سازندگی، قربانی بزرگ لیگ کشتی

کشتی ما دیر زمانی است که به زور سرا پا مانده و با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته است. شاید اگر نبود درایت مردان بزرگی چون رسول خادم و محمد بنا، کشتی در عرصه رقابت‌های جهانی و المپیک چند سال اخیر به موفقیت لازم نمی‌رسید و آوار انتقادها، منشا تغییر و تحولاتی بنیادین در کشتی این مرز و بوم می‌شد.
کد خبر: ۶۲۴۹۸۰

واقعیت این است که کشتی ایران با این همه سرمایه، با فقر کشتی‌گیر خوب و درجه یک مواجه است و این نکته ظریفی است که فصل مشترک اظهارات تمام مربیانی را تشکیل داده است که در 10، 20 سال اخیر در راس تیم‌های ملی کشتی ایران در رده‌های مختلف قرار گرفته‌اند. جالب آن که همه نیز فقط حرف زده و نخواسته‌اند با پذیرش مسئولیت‌های خویش، بانی حرکتی خوب و هدفمند در سطح کشتی ایران شوند؛ حرکتی که استعدادهای بالای کشتی ایران را به فعلیت رسانده و از دل کاری خوب و منسجم، کشتی‌گیرانی فنی و مستعد تحویل تیم‌های ملی در هر دو رشته آزاد و فرنگی شوند. خوشبختانه با کار اصولی محمد بنا، این ذهنیت منفی که در کشتی فرنگی از استعداد چندانی برای اوجگیری در سطح جهان برخوردار نیستیم نیز رخت بر بسته تا کشتی با اتکا به سرمایه‌های گرانقدر خود در جای‌جای میهن، افق‌های روشن‌تری را پیش روی خود قرار دهد.

اما با وجود این، کشتی ایران در کمال دارندگی از نداری می‌نالد، یعنی دستش در اوزان مختلف باز نیست که به جای یک کشتی‌گیر خوب، روی چند کشتی‌گیر زبده در هر وزن سرمایه‌گذاری کند. نکته‌ای که رسول خادم از دو سال پیش به این سو به آن رسید تا با راه‌اندازی کارگاه‌های فنی کشتی و برگزاری رقابت‌های آزاد در سطح کشور، شناسایی استعدادهای تازه را مورد توجه قرار دهد. شاید این هدف باید از دل رقابت‌های لیگ کشتی قابل دسترس می‌شد، اما دریغا که اکنون سال‌هاست این لیگ از اصل خود دور شده تا صرف رقابت‌هایی بی‌خاصیت و صرفا تقویم‌پرکن، مسابقاتی در دستور کار قرار بگیرد که عایدی خاصی برای کشتی ایران طی این سال‌ها به همراه نداشته است؛ یعنی نه استعدادی مطرح شده و نه برگزاری آن به کیفیت‌بخشی سطح مبارزه‌های کشتی‌گیران کشورمان انجامیده است تا در چنین شرایطی رسول خادم ترجیح دهد ملی‌پوشان کشتی را از حضور در لیگ بر حذر دارد. آن هم با این امید که در غیاب ملی‌پوشان، پدیده تازه‌ای به کشتی ایران معرفی شود، اما تا اینجا که دو هفته دیگر به پایان مرحله مقدماتی لیگ مانده، نه پدیده تازه‌ای به کشتی ایران معرفی شده و نه سطح رقابت‌ها آنچنان بالا و باکیفیت بوده است که توجه کشتی‌دوستان را به خود جلب کند. در حقیقت نتیجه‌گرایی صرف تیم‌ها به قیمت قربانی شدن سازندگی در کشتی منجر شده تا این وسط کشتی‌گیران سرشناس خارجی نیز برای مشتی دلار راضی به حضور در لیگ کشتی ایران شده و برد و باخت نیز برایشان از اهمیت زیادی برخوردار نباشد.

حجت‌اله اکبرآبادی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها