کمباین‌های گلستانی جان انسان‌ها را درو می‌کند

تردد زیاد ماشین‌آلات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین در جاده‌های بین‌شهری استان گلستان بویژه در فصل برداشت، موجب افزایش تصادفات و آسیب رسیدن به خودروهای سواری که در این مسیرها تردد می‌کنند، شده است.
کد خبر: ۶۲۰۰۰۸
کمباین‌های گلستانی جان انسان‌ها را درو می‌کند

یکی از شهروندان شهرستان علی‌آباد کتول دراین باره به مهر گفت: هفته گذشته، هنگام شب در حال تردد با خودروی شخصی پراید از زرین‌گل به سمت داخل شهر بودم که نا‌گهان متوجه حضور یک تراکتور در جاده شدم.

هادی صفرخانی که در تصادف با این تراکتور خودرواش آسیب دیده و خودش نیز از ناحیه کمر و گردن صدمه‌دیده است، افزود: به دلیل بارندگی، جاده بسیار لغزنده بود و با این‌که ترمز زدم موفق به کنترل خودرو نشدم و پس از برخورد با تراکتور به حاشیه جاده پرتاب شدم.

معاون حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان نیز با بیان این‌که تعداد وسایل نقلیه کشاورزی بسیار زیاد و حتی چند برابر وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: بیشتر این وسایل، استاندارد لازم را برای تردد در جاده‌ها ندارند.

ابوالفضل صفری افزود: نداشتن شبرنگ، چراغ خطر، علائم هشداردهنده و تابلو‌های خطر می‌تواند به کاهش خطرات کمک کند، ولی معمولا رانندگان و صاحبان خودرو‌ها این موارد را رعایت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل فرسودگی این تجهیزات، بیشتر آنها دچار نقص فنی است و در بسیاری از موارد هم دیده شده که راننده مورد نظر گواهینامه نداشته و فقط از طریق دیگران و به صورت تجربی رانندگی با این ماشین‌الات را یاد گرفته که این خود بزرگ‌ترین خطر است.

به گفته معاون حمل و نقل استان گلستان ایده‌آل‌ترین شرایط این است که همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جاده‌ای مخصوص خودروهای کشاورزی داشته باشیم تا هنگام برداشت یا کاشت محصولات کشاورزی شاهد تردد آنها در جاده‌های بین شهری و آسیب‌هایی که به دلیل تردد آنها در این جاده‌ها ایجاد می‌شود، نباشیم، اما در شرایط حاضر چنین جاده‌ای وجود ندارد و تاکنون هم تدابیری برای احداث آن در نظر گرفته نشده و تنها کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد برنامه‌ریزی برای کاهش خسارت‌های ناشی از تردد این خودرو‌ها در جاده‌های کشور است.

صفری یادآور شد: از اقدامات اولیه در این زمینه می‌توان به احداث جاده‌های وسیع‌تر در کشور اشاره کرد که می‌توان با شانه‌سازی و ایجاد حاشیه جاده، تا حدی این مشکل را برطرف کرد. ضمن این‌که مشکل دیگر این خودرو‌ها عبور از دوربرگردان‌هاست که با احداث گاردریل و استانداردسازی دوربرگردان‌ها می‌توان به رفع این مشکل کمک کرد.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی ‌نیز با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت لازم برای حضور خودروهای سنگین کشاورزی در جاده‌های استان گفت: باید راهکار جدید برای تردد خودروهای کشاورزی و ادوات وابسته در نظر گرفت.

رضا صابری افزود: توسعه جاده‌های بین مزارع و ادامه این روش در جاده‌های بین شهری به حمل نقل جاده‌ای و همچنین کاهش خسارت‌ها کمک بزرگی می‌کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها