براساس دستور العمل تامین اجتماعی صورت می‌گیرد

ویزیت 4 دقیقه‌ای بیماران

نوبت‌دهی‌های طولانی؛ صف‌های کیلومتری؛ انتظارهای چند ساعته، در مقابل کیفیت پایین خدمات پزشکی از ویزیت‌های عجله‌ای و بی‌حوصلگی برخی پزشکان برای شنیدن شرح حال بیماران گرفته تا وقت نگذاشتن برای معاینه کامل و تشخیص‌های نه چندان دقیق و...
کد خبر: ۶۲۱۰۰۷

اینها مشکلاتی است که باعث شده بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از کیفیت ارائه خدمات پزشکی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی دل خوشی نداشته باشند.

مسئولان تامین اجتماعی می‌گویند تعداد بیمارانی که به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند آن‌قدر زیاد است که چاره‌ای ندارند جز این‌که برای پزشکان سقف ویزیت تعیین کنند تا جایی که به گفته معاون درمان سازمان تامین اجتماعی هر پزشک عمومی باید طی یک ساعت تا سقف 15 بیمار را ویزیت کند، اما نمایندگان مردم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقدند این دیگر نامش ویزیت بیمار نیست بلکه ویزیت فله‌ای بیماران با نسخه‌های از پیش آماده شده پزشکان است.

بر اساس آنچه وزارت بهداشت تعیین کرده، پزشک عمومی باید برای ویزیت هر بیمار حداقل 15 دقیقه وقت بگذارد که این وقت برای گرفتن شرح حال از بیمار، معاینه وی، تشخیص بیماری و نوشتن نسخه دارویی ضروری است، اما آنچه هم اکنون در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی تامین اجتماعی اتفاق می‌افتد زمین تا آسمان با شرایط مطلوب فاصله دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌‌گو با جام‌جم با تاکید بر این‌که یک پزشک عمومی برای ویزیت هر بیمار دست کم باید 15 دقیقه وقت بگذارد، معتقد است تعیین سقف ویزیت 12 تا 15 بیمار در هر ساعت در مراکز درمانی دولتی، دیگر نامش ویزیت بیمار نیست بلکه بیشتر شبیه نسخه‌های آماده‌ای است که پزشکان از قبل آن را نوشته باشند و دیگر نیازی به معاینه بیمار و گرفتن شرح حال از آنها نباشد.

علی کائیدی با انتقاد از این‌که متاسفانه هم اکنون یکی از چالش‌های بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، تشخیص ندادن صحیح و بموقع بیماری‌هاست، تاکید می‌کند:

این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از بیماران بیماری‌شان گم شود و تشخیص داده نشود که این موضوع ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری برای مردم داشته باشد.

کائیدی با بیان این‌که فراوانی مراجعه‌کنندگان، کمبود پزشک و وقت کم آنها دلیلی نمی‌شود برای این‌که کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی تامین اجتماعی پایین بیاید، تاکید می‌کند: قطعا در جلسه آینده کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع مطرح خواهد شد تا اعضای کمیسیون آن را مورد بررسی قرار دهند.

افزایش سقف ویزیت بیماران در فصول سرد

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: هر پزشک عمومی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های تامین اجتماعی باید طی یک ساعت 12 بیمار را ویزیت کند ؛ البته در فصول سرد سال این فرمول کمی تغییر می‌کند یعنی هر پزشک باید طی یک ساعت 15 بیمار را ویزیت کند. بر این اساس پزشک برای ویزیت هر بیمار فقط چهار دقیقه فرصت دارد که باید از این چهار دقیقه طلایی طوری استفاده کند که هم از بیمار شرح حال بگیرد، هم او را معاینه کند و هم برایش نسخه بنویسد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در مورد تعیین سقف برای ویزیت پزشکان در هر ساعت در مراکز ملکی این سازمان، می‌افزاید: این سقف در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی برای پزشکان عمومی و متخصص متفاوت است؛ در مورد پزشکان عمومی 12 ویزیت در ساعت در نظر گرفته شده است که در شرایط استثنا مانند فصول سرد سال به 15 ویزیت می‌رسد.

محمدعلی همتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلیل افزایش سقف ویزیت پزشکان عمومی در یک ساعت در فصول پاییز و زمستان توضیح می‌دهد: این مورد جزو موارد استثناست زیرا بار مراجعات بیماران در فصول سرد سال افزایش یافته و بیماران مشابه و تکراری برای پزشک زیادتر می‌شوند، بنابراین سقف ویزیت پزشکان عمومی در مراکز ملکی به 15 ویزیت در ساعت افزایش می‌یابد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی دلیل تعیین سقف برای ویزیت پزشکان در مراکز ملکی را برای بالا بردن کیفیت خدمات درمان دانسته و تصریح می‌کند: فقط در برخی موارد برای پزشکان عمومی سقف خاصی تعیین شده است تا بیماران در فواصل زمانی مشخص و با کیفیت مطلوب‌تر ویزیت شوند.

هر بیمار فقط 4 دقیقه

اگر قرار باشد در هر ساعت بخصوص در فصل سرد سال 15 بیمار در مراکز درمانی تامین اجتماعی ویزیت شوند، سهم هر بیمار چهار دقیقه می‌شود. این زمان شاید وقت کمی به نظر نرسد، اما برای این‌که یک بیمار بخواهد وضع جسمانی خودش را برای پزشک تشریح کند؛ پزشک بیمار را معاینه کند؛ بیماری را تشخیص بدهد؛ یکسری توصیه‌های لازم را به بیمار بگوید و در نهایت برایش نسخه بنویسد، برای تمام این کارها آیا چهار دقیقه زمان واقعا کافی است؟

قطعا پزشک برای این‌که بتواند نوع بیماری و روش درمان بیمار را درست تشخیص دهد نیازمند صرف زمان مناسب برای معاینه دقیق بیمار و تمرکز لازم برای تشخیص صحیح بیماری و تجویز داروهای لازم است.

بیمارانی که بعنوان بیمه‌شده تامین اجتماعی به مراکز درمانی ملکی این سازمان مراجعه می‌کنند از این‌که فرصت کافی برای این‌که بتوانند شرح حال بیماری شان را برای پزشک بازگو کنند به آنها داده نمی‌شود، گلایه دارند.

آنها می‌گویند پزشک‌شان آن‌قدر خسته است که اغلب با بی‌حوصلگی صحبت‌های بیمار را ناتمام می‌گذارد یا هنوز بیمار در حال شرح دادن وضع جسمانی‌اش است، در حالی که پزشک نوشتن نسخه را تمام کرده است .

ویزیت دسته جمعی بیماران

بیمه‌شدگانی که به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند از این‌که در هنگام ویزیت شدن حریم شخصی‌شان از سوی بیماران دیگر رعایت نمی‌شود و گاه پزشک مجبور است همزمان دو بیمار را با هم ویزیت کند، ناراضی هستند.

هنوز ویزیت بیمار قبلی تمام نشده و پزشک نسخه را به‌دستش نداده است که بیمار دیگری وارد اتاق می‌شود و به این ترتیب اگر بیمار احساس کند که باید پرسش دیگری از پزشک بپرسد ممکن است به دلیل خجالت از این کار منصرف شود و ویزیتش نیمه‌کاره بماند؛ حتی گاه دیده شده که این کار با اعتراض بیمار بعدی که در اتاق حضور دارد نیز همراه می‌شود، در حالی که مشکل اصلی این است که از همان ابتدا منشی بخش نباید تا زمانی که بیمار قبلی اتاق پزشک را ترک نکرده است بیمار دیگری را راهی اتاق کند.

البته این فقط مشکل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در مراجعه به مراکز درمانی این سازمان نیست، آنها از نوبت‌دهی‌های طولانی و ساعت‌ها انتظار کشیدن تا زمان رسیدن نوبت‌شان بسیار گله‌مندند.

فرقی نمی‌کند برای یک سرماخوردگی ساده مراجعه کرده باشند یا به دلیل بیماری که نیاز به ویزیت پزشک متخصص داشته باشد، به هر حال آنها محکوم هستند به این‌که حداقل دو تا سه ساعت را در این مراکز انتظار بکشند تا نوبت‌شان فرا برسد.

آنها می‌گویند اعتراض هم بی‌فایده است چون با برخوردهای ناخوشایندی مواجه می‌شوند و این جواب را می‌شنوند که اگر اعتراض دارید و حوصله منتظر ماندن را ندارید، می‌توانید به یک مطب یا بیمارستان خصوصی مراجعه کنید تا آنجا دیگر از معطلی و انتظارچند ساعته هم خبری نباشد.

خدمات باکیفیت حق بیمه‌شدگان

بیمه‌شدگان تامین اجتماعی وقتی به عنوان بیمار به مراکز درمانی و بیمارستان‌های این سازمان مراجعه می‌کنند توقع دارند با آنها نیز مانند بیماران عادی که ممکن است به یک بیمارستان طرف قرارداد یا حتی خصوصی مراجعه کنند، رفتار شود .آنها حق خود می‌دانند که خدمات درمانی با کیفیتی دریافت کنند، ساعت‌ها وقت‌شان در صف‌های طولانی نوبت‌دهی تلف نشود و پزشک برای ویزیت‌شان وقت کافی را بگذارد . درست است که بیمه‌شدگان تامین اجتماعی وقتی به عنوان بیمار به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند هزینه ناچیزی بابت خدمات پزشکی‌ می‌پردازند، اما این موضوع نمی‌تواند بهانه‌ای باشد برای این‌که آنها محکوم شوند به این‌که این خدمات را در هر شرایط نامناسب و با کیفیت پایین دریافت کنند.

تکریم بیماران و تلاش برای فراهم کردن شرایط مناسب و افزایش کیفیت ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان تامین اجتماعی مهم‌ترین گام برای تحقق حقوق بیماران در هر مرکز درمانی است، بدون تفاوت قائل شدن بین این‌که بیمار به مرکز درمانی خصوصی مراجعه می‌کند یا دولتی .

پوران محمدی ‌‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها