ایران زمین

شیوع «تب برفکی» در خنج

شیوع نوعی بیماری مشابه تب برفکی در روزهای اخیر موجب تلف شدن 70 راس دام در شهرستان خنج استان فارس شده است.دامداران خنج اعلام کرده‌اند که شدت شیوع این بیماری در بین دام‌ها به اندازه‌ای است که روزانه به‌طور متوسط چهار تا پنج راس دام براثر ابتلا به این بیماری تلف می‌شود.
کد خبر: ۶۲۳۳۵۲

آنان گرانی و کمبود داروهای دامی در بازار آزاد را بزرگ‌ترین مشکل خود ذکر کردند و خواستار مساعدت متولیان امر برای رفع این مشکل شدند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خنج گفت: شیوع بیماری مشابه تب برفکی در روستاهای دهنو، سده و شهرک عشایری حمامی در حومه خنج تائید می‌شود.

محمدصالح قاسمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به انواع مختلف بیماری دام که ممکن است ناشی از تغییر علوفه باشد، برای شناسایی نوع بیماری، کار نمونه‌برداری انجام و برای بررسی به شیراز ارجاع شده است.

وی گفت: اقدامات پیشگیری اولیه ازجمله واکسینه کردن دام‌ها صورت گرفته و به محض تشخیص نوع بیماری، درمان آن آغاز می‌شود.در شهرستان خنج افزون بر 350 هزار راس ثابت و سیار عشایر و دامداران بومی وجود دارد.خنج در 265 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

شالیزارهای برنج، باغ کیوی می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستارا گفت: تبدیل شالیزارهای برنج به باغ کیوی خسارت سنگین و جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد.ایرج شیارکار افزود: باغات کیوی منطقه در شرایطی در حال افزایش است که نبود صنایع تبدیلی، صنایع بسته‌بندی و سردخانه، عمده مشکل تولید و نگهداری محصولات منطقه است.

وی، برنج را کشت اول و استراتژیک شمال کشور دانست و گفت: مشاهده شده است که در برخی مناطق غرب گیلان، کشاورزان بدون مشاوره با کارشناسان، شالیزار را به باغات کیوی تبدیل می‌کنند که این مسأله سبب متحمل شدن ضرر و زیان سنگین و جبران‌ناپذیر برای کشاورزان می‌شود.

شیارکار با اعلام این‌که اراضی شیب دار مکانی مناسب برای توسعه باغات کیوی است، افزود: ناچیز بودن مصرف غذایی میوه کیوی در کشور، صادراتی بودن آن، هزینه ناشی از نیاز شدید این محصول به مراقبت‌های ویژه در زمانی محدود و مکانی مناسب چون سردخانه‌های استاندارد از مسائلی که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند.

وی، توسعه این‌گونه محصولات خاص کشاورزی را مستلزم احداث سردخانه‌های مخصوص عنوان کرد و افزود: با توجه به زیر کشت رفتن 480 هکتار از اراضی شهرستان و برداشت سالانه بیش از 19 هزار تن کیوی، در بندر مرزی آستارا فقط یک سردخانه 8000 تنی اتمسفری و چند سردخانه کوچک چندمنظوره در این منطقه فعالیت می‌کند.‌/‌ایسنا

کاهش مصرف سموم شیمیایی در مزارع کرمانشاه

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: درسال زراعی 92ـ91 از مصرف بی‌رویه 74 هزار و 500 کیلوگرم سموم شیمیایی جلوگیری شده است.

فرهاد شریفی افزود: در این سال در سطح 24 هزار و 850 هکتار از مزارع و باغات استان به جای سموم شیمیایی از روش‌های غیرشیمیایی برای کنترل آفات استفاده شده است.وی عنوان کرد: به منظور کاهش و بهینه‌سازی مصرف سموم شیمیایی در سطح باغات، مزارع و گلخانه‌های استان، اقدام به استفاده از روش‌های مبارزه غیرشیمیایی از جمله کاربرد تله‌های رنگی، نصب مواد جلب‌کننده آفات، کاربرد عوامل و مواد بیولوژیک مانند رهاسازی زنبور «هابروبراکون» و محلول‌پاشی باکتری مفید و کاربرد ترکیبات گیاهی به جای استفاده از سموم شیمیایی کرده‌ایم.

وی، جایگزینی سموم شیمیایی با مواد حشره‌کش بیولوژیک و سموم گیاهی در سطح 1350 هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی، ذرت و نخود را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف سموم و مواد شیمیایی دفع آفات عنوان کرد و گفت: با این اقدام از مصرف سه تن انواع سموم حشره‌کش شیمیایی جلوگیری شده است./ ‌ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها