سینما همواره انعکاس‌دهنده داستان‌ها و ماجراهای جذاب از آدم‌های رنگ به رنگ است و چه قصه‌ای بهتر از خرده‌جنایت‌های زن و شوهری و اصطکاک‌های ریز و درشت همسران و عشاق سینه‌چاک.
کد خبر: ۶۲۷۹۰۸

کشمکش‌ها و جدال‌های زناشویی با وجود تلخ بودن در زندگی واقعی به نمک و شیرینی داستان‌های سینمایی بدل شده ‌است یا اگر هم همان سویه تلخ و دردناکشان به پرده سینما راه یافته، زمینه‌ساز ساخت فیلم‌هایی پرسوز و گداز و عامه‌پسند شده است. روایت این داستان‌ها از سوی سینماگرانی رقم می‌خورد که خود اهل و عیال و خانواده‌ای دارند. از سوی دیگر این مساله‌ای کاملا طبیعی است که در محیط کاری بزرگ و درندشتی مانند سینما همکارانی پیدا شوند که دل به یکدیگر ببازند و به اتفاق زوجی سینمایی را تشکیل دهند. دل بستن‌ها و ازدواج‌های سینمایی همچون فضای فیلم‌ها فضایی دراماتیک و پرفراز و نشیب دارد و به همین خاطر گاهی به پایداری ابدی نمی‌انجامد و روزی از روزها زندگی مشترک برخی زوج‌های سینمایی ناگهان به پایان می‌رسد. مثل همه فیلم‌ها که آغازی دارد و پایانی، انگار دو سینماگر چند سکانسی را کنار هم سپری می‌کنند و بعد کات و دوباره فیلمی دیگر و شاید به عبارتی یک زندگی دیگر. سینما زوج‌های زیادی را به خود دیده و می‌‌توان با اندکی درنگ و تامل فهرستی از آنها را ردیف کرد و به ماجراهای زندگی شخصی و کاری‌شان پرداخت. زوج‌هایی که نامشان در زیر می‌آید تنها نمونه‌ای از بازیگران و کارگردانانی هستند که مدتی را با یکدیگر زیر یک سقف زندگی کرده‌اند و نفس کشیده‌اند؛ زیر سقف سینما.

همفری بوگارت و لورن باکال

برخی منتقدان بوگارت را بزرگ‌ترین بازیگر تمام دوران می‌دانند، اما حتی اگر این مساله را سلیقه‌ای و اظهارنظری شخصی بدانیم، نمی‌توان منکر بزرگی و توانایی این بازیگر شد.

ریک بلینِ «کازابلانکا» برای همیشه جایی در آن بالاهای فهرست عشاق سینما دارد و داستان تراژیک او و چشم فرو بستن بر ایلزا هیچ گاه از یاد تماشاگران نخواهد رفت.

بوگی اما در زندگی واقعی چندان پیرو مرام و مسلک عاشقانه ریک نبود و چهار بار ازدواج کرد ولی واپسین ازدواج او با لورن باکال بازیگر شناخته شده سینما بود که تا زمان مرگ بوگارت دوام داشت.

البته بوگارت و باکال زمان زندگی زناشویی خود اوقات عاشقانه‌ای داشتند و ثمره این عشق یک دختر و یک پسر بود. «داشتن و نداشتن»، «خواب بزرگ»، «گذرگاه تاریک» و «کی لارگو» همکاری‌های جاودانه این زوج در سینماست.

فدریکو فلینی و جولیتا ماسینا

این دو شاید یکی از ماندگارترین و پردوام‌ترین ازدواج‌های تاریخ سینما را به نام خود ثبت کرده باشند. فلینی کارگردان صاحب‌نام سینمای ایتالیا در 1942 نمایشی رادیویی نوشت که جولیتا ماسینای ریزنقش بازیگر آن بود. علاقه‌ای که زمان تولید این اثر بین آن دو به وجود آمد سال بعد باعث پیوند زناشویی آنها شد. ازدواجی که تا درگذشت فلینی در سال 1993 دوام آورد. جولیتا ماسینا با بازی در نقش جلسومینای فیلم «جاده» به کارگردانی شوهرش فدریکو و در کنار آنتونی کویین به شهرت جهانی رسید. همکاری این زوج در چند فیلم دیگر همچون «شب‌های کابیریا» و «جولیتای ارواح» نیز ادامه پیدا کرد. عشق ماسینا و فلینی به اندازه ای بود که او خیلی نتوانست مرگ همسرش را تاب بیاورد و کمتر از یک سال بعد درگذشت. ماسینای کوچک‌اندام که وقتی کنار فدریکو می‌‌ایستاد دیو و دلبر را تداعی می‌کردند، تاثیر زیادی بر فیلمساز توانای ایتالیا گذاشت، به طوری که فلینی همواره از ماسینا به عنوان والاترین الهام‌دهنده هنری خود یاد می‌کرد.

تام کروز و نیکول کیدمن

تقدیر چنین بود تام کروز آمریکایی و نیکول کیدمن استرالیایی‌تبار، سال 90 میلادی دل به یکدیگر ببازند و با وجود ده سانتی‌متر برتری قدی کیدمن ازدواج کنند. زندگی شخصی و عاشقانه آنها به شکل عجیبی با کارنامه سینمایی‌شان پیوند خورده است. آنها در مجموع سه فیلم با هم بازی کردند؛ اولی «روزهای تندر» ساخته تونی اسکات در سال 90، «دور و دورتر» ساخته ران هاوارد در سال 92 و «چشمانِ بازِ بسته» ساخته استنلی کوبریک در سال 99. این فیلم آخر جدا از این که به عنوان وصیت‌نامه کارگردان بزرگ سینما کوبریک شناخته می‌شود، در عین حال نقش موثری در پایان رابطه عاشقانه تام و نیکول بازی کرد. توهمِ خیانتی که متاثر از داستان اثر به جان این زوج افتاد، دیگر لحظه‌ای آنها را رها نکرد و چندی بعد آنها را به جدایی کشاند.

«جداییِ تام از نیکول» در حالی رقم خورد که آنها دو کودک را در سال‌های زندگی مشترک به فرزندی قبول کرده بودند. بعد از این پایان هم هر کدام به سمت زندگی خود رفتند و تجدید فراش کردند.

بروس ویلیس و دمی مور

«جان سخت»ِ سینما، سال 87 با دمی مور یکی از مشهورترین بازیگران هالیوود ازدواج کرد و زوجی کاملا سینمایی را تشکیل داد، پیوندی که حاصل آن سه فرزند است. این دو سال‌هاست از محبوب‌ترین و تواناترین بازیگران سینمای آمریکا هستند، ولی در زندگی زناشویی کار زیادی از پیش نبردند و پس از 13 سال زیریک سقف بودن جدا شدند. بعد از جدایی، مور که پیش از ویلیس هم سابقه ازدواج داشت، با اشتون کاچر ازدواج کرد که تقریبا همسن دختر بزرگ او بود. البته این پیوند هم شش سال بیشتر دوام نیاورد. از آن طرف هم ویلیس با مدلی به نام اما همینگ ازدواج کرد که دست‌کم تا زمان انتشار این مطلب ازدواجشان دوام آورده است.

براد پیت و آنجلینا جولی

این دو شاید مشهورترین زوج سینمایی حال حاضر دنیا باشند و هر حرف و رفتار آنها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها دارد. ظاهرا خود آنها هم بدشان نمی‌آید از موقعیتی که دارند به بهترین شکل استفاده کنند و به اصطلاح همیشه دیده شوند و مطرح باشند. پیت سال 2005 و پس از شکستن دل جنیفر آنیستون کمدین هالیوود، جولیِ ماجراجوتر را برای زندگی مشترک برگزید. هرچه بود آشیلِ «تروا» و لارا کرافتِ «مهاجم مقبره» زوج محبوبی را تشکیل دادند و تاکنون توانسته‌اند ازدواج موفقی داشته باشند؛ پیوندی که ظاهرا با قبول شش فرزند از نژادهای مختلف محکم‌تر هم شده است. فعلا اوضاع به کام «آقا و خانم اسمیت» است تا ببینیم سکانس‌های باقیمانده زندگی‌شان چگونه رقم می‌خورد.

خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز

این دو بازیگر شناخته شده اسپانیایی هنگام بازی در فیلم «ویکی کریسیتینا بارسلونا» ساخته وودی آلن بود که به یکدیگر علاقه‌مند شدند و چند سال بعد ازدواج کردند. آنها بیست‌و‌دوم ژانویه 2011 صاحب پسری به نام لئوناردو شدند و وقتی باردم برای بازی در فیلم «بیوتیفول» برنده جایزه شد، آن را به همسر و پسرش تقدیم کرد. گویا این زوج محبوب بسیار رازنگهدار هستند و اجازه نمی‌دهند رسانه‌ها سر از مسائل شخصی‌شان دربیاورند.

ریچارد برتون و الیزابت تیلور

برتون و تیلور یکی از جنجالی‌ترین زوج‌های تمام تاریخ سینما هستند و دو بار ازدواج و طلاق آنها نیز موید همین مطلب است. هرچند برتون نیز چهار ازدواج را در کارنامه شخصی خود دارد، اما می‌توان با توجه به آمار موجود دلیل اصلی کشمکش‌های این زوج را عدم تعادل تیلور دانست، چراکه در شناسنامه این خانم نام هفت مرد به چشم می‌خورد.

جدا از این اطلاع‌رسانی زرد درباره زندگی زناشویی این زوج به هیچ وجه نمی شود منکر توانایی و محبوبیت آنها در سینما شد. نقش‌هایی که آنها در فیلم‌های مختلف به زیبایی بازی کردند هیچ گاه از حافظه تماشاگران سینما پاک نخواهد شد. بخصوص محال است سینمادوستی، بازی نفسگیر آنها را در اقتباس سینمایی نمایشنامه ادوارد آلبی یعنی «چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟» ساخته مایک نیکولز ببیند و تحت تاثیر قرار نگیرد.

همکاری دیگر آنها در «رام کردن زن سرکش» هم تماشایی و فراموش نشدنی است، آنجا که برتون در نقش مردی خشن و گستاخ با تیلورِ مردگریز ازدواج می‌کند و به شیوه خود درصدد اطاعت و رام کردن او برمی‌آید. آنها در فیلم مشهور و پرهزینه «کلئوپاترا» نیز با یکدیگر همبازی بودند.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها