در 6 ماه گذشته قیمت حشیش 100 درصد و تریاک 74 درصد افزایش پیدا کرده است

تورم به مواد مخدر رسید

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در نیمه نخست سال میانگین قیمت تریاک در سطح کشور 74 درصد، هروئین 66 درصد، مرفین 80 درصد، حشیش 100 درصد و شیشه 61 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۱۸۰۴۳

علیرضا اکبرشاهی افزود: به موازات عوامل بیرونی یعنی متغیرهایی که در کاهش یا افزایش سطح زیرکشت خشخاش و شاهدانه و به تبع آن حجم تولید موادمخدر دخیل است و همگی بخشی از عناصر موثر بر مقوله عرضه موادمخدر محسوب می‌شود، در داخل کشور اعم از مرزها و یا در عمق، سلسله اقدامات امنیتی، انتظامی و قضایی در جهت برخورد با قاچاق و توزیع موادمخدر صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: طرح‌هایی که فرضا از سوی پلیس به‌منظور جمع‌آوری معتادان اجرا می‌شود یا حتی انجام اقدامات انسدادی و ایجاد استحکامات فیزیکی در طول مرزهای شرقی و نیز بروز برخی پدیده‌های موردی همچون تغییرات شدید و ناگهانی نرخ ارزهای خارجی از جمله عواملی است که بر عرضه یا تقاضای موادمخدر و روانگردان تاثیرگذار بوده و لاجرم شیب این معادله را به یکی از دو سمت، زیاد یا کم می‌کند.

 

65/2؛ نرخ شیوع اعتیاد

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر درباره نرخ شیوع اعتیاد در کشور عنوان کرد: براساس طرح شیوع‌شناسی ملی مشخص شد که نرخ شیوع اعتیاد در ایران 65/2 درصد با آمار تقریبی یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد است. البته این تحقیق به افرادی که به‌صورت تفننی موادمخدر مصرف می‌کنند، نپرداخته است. این در حالی است که 58 درصد معتادان ایران زیر 34 سال سن دارند.

حمید صرامی بیان کرد: زنان نیز به مصرف موادمخدر گرایش پیدا کرده‌اند، به طوری که حدود 3/9 درصد افرادی که جذب موادمخدر می‌شوند، زنان هستند. همچنین متاسفانه 45/21 درصد افراد باسواد(لیسانس و بالاتر از آن) به گروه مشتریان موادمخدر پیوسته‌اند. از همه خطرناک‌تر، گرایش درصد بیشتر متاهل‌ها در حوزه اعتیاد نسبت به مجردان است.

وی تصریح کرد: در آخرین آمار آمده است که بیش از چهار میلیون نفر در 34 سال گذشته وارد زندان‌های ایران شده‌اند. اگر نفرات تکراری را هم در نظر بگیریم،
32 درصد زندانیان کل جرایم گروهی، اختصاص به موادمخدر داشته‌است.

به گزارش ایسنا، وی یادآور شد: 25 درصد قتل‌های عمد با موادمخدر ارتباط دارد و متاسفانه بیش از ده میلیون نفر از همسران و فرزندان آن یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد کشور، دغدغه روزمره اعتیاد را دارند و هر لحظه ممکن است یک همسر شیشه‌ای، فرزند یا همسر خود را به قتل برساند.

 

خون شتر در تریاک

صرامی تاکید کرد: وجود ناخالصی در موادمخدر نیز مساله دیگری است. قاچاقچیان موادمخدر پس از برداشت مواد در افغانستان، بسیاری از مواد ناخالص از جمله خون شتر و ده‌ها ماده دیگر را به تریاک و هروئین اضافه می‌کنند تا بتوانند از سود بیشتری برخوردار شوند، اما این کار سبب مرگ و میر در سطح کشور می‌‌شود.

صرامی اظهار کرد: در یک بازه حداقل و حداکثر، آسیا رتبه اول قتل را براساس مصرف غیرقانونی موادمخدر به‌خود اختصاص داده است. پس از آسیا، آمریکای شمالی در رده دوم، آفریقا رده سوم، اروپای غربی و مرکزی رده چهارم، اروپای شرقی و جنوب شرقی رده پنجم و اقیانوسیه رده ششم را به خود اختصاص می‌دهند، اما مهم این است که در این کمینه و بیشینه، 210 هزار نفر سالانه به واسطه مصرف غیرقانونی مواد می‌میرند.

 

موادمخدر روزانه 7 نفر را می‌کشد

وی در مورد وضع مرگ و میر ناشی از مصرف مواد در ایران یادآور شد: از سال 1373 تا شش ماهه اول امسال 47 هزار و 277 نفر از بهترین منابع انسانی کشور براثر سوءمصرف مواد جان داده‌اند، یعنی به طور میانگین روزانه هفت نفر بر اثر سوءمصرف موادمخدر می‌میرند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بالاترین میزان فوت در این زمینه را در سال 1388 داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد: در دهه 80، دومین عامل مرگ و میرهای غیرطبیعی پس از تصادفات، به مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد مرتبط بوده است.

وی ادامه داد: سومین عامل در بحث مرگ و میر‌های ناشی از موادمخدر، بحث کشته شدن اشرار و قاچاقچیان است. اگرچه حق آنان مرگ است چون کسب و کار آنان این است که قتل را در شریان‌های جامعه توسعه بخشند، ولی باز هم جزو منابع انسانی کشور هستند که به طور متوسط سالانه 288 نفر و جمعا 6913 نفر در 34 سال گذشته در درگیری‌های مرتبط با موادمخدر کشته شده‌اند.

صرامی تصریح کرد: همچنین 3707 نفر از بهترین منابع انسانی کشور، یعنی به طور میانگین سالانه 109 و ماهانه 9نفر در مبارزه با اشرار به شهادت رسیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها