شاخصه‌هایی که در سومین دوره جشنواره جام‌جم جلب نظر می‌کند

گسترش جغرافیای فرهنگی

بین‌المللی شدن جشنواره جام‌جم، گسترش جغرافیای فرهنگی کشورمان را به دنبال خواهد داشت. با توجه به این‌که نخستین سال است که این جشنواره بین‌المللی شدن را تجربه می‌کند، تعداد کشورهای شرکت‌کننده محدود خواهد بود، اما امیدواریم سال‌های آینده گستردگی بیشتری پیدا کند. به‌یقین با بین‌المللی شدن جشنواره، افق‌های جدیدی به روی جشنواره جام‌جم سیما باز خواهد شد و آثار دیگر کشورهای دنیا در رقابت با آثار داخلی ارزیابی و سنجیده می‌شود و متقابلا مهمانان ما از دیگر کشورها با تولیدات سیما آشنا می‌شوند.
کد خبر: ۶۱۵۸۵۹

باید به این نکته توجه کرد که تولیدات رسانه ملی بخوبی می‌تواند با تولیدات کشورهای دیگر بویژه منطقه برابری کند و حتی به‌یقین رتبه بالاتری از کشورهای اطراف در این زمینه داریم. ما کشور بالاتری به لحاظ تکنولوژی رسانه‌ای و کیفیت تولید آثار تلویزیونی در منطقه هستیم وهیچ یک از کشورهای همسایه و حتی کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق و برخی کشورهای دیگر دنیا قدرت برابری با آثار داخلی ما ندارند و به نظرم در این زمینه تنها اروپا و آمریکا از ما جلوتر است، بنابراین ما قدرت برابری داریم و این جشنواره فرصتی است تا توانایی‌های خود را نشان دهیم. اتفاقا هدف ما این است که دنیا متوجه شود آثار ما در چه سطحی است. بسیاری از مستندها و فیلم‌های تلویزیونی و حتی سریال‌های ما قابل عرضه و پخش در دنیاست ضمن آن‌که امسال، گونه سریال‌های انقلاب و دفاع مقدس می‌تواند در جشنواره شرکت کند. چند کار خوب در حوزه دفاع مقدس برای سومین دوره داریم که همه آنها قدرت برابری با هم را دارند و می‌توانند قدرت کیفی خود را در این میدان محک بزنند.

ما معتقدیم این جشنواره باید علاوه بر اهدای جوایز، از برترین‌ها برای تولید آثار بعدی‌شان حمایت کند و این کار را در دو دوره گذشته اجرایی کردیم. به فیلمسازها و برنامه‌سازهای برتر کار سفارش داده شد و از طرح‌هایی که ارائه کردند، حمایت کردیم. این رویه معمول در سیماست و ادامه خواهد داشت. برخی دوستان برنامه‌ساز به این موضوع که حمایت‌ها آن طور که مورد نظر آنها بوده صورت نگرفته است، گلایه داشته‌اند. باید بگویم جشنواره اسپانسر دارد و هزینه‌ای بر سازمان تحمیل نخواهد شد. از سوی دیگر، برنامه‌ها کارکرد خاص خود را در هر دوره دارند و برای ادامه باید در شکل و شمایل جدیدتری ارائه شود. به‌عنوان نمونه، هنوز از مسابقه‌ای که آقای ابوطالب تولید آن را به عهده داشتند حمایتی نشده است، اما این فیلمساز مجرب مشغول تولید آثار دیگری مانند رادیو ایرانی و اثری در لبنان است که این خود معنای حمایت را می‌دهد.

از این دیدگاه، جشنواره جام‌جم، علاوه بر کارکرد بین‌المللی‌اش که به آن اشاره شد، میدان رقابتی برای همه آثار داخلی است. نمی‌توان جشنواره فیلم‌های «الف ویژه» یا جشنواره فیلم‌های «ب» و... را به طور جداگانه داشته باشیم. اگر دقت کنید خواهید دید جشنواره فیلم فجر نیز به همین شکل است و آثاری مانند «ملک سلیمان»، «راه آبی ابریشم» و... که پروسه تولیدی ویژه‌ای در سینمای ایران داشتند در کنار فیلم‌های دیگر ایرانی ارزیابی و قضاوت می‌شود. این ویژگی‌های عمومی جشنواره‌های سینمایی و تلویزیونی در همه جای دنیا پذیرفته شده است و جشنواره جام‌جم نیز از این قاعده، جدا نیست.

مهدی فرجی‌
‌ مدیر شبکه یک و دبیر سومین جشنواره جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها