تعطیلات عید همیشه فرصت مناسبی است که افراد خستگی یکساله کار و تلاش را از تن به در کنند و نفس راحتی بکشند اما همیشه در این ایام یک کسی هست که دلش خون خون است و آن هم کسی نیست جز دستگاه گوارش بدنتان ، بالاخره همه شما می دانید
کد خبر: ۶۱۲۶۲
که بازار آجیل و شیرینی در این تعطیلات حسابی داغ داغ است و بسیاری افراد به خاطر این که همین چند روز این تنقلات را مصرف کنند بسیاری از توصیه های پزشکی را نادیده می گیرند و... بهتر است این مطلب را بخوانید و تغذیه درست در ایام عید را از دیدی دیگر نگاه کنید.
تعطیلات عید به هر خانه ای پا بگذارید پذیرایی شان حول 3 محور و یا بهتر بگویم 3 نوع خوردنی می چرخد و ما امروز این 3 نوع خوردنی را مورد بحث قرار می دهیم و نکاتی را در مورد هر یک خدمتتان بیان می کنیم.
رعایت تغذیه درست در این ایام مخصوصا برای اشخاصی که در طول سال به هر دلیلی رژیم غذایی را رعایت می کردند بسیار امری ضروری است و ناپرهیزی در این ایام خطرات بسیار بزرگی را برایشان به ارمغان می آورد.


آجیل



مغزها و در بیان کلی آجیل ها یکی از منابع بسیار مهم و مقوی در بحث تغذیه به شمار می روند و پرهیز از آنها هرگز توصیه نمی شود اما همیشه شرایطی به وجود می آید که قضیه کمی فرق می کند و مغزها هم شامل این شرایط می شوند. مغزها از جمله مهمترین منابع غذایی تولید انرژی به حساب می آیند و آن هم به سبب حجم زیاد چربی ای هست که در این خوردنی ها نهفته است. چربیها به طور کلی جزو فشرده ترین منابع تامین انرژی محسوب می شوند. از طرفی هر شخصی با هر سطح و درجه از سلامتی نیازمند دریافت انرژی است اما مقدار و نوع این انرژی خیلی مهم است و از همه مهمتر راه به دست آوردن این انرژی.
آجیل ها به سبب چربی بسیار زیاد اگر به درستی و یا بهتر بگوییم به اندازه مصرف نشوند به دلیل تولید بیش از حد نیاز انرژی برای هر فرد سالمی مشکل ساز خواهند بود چه برسد به این که یک فرد بیمار هم باشد. رعایت پاره ای نکات در رابطه با مغزها امری مهم است که به آن می پردازیم.


آجیل و چربی خون



همانطور که گفته شد مغزها حاوی چربی بسیار زیادی هستند ، از این رو افرادی که نگران بالارفتن چربی خون خود هستند باید به این نکته بسیار توجه داشته باشند. نکته مهم اینجاست که حتی خوردن یک قاشق غذاخوری بادام زمینی و یا پسته باعث می شود که حجم بسیار زیادی چربی وارد خون شود پس گمان نکنید که باید حتما نیم کیلو آجیل بخورید تا شاید برایتان مشکل ساز شود ، چه بسا خوردن چند دانه مغز پسته این اثر را می گذارد چه برسد به خوردن نیم کیلوی آن! پس مطمئن باشید با خوردن مغزها حتما توازن چربی خونتان به هم خواهد خورد. پس به اندازه بخورید.


آجیل و فشار خون



مغزها معمولا به صورت نمکی مصرف می شوند و خام آن اغلب باب دلها نیست و نمک هم همانطور که همه شما می دانید از عوامل اصلی و مهم افزایش فشار خون محسوب می شود. بسیاری از فشارخونی ها گمان می کنند که آجیل بخورند و بعد به دنبال آن دارویشان را مصرف کنند این دو همدیگر را خنثی می کنند و مشکلی برایشان پیش نمی آید غافل از آن که پرهیز از نمک حتی در قالب آجیل های شور جزو پایه های درمان فشار خون بالا است. سعی کنید در بین آجیل هایتان مغزهایی را انتخاب کنید که خام و بی نمک و یا حتی المقدور نمک زیادی نداشته باشند.


آجیل های شیرین



آجیل های شیرین هم در نوع خود معضلی است. کشمش هم به سبب قند فراوان برای افرادی که نگران قند خون خود هستند می تواند مشکل ساز باشد. بسیاری از خانواده ها کار عجیبی می کنند، آنها آجیل شیرین و شور را با هم مخلوط می کنند به خیال این که نه آجیل شور شور مصرف کنند و نه آجیل منحصرا شیرین ، غافل از این که هر دو اثر مضر این آجیل ها یعنی بالارفتن قند خون و فشار خون در آنها یکجا رخ می دهد و توازن بدنشان را کامل به هم می زند.


سایر موارد



به دنبال مصرف مغزها اشتهای فرد شدیدا کاهش می یابد. این امر در کودکانی که در حال رشد هستند ، مشکل ساز است. بسیاری از خانواده ها گمان می کنند خوب همین چند روز هست. اما مشکل همین جاست که بچه ها خیلی زود عادت می کنند و الگوی غلط غذایی دیر از ذهنشان پاک می شود. بچه از صبح روز تعطیل که از خواب بیدار می شود مشت مشت آجیل می خورد و اشتهایش برای خوردن غذا سرکوب می شود.

  • اگر نگران بالا رفتن چربی خون خود هستید در مصرف آجیل و تنقلات احتیاط کنید چه بسا خوردن چند دانه مغز پسته حجم زیادی از چربی را وارد خون شما می کند

  • 2هفته اجرای یک چنین رژیمی در این سنین الگوی تغذیه ای او را قطعا به هم می زند و او را عادت می دهد که تنقلات را همیشه بر غذا مقدم بدارد. معمولا فشارخونی ها بیشترین ضرر و زیان را در این ایام می برند. معمولا اینها بدنشان به دنبال مصرف داروهای ضدفشارخون و همچنین رژیم غذایی ای که قبل از عید مصرف می کردند ، به یک ثبات مناسب و متعادلی رسیده ، اما با شروع تعطیلات کم کم وسوسه می شوند و با مقدار کم این تنقلات را مصرف می کنند.
    طی روزهای اول مشکلی برایشان پیش نمی آید چرا که بدنشان در ثبات و تعادل بوده اما به یکباره حال بیمار وخیم می شود و بدون آن که خودش متوجه تغییر شود فشار خونش ناگهان بالا می رود و در بعضی موارد نیازمند اقدامات اورژانسی می شود. مصرف نخودچی خام را حتما در برنامه پذیرای عید قرار دهید. نخودچی خام فیبر زیادی دارد و به این افراد کمک زیادی می کند. هم لذت خوردن آجیل و مغز را می برند هم ضرری برایشان ندارد.


    چه نوع آجیلی را بخریم؛



    خرید آجیل هم از جمله مهمترین نکاتی هست که بسیاری از خانواده ها به آن دقت نمی کنند. مدتی است که فروشنده های دوره گرد در سطح شهر در حال تردد هستند و اقدام به فروش آجیل هایی با قیمت بسیار پایین می کنند. جدا از خوردن و خرید چنین آجیل هایی پرهیز کنید.
    احتمال آلودگی های میکروبی خصوصا سموم قارچی در این نوع آجیل ها بسیار امری محتمل است. ظاهر این آجیلها سالم است اما بسیاری از آنها پر از سموم قارچها است. این سموم در ظاهر به چشم نمی آیند اما با مصرف مقدار بسیار کم آنها بیمار دچار مسمومیت شدید می شود. از مصرف آجیل هایی که بو و طعم نامطبوع دارند بپرهیزید. بادام تلخ را هرگز مصرف نکنید حتی به مقدار یک حبه چرا که بسیار ضرر و زیان به همراه دارد. قبل از خوردن بادام ، یک گوشه آن را گاز بزنید و سپس اگر تلخ نبود میل کنید.
    از خرید آجیل هایی که پوسته آنها شکافدار و یا دچار کپک زدگی هستند بپرهیزید چرا که خطر مسمومیت به همراه دارند.


    شیرینی جات



    شیرینی ها هم معضل دیگری هستند که در مورد آن صحبت می کنیم. شکر زیاد موجود در اینها با افزایش مقدار انسولین بدن منجر به سفت شدن دریچه های قلب و تصلب شرائین می شود. این نوع شیرینی ها به سبب قند خالصشان ، قند خون را سریعا بالا می کشند و همانطوری که می دانید بالا رفتن قند خون خیلی سریع اتاق می افتد اما پایین آمدنش بسیار سخت و طولانی است. مصرف شیرینی جات در هر شکلی اعم از شیرینی ، شکلات تافی و یا هر شکل دیگر را بشدت محدود کنید.


    میوه ها



    تا می توانید بخورید. بهترین و سالمترین منبع تغذیه ای از بین همه این مواردی که بیان شد میوه ها هستند. میوه ها هم از نظر قند موجود در آنها بسیار سالم و مفید هستند.
    هم از نظر ویتامین ها و مهمتر از همه به دلیل وجود فیبر فراوان. از این رو مصرف میوه ها را حتما به همه اعضای خانواده توصیه کنید و سعی کنید ذائقه ها را به این سمت سوق دهید. در آخر ذکر این نکته ضروری است که دیابتی ها و فشارخونی ها و افرادی که قند و چربی بالا دارند بسیار در معرض خطر هستند. بیماران قلبی کاملا به هوش باشند.
    تغییر رژیم غذایشان حتی به مقدار بسیار کم امری خطرناک محسوب می شود. توصیه ما به شما این است که از تعطیلات عید لذت ببرید نه از خوردنی هایش و یا بهتر بگویم وسوسه های خوشمزه اش!



    کیوان رضوانی
    newsQrCode
    ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

    نیازمندی ها