌ترین عواملی است که جلوی آسیب‌های چشمی را می‌گیرد. همچنین استفاده از دستکش‌های ضخیم مانع از جراحات وارده به دست خواهد شد.

آسیب‌های مهاجرتی

ماهیت شغل زمین‌شناسی، کار در مناطق مختلف جغرافیایی است و شاغلان این حرفه نیز برای انجام طرح‌های مختلف مجبور به مهاجرت می‌شوند یا این‌که در فواصل کوتاهی از شهری به شهر دیگر نقل مکان می‌کنند؛ بنابراین سختی‌های مهاجرت، دوری از خانواده و دوستان و یکنواختی کار و در نتیجه بروز خستگی مفرط و استرس مزمن در زمین‌شناسان را نیز نباید نادیده گرفت.

پریسا اصولی ‌‌/‌‌ کارشناس زمین‌شناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها