سفر خاتمی به اروپا از امروز در حالی آغاز می شود که خبرهای تایید شده حاکی از واکنش مثبت اروپا به پیشنهادهای هسته ای ایران در قالب مذاکرات پاریس ، برلین و لندن با تهران است.
کد خبر: ۶۲۰۳۰

از سوی دیگر سفر خاتمی به اروپا با درگذشت پاپ ژان پل دوم ، رهبر کاتولیک های جهان همراه شده است . منابع خبری احتمال سفر رئیس جمهور به ایتالیا و شرکت در مراسم تشییع پاپ را اعلام کرده اند.سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهور، بنا به دعوت هاینس فیشر ، رئیس جمهور اتریش امروز به این کشور سفر کرد. خاتمی در این سفر با رئیس جمهور و صدراعظم اتریش دیدار و گفتگو می کند. رئیس جمهور را در این سفر، وزیر امور خارجه همراهی می کند. ناظران معتقدند سفر خاتمی به اروپا گرچه ارتباط مستقیم به مذاکرات هسته ای ندارد ، اما تاثیر مثبتی بر مذاکرات گسترده هسته ای میان ایران و اروپا خواهد گذاشت . فناوری صلح آمیز هسته ای ایران و حق مسلم تهران برای استفاده از این توان از محورهای اصلی مذاکرات خاتمی با صدر اعظم و رئیس جمهور اتریش خواهد بود. خاتمی در سفر 3 روزه خود همچنین بنا به دعوت سازمان تربیتی ، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) فردا در اجلاس گفتگوی تمدنهای این سازمان سخنرانی و در جلسه بحث و گفتگو با صاحبنظران و اندیشمندان جهان شرکت می کند. از سوی دیگر خبرگزاری فارس گزارش داد: احتمال حضور سیدمحمد خاتمی در آیین خاکسپاری پاپ ژان پل دوم که اواخر این هفته برگزار می شود ، افزایش یافت . همزمانی این سفر با آیین خاکسپاری پاپ ژان پل دوم باعث شده رئیس جمهور کشورمان احتمالا در این آیین خاکسپاری که در آن جمع کثیری از رهبران و روسای جمهوری کشورهای جهان حضور دارند ، شرکت کند. رئیس جمهور در دوران ریاست جمهوری خود به ایتالیا سفر کرد و در واتیکان حضور یافت و با پاپ ژان پل دوم دیدار کرد.

شتاب در تحولات سیاسی و اقتصادی
ایران و پاریس در 6 ماه آینده

صادق خرازی ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با تاکید بر موقعیت های استثنایی و ویژه ایران و فرانسه گفت : موقعیت فرانسه در اروپا و در میان کشورهای G8 و موقعیت ایران در خاورمیانه و در مدار ژئوپلتیک شیعه ، 2 کشور را به هم نزدیک کرده و زمینه ساز گسترش روابط شده است. دکتر محمدصادق خرازی افزود: انتظار می رود در 6 ماه آینده شتاب زیادی در تحولات سیاسی و اقتصادی 2کشور وجود داشته باشد و پس از سفر رئیس جمهور به فرانسه ، برخی مقامات سیاسی و اقتصادی ایران نیز به فرانسه و همچنین وزیر صنایع ، وزیر همکاری های فرانکوفونی و احتمالا میشل بارنیه ، وزیر امورخارجه فرانسه به ایران سفر داشته باشند. وی به وجود آمدن خط اعتباری میان 2کشور را قابل تامل و استثنایی خواند و افزود: بیمه کوفاس (Coface) نرخ ریسک را روز به روز پایین تر می آورد و این نشانه شناخت دقیق تر و بهتر ایران توسط بخش اقتصادی فرانسه است . وی بیشتر درخواست های سرمایه گذاری فرانسه در ایران را در بخشهای انرژی ، نفت ، حمل ونقل ، مخابرات ، صنایع خودروسازی ، کشتی سازی ، نیروگاه های برق ، سدسازی و صنایع کوچک خواند. وی با بیان این که در موضوعات راهبردی جهانی ، فرانسوی ها با مشورت ایران کار می کنند، تاکید کرد: دیدگاه ایران و فرانسه در موضوعاتی از قبیل مبارزه با فقر ، تبعیض ، موادمخدر ، محیطزیست و تروریسم بسیار نزدیک به هم است. همچنین ما و فرانسویان نگاهمان به حل مشکلات خاورمیانه از یک دیدگاه است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها