صندلی خالی فیفا برای یک نماینده ایران

مهدوی کیا: قرار نیست در فیفا کرسی بگیرم

این عزیزان بیرون از گود نشسته اند

مهدوی کیا: سخت است از مستطیل سبز جدا باشم

نزدیک به پنج ماه از خداحافظی مهدی مهدوی کیا از فوتبال می گذرد اما او هنوز هم برایش سخت است که دیگر در میادین فوتبال نباشد.
کد خبر: ۶۱۲۴۹۱
مهدوی کیا: سخت است از مستطیل سبز جدا باشم

سایت جام جم ورزشی- هافبک سابق تیم ملی و پرسپولیس شب گذشته به برنامه میدان رفت تا پاسخگوی سوالات مختلفی باشد. مشروح گفت و گوی مهدوی کیا با برنامه میدان شبکه ورزش در ادامه می آید:

از عملکرد تیم ملی نوجوانان در جام جهانی امارات راضی بودی؟

بله. ما تیم خوبی در این دوره از مسابقات داشتیم. در مجموع به نظر من که تورنمنت خوبی بود.

فارغ از اینکه شاگرد علی دوستی بودی چه نمره ای به تیم ملی زیر 17 سال می دهی؟

نمره دادن سخت است. برای ارزیابی یک تیم معیارهای زیادی باید لحاظ شود. من نمره خوبی به این تیم می دهم. می توانم بگویم نمره 17 یا 18 می دهم. تیمی که به جام جهانی می رود نیاز به برنامه ریزی و بازی های خوب دارد. ما با تیم هایی در این دوره از رقابت ها بازی کردیم که مطمئن باشید به فینال این دوره راه پیدا می کنند. اگر می خواهیم حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشیم باید تدارکات بهتری در نظر بگیریم.

انتخاب شما به عنوان سفیر می تواند برای ایران که پست خاصی در AFC ندارد نوید دهنده خوبی باشد. ما در فیفا هم بعد از اینکه علی دایی از عضویت کمیته جوانان فیفا درآمد کرسی نداریم. شما دوست داری روزی به چنین جایگاهی برسی.

برای کسی که ۲۰ سال مداوم در فوتبال بوده است کار سختی است که به یکباره از این مستطیل سبز جدا شود. من بودن در کنار فوتبال را دوست داشتم که تیم نوجوانان را همراهی کردم. چون حس می کردم این تیم نیاز به حمایت و تجربه و روحیه دادن دارد و به همین دلیل مدام با آنها صحبت می کردم. دوست دارم در فوتبال باشم. این سمتی هم که در AFC به من داده اند پست خوبی است و خودم هم به آن علاقه دارم. به نظر من با رایزنی می توان در فیفا هم یک کرسی برای ایران باشد. رایزنی هایی هم برای کمیته جوانان شده است. ما می توانیم شرایط بهتر از این داشته باشیم. فوتبال ما در آسیا همیشه مطرح بوده است. درست است که مدتی افت داشتیم اما نمی توانیم فوتبال ایران را در آسیا انکار کنیم. البته بهتر است من فعلا زیاد جلو نروم و همین روندی که دارم راضی هستم.

از بازیکنانی که در تیم ملی نوجوانان دیدی چند نفر می توانند عیار بازی در اروپا را داشته باشند؟

من خیلی دوست دارم که این نوجوانان در لیگ خودمان بازی کنند. مربیان باید شجاع باشند و از این بازیکنان استفاده کنند. سالیان قبل ما هم در این شرایط در لیگ بازی کردیم و مربیان به ما اعتماد کردند. در این شرایط ما تجربه پیدا کردیم. من اکثر بازی های جام جهانی را دیدم و با آنهایی که آنجا بودند صحبت می کردم از تیم ما خوششان آمده بود. چون معتقد بودند که تیم ایران شجاعت دارد و حمله می کنند. این خصوصیت فنی علی دوستی است و همیشه معتقد است که شیر در قفس نباید بماند و میل به حمله دارد. حتی ما با او صحبت می کردیم که در بازی با نیجریه می توانیم جمع تر بازی کنیم اما علی دوستی اعتقاد به حمله داشت. تجربه ما مقابل نیجریه کم بود. شماره ۱۱ این تیم خیلی دفاع ما را اذیت کرد و بازیکن با هوشی بود. مربیان هم هر چقدر کنار زمین فریاد می زدند بازیکنان به لحاظ احساسی غرق بازی شده بودند و متوجه قضیه نشدند.

حشمت مهاجرانی در گفت و گویی اعلام کرده که بهتر است کروش از مهدی مهدوی کیا در کادرفنی استفاده کند.

جا دارد از حشمت مهاجرانی تشکر کنم که در مدت حضور تیم ملی در امارات با وجود شرایطی که داشت کنار تیم بود و به بازیکنان روحیه می داد. اما در مورد تیم ملی هم باید بگویم که تیم در راه جام جهانی است و کادرفنی کروش هم مشخص است و به اندازه کافی مربی در این کادر هست. ولی در تمام دنیا این اتفاق رخ می دهد که در کادرفنی تیم ملی از بازیکنان با تجربه قبلی خود استفاده می کنند. نمونه آن در تیم ملی هلند و انگلیس است. اگر این مسئله در کشور ما هم در آینده رخ دهد اتفاق خیلی خوبی است. ما می توانیم از تجربه بازیکنان اروپا دیده ای مثل هاشمیان استفاده کنیم و خون تازه ای به فوتبالمان تزریق کنیم.

در مورد بازی خداحافظی با ستارگان میلان و بازی خداحافظی شما صحبت کنیم. در این بازی به میدان می روید.

من عادت ندارم هنوز اتفاقی رخ نداده جلو جلو در مورد آن صحبت کنم. از دوستان هم خواهش کردم اول قضیه را قطعی کنید و سپس آن را رسانه ای کنید. اگر میلان بیاید من بازی می کنم.

حضور بلاتر هم در ایران می تواند خوب باشد.ظاهرا قرار است شما هم برای مراسم استقبال بروی.

بله این برنامه ای است که از دو سه ماه قبل اعلام شده است. بلاتر آدم زحمت کشی در فوتبال است. حضور او در ایران اتفاق خوبی است. البته من با وی از قبل آشنایی دارم. در دو بازی که برای بازی در تیم منتخب جهان رفتم او را دیدم. فدراسیون هم برنامه خوبی برای استقبال از او دیده است.

ظاهرا قرار بود بعد از جام جهانی نوجوانان به آلمان بروی.

بله باید در کلاس B مربیگری شرکت کنم ولی هنوز زمان آن را به من اعلام نکرده اند.

عده ای معتقد هستند که اگر علی دوستی جدول خوانی می کرد می توانست از بازی با کانادا ۳ امتیاز را بگیرد و به تونس بخوریم.

این عزیزانی که چنین اعتقادی دارند بیرون گود نشسته اند. همین که تیم ملی با شرایط فوتبال ایران توانسته به جام جهانی برود و از گروه خود هم صعود کند شاهکار کرده است. ما با آرژانتین مساوی کردیم. در بازی با کانادا هم چند موقعیت خوب از دست دادیم. بحث جدول خوانی مردود است. ما باید با وقعیت فوتبال ایران کنار بیاییم. بر چه اساسی این آقایان این صحبت ها را مطرح می کنند. کسانی که چنین صحبتی کردند از وضعیت پایه و فوتبال کشور بی اطلاع و به دور هستند. همین که تیم به جام جهانی رفته و توانسته صعود کند چیزی شبیه معجزه است.

برخی هم معتقدند که فشار تمرینی در تیم نوجوانان زیاد بوده و تعداد آسیب دیده ها زیاد بود.

آسیب دیدگی جزیی از فوتبال است و قابل پیش بینی نیست. ضمن اینکه وقتی قرار است در یک تورنمنتی با بازیکنانی روبرو شوی که از نظر هیکل و قد از بازیکنان خودت سرتر هستند باید بدنسازی قوی داشته باشی و گرنه نمی توانی مقابل این تیم ها دونده باشی. البته نظر همه محترم است اما کسی نمی تواند به علی دوستی ایراد بگیرد چون او موفق ترین مربی در بخش پایه است. او کسی است که برای اولین بار ایران را در این رده قهرمان آسیا کرده و دو بار هم راهی جام جهانی کرده است. مربی که دو سال به یک شیوه کار کرده در جام جهانی نمی تواند شیوه خود را عوض کند. باخت ما به نیجریه اتفاق خاصی نیست. ما باید خود را برای جوانان آماده کنیم. از همین حالا می گویم اگر می خواهیم به جام جهانی جوانان برویم باید از همین حالا تدارکات قوی ببینیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها