برترین نوآوری‌ها و اختراعات سال 2013

توپ هوشمند نجات‌گر

هر سال مسابقات ربات‌های نجاتگر در سطح دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود به این امید که دانشجویان جوان، ایده‌های تازه‌ای را برای ساخت ابزارهای هوشمندی ارائه کنند که در مواقع اضطراری ـ نظیر وقوع انواع بلایای طبیعی، ریزش ساختمان، آتش‌سوزی، گروگانگیری و عملیات ویژه‌ پلیسی ـ جان آدمی را نجات دهد. فرانسیسکو آگویلار جوانی است که موفق شده با ساخت رباتی ارزان، هوشمند و کروی شکل تاکنون جان بسیاری از مردم گرفتار خطر را نجات دهد.
کد خبر: ۶۲۷۶۷۰

مهم‌ترین مزیت فنی این ربات، شکل کروی، تجهیزش به وسایل تصویربرداری و ارتباطی پیشرفته، سهولت در حمل و نقل و سادگی استفاده از آن است. این توپ هوشمند پانصد تا یکهزار دلاری، بخوبی می‌تواند وارد محیط‌های پرخطر شده، به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و آنها را به صورت بی‌سیم به نیروهای نجات مخابره کند.

از خصوصیات فنی این ربات می‌توان به وجود شش دوربین تیزبین، فلش‌های قدرتمند برای روشن کردن محیط‌های تاریک، ابزارهای ارتباطی بی‌سیم و حسگر‌های مادون قرمز اشاره کرد. از آن گذشته «توپ هوشمند» دارای بدنه‌ای مقاوم در برابر ضربات شدید است که برای عبور از محیط‌های ناهموار مناسب بوده و سلامت فیزیکی وسیله را هنگام ریزش اجسام سخت حفظ می‌کند. جالب این‌که اپراتور برای بهره از این ربات، به تجهیزات پیشرفته نیاز ندارد و می‌تواند براحتی از تبلت یا گوشی هوشمند تلفن همراه خود کمک بگیرد.

پس از ارسال توپ هوشمند به موقعیت‌های خطرناک، این ربات بلافاصله به عکسبرداری و آزمایش شیمیایی محیط اقدام کرده و با استفاده از ریزپردازنده‌ای که دارد به پردازش این داده‌ها می‌پردازد و در نهایت اطلاعات خام اولیه را با امواج بی‌سیم برای کاربر ارسال می‌کند. علاوه بر ارائه عکس‌هایی از محل، ربات دارای تجهیزات پیشرفته‌ای برای آزمایش سمی بودن هواست؛ این ربات دارای حسگرهای مخصوصی برای تشخیص انواع گازهای متان، مونواکسید کربن و دمای بسیار بالاست و فقط چند دقیقه پس از هل دادن آن به داخل محیط‌ خطرناک، توپ هوشمند می‌تواند اطلاعات مهمی را برای کاربر ارسال کند.

فرانسیسکوی جوان در 18 ماه گذشته موفق شده ده‌ها دستگاه از توپ هوشمند خود را به سازمان‌های امداد و نجات و حتی نیروهای پلیس بفروشد. به عنوان نمونه در مدلی که آنها به طور اختصاصی برای نیروهای ویژه‌ پلیس طراحی کرده‌اند، میکروفن‌های مخصوصی تعبیه کرده‌اند تا این نیروها بتوانند به صدای محیط نیز گوش کنند. تلاش این کارآفرین جوان و همکارانش ارائه‌ تجهیزات پیشرفته‌ با حداقل هزینه‌ ممکن است تا دیگر نیروهای امدادی در نجات جان مردم مشکل فنی نداشته باشند.

مترجم: حسین ملک‌محمدی

منبع: پاپیولار ساینس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها