نگاهی به عجیب‌ترین رستوران‌های جهان

سیاحت در غذاخوری‌ها

صنعت غذا و نوشابه، از مهم‌ترین صنایع مرتبط با گردشگری است. این صنعت علاوه بر تاثیر عمیقی که بر صنعت گردشگری و هتلداری دارد، تنها مرتبط با گردشگران نیست.
کد خبر: ۶۱۰۹۰۳
سیاحت در غذاخوری‌ها
رفتن به رستوران و صرف یک وعده غذا خارج از خانه، امروزه تنها برآوردن یک نیاز فیزیولوژیک نیست؛ بلکه با گسترش رستوران‌داری و ساخت رستوران‌های عجیب و متفاوت، رفتن به برخی رستوران‌ها، فراغتی شیک محسوب می‌شود. رستوران‌داران سعی می‌کنند با به کارگیری خلاقیت و نوآوری و ساخت غذاخوری‌هایی متفاوت به شهرت رسیده، مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند. در این راه برخی رستوران‌ها توانسته‌اند به شهرت جهانی دست یابند. در این شماره نگاهی داریم به عجیب‌ترین رستوران‌هایی که در جهان شناخته شده‌اند.

رستوران خورشیدی ـ شیلی

این روزها سخن از کم‌ کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی و حفاظت از محیط زیست در همه جا مطرح است. یکی از رستوران‌ها در شیلی، در اقدامی جالب تمامی انرژی مصرفی خود را از خورشید تامین می‌کند؛ حرکتی خلاقانه و در عین حال قابل تقدیر. علت این خلاقیت، مشکلات موجود در استفاده از چراغ‌های خوراک‌پزی زغالی بوده است. چهار زن از مردم منطقه ویلاسکا سال 1989 برای حل این مشکل اقدام به ساخت اجاق‌هایی خورشیدی کردند و با افتتاح رستوران خورشیدی توانستند یکی از معروف‌ترین رستوران‌های جهان را در منطقه‌ای توسعه نیافته به راه اندازند. رستوران خورشیدی امروزه علاوه بر کاربری رستوران، یکی از سایت‌های تحقیقاتی برای پخت انواع مواد غذایی با انرژی خورشیدی است و توانسته توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کند. در حال حاضر این رستوران از ظرفیت 24 نفر به ظرفیتی 120 نفری ارتقا یافته است.

رستوران درختی ـ ژاپن

بسیاری از کودکان سراسر جهان در دوران بازی و فراغت خویش صاحب یک خانه درختی بوده‌اند که به نوعی همه زندگیشان محسوب می‌شده است. برخی از این کودکان در بزرگسالی نیز سعی می‌کنند به علاقه‌مندی‌های کودکیشان وفادار بمانند. یکی از آنها یک فرد ژاپنی است که برای حفظ خانه درختی کودکی‌هایش اقدام به ساخت یک رستوران درختی در ورودیه پارک اونیاما در بزرگراه 58 کرده است. در نگاه اول این درخت انجیر معابد عظیم، طبیعی به نظر می‌رسد؛ در حالی که این درخت یک ماکت است که البته ظرافت‌های به کار رفته در خلق آن، بیشتر بازدیدکنندگان را به اشتباه می‌اندازد. در رستوران درختی انواع خوراک‌های آسیایی سرو می‌شود. گفتنی است این رستوران بسیار مورد توجه کودکان و محبوب آنهاست.

مهمانی در آسمان ـ بلژیک

یــک شــرکــت بین‌‌المللی با نام تجاری Dinner in the Sky که دفتر مرکزی آن در بلژیک است، در اقدامی خلاقانه امکان برگزاری هر نوع مهمانی شام، ناهار و سایر رویدادهای مشابه را به صورت معلق در آسمان فراهم کرده است. این شرکت سعی می‌کند یک وعده غذایی ساده را تبدیل به رویدادی جادویی کند تا تمامی مهمانان از آن خاطره‌ای منحصر به فرد داشته باشند. این رستوران معلق با یک جرثقیل در فاصله 50 متری از سطح زمین قرار می‌گیرد. مدت این مهمانی هشت ساعت است و تمامی خواسته‌های برگزارکننده مهمانی همچون موسیقی زنده در آسمان برآورده می‌شود. تعداد مهمانان از 22 تا 350 نفر می‌تواند باشد. البته هر جرثقیل، میزی 22 نفره را در آسمان نگه می‌دارد. هر یک از میزها دارای سه خدمه شامل یک آشپز، یک پیشخدمت و یک سرگرم‌کننده مهمانان است که در فضای بیضوی شکل داخلی میزها حضور دارند. این رستوران معلق در هر نقطه‌ای از جهان قابل دسترسی و برگزاری است.

رستوران موتزارت ـ اتریش

بی‌شک ولفگانگ آمادئوس موتزارت، یکی از نخبه‌ترین موسیقی‌دانان جهان است. علاقه‌مندان این آهنگساز بزرگ در سرتاسر جهان کم نیستند. برخی اهالی زادگاه این هنرمند برای ادای دین به او، اقدام به راه‌اندازی یک رستوران با حال و هوای دوران زندگی موتزارت کرده‌اند. رستوران موتزارت در تالار موسیقی موتزارت، در قلب بخش قدیمی شهر سالزبورگ ـ که از سایت‌های میراث جهانی یونسکو است ـ قرار دارد. تمامی طراحی‌های داخلی این رستوران مطابق با دوره زمانی موتزارت ایجاد شده است. نوع پوشش کارکنان، ظرف‌های پذیرایی و حتی شیوه سرویس‌دهی در رستوران موتزارت کاملا مطابق با دوره زندگی او است. مهمانان این رستوران می‌توانند در حین صرف شام، از موسیقی زنده که آثار موتزارت را اجرا می‌کنند، لذت ببرند.

رستوران رباتی ـ تایلند

در بسیاری از فیلم‌های تخیلی مربوط به آینده، انجام تمامی کارها به وسیله ربات‌ها فراوان دیده شده است، اما در رستوران هیجمه بانکوک، این رویابافی‌ها به حقیقت پیوسته است. صاحب رستوران خانم تانافانت همیشه در آرزوی داشتن رستورانی بوده که به وسیله ربات‌ها اداره شود. این خانم با صرف هزینه‌ای یک میلیارد دلاری توانست چهار ربات بخرد و به آرزوی خود جامه عمل بپوشاند. رستوران هجیمه یک رستوران غذاهای ژاپنی است که در آن ربات‌ها برای مشتریان غذا سرو می‌کنند. این ربات‌های بامزه و دوست داشتنی علاوه بر انجام کارهای معمول رستوران، با پخش موسیقی و رقصیدن، مشتریان را سرگرم می‌کنند.

کودکان آشپز ـ هلند

رستوران کودکان آشپز یک رستوران خانوادگی در آمستردام است که به وسیله کودکان اداره می‌شود. کودکان تمامی مسئولیت‌ها از جمله پختن خوراک‌ها، آماده‌سازی غذاها، گرفتن سفارش از مشتری‌ها، سرو غذا و تمیز کردن میزها را برعهده دارند. البته کارکنان آموزش‌دیده بزرگسال رستوران برای نظارت بر کار این کودکان، حضوری مستمر دارند. این رستوران پاره‌وقت یک مکان آموزشی و به نوعی کودکستان است. والدین چند ساعت در روز فرزندان خود را در این رستوران می‌گذارند تا علاوه بر یادگیری پخت خوراک‌هایی که عمدتا ساده و طبیعی هستند، به همراه آموزش اصول اخلاقی، در مقابل کارهایی که انجام می‌دهند، مسئولیت‌پذیر شوند. افراد علاقه‌مند باید پیش از مراجعه به رستوران کودکان آشپز حتما میز رزرو کنند. کودکان پس از اتمام کار و سرو غذا می‌توانند در کنار مهمانان ـ که عمدتا والدین و اقوامشان هستند ـ می‌نشینند و از حاصل زحمت‌های خود لذت می‌برند.

رستوران خیابانی ـ ایتالیا

یکی از ایده‌پردازان ایتالیایی در اقدامی خلاقانه برای گردشگران در شهر فِرارا امکان جالبی فراهم کرده است. مشتریان این رستوران می‌توانند هر یک از خیابان‌های شهر فرارا ـ که از شهرهای تاریخی و بسیار زیبای ایتالیا است ـ را برای صرف شام برگزینند. مسئولان رستوران خیابانی برای رفاه مشتریانشان امکان رزرو پیامکی را فراهم کرده‌اند؛ یک ساعت پیش از صرف غذا مشتریان می‌توانند با ارسال تنها یک پیامک خیابان مورد نظر خود را انتخاب کرده، غذای خود را برای سرو در زمان و مکان دلخواهشان انتخاب کنند. کارکنان این رستوران میز غذا را در خیابان انتخابی مشتریان چیده، از آنها در فضای آزاد پذیرایی می‌کنند. بیشتر مشتریان خیابان‌های روبه‌روی ساختمان‌های قدیمی با معماری‌های شاخص را انتخاب می‌کنند.

رستوران یخی ـ فنلاند

در فصل سرما مناطق شمالی فنلاند (در دایره قطب شمال) برای ساخت دهکده برفی که از شهرت جهانی برخوردار است، آماده می‌شود. یکی از معروف‌ترین بخش‌های دهکده برفی ـ که به سبک و سیاق خانه‌های اسکیمویی است ـ رستوران یخی لاینو است. این رستوران ظرفیت پذیرش 127 مهمان را دارد و با مساحتی 200 مترمربعی تمام ساختار آن، حتی میز و صندلی‌هایش از یخ تراشیده شده است. در رستوران یخی علاوه بر وعده‌های ناهار و شام، صبحانه نیز برای افرادی که در هتل یخی این دهکده اقامت دارند، سرو می‌شود. نکته جالب درخصوص رستوران یخی، ظروف مورد استفاده در آن است. در این رستوران تمامی ظروف از یخ تراشیده شده‌اند و حتی خوراک‌هایی چون سوپ را نیز در ظروف یخی سرو می‌کنند. دمای رستوران یخی بین منفی دو تا منفی پنج درجه سانتی‌گراد است. گرچه مهمانان مجبورند با لباس‌هایی زمستانی سر میز بنشینند، اما تجربه غذا خوردن در رستورانی تمام یخی به چنین زحمتی می‌ارزد.

رستوران توالت مدرن ـ تایوان

یکی از موضوعات عجیبی که در طراحی رستوران‌های مدرن امروزی بسیار مورد توجه قرار گرفته، سرویس‌های بهداشتی است. تعداد رستوران‌هایی که در نقاط مختلف جهان، از لندن گرفته تا لس‌آنجلس، وسایل مختلف سرویس‌های بهداشتی چون وان حمام، کاسه توالت فرنگی، روشویی و سایر لوازم مشابه را در طراحی‌های داخلی خود استفاده کرده‌اند، کم نیستند. شاید در نگاه اول برای برخی مشتریان مشمئزکننده باشد و حتی شاید مشتریان بسیاری حاضر به وارد شدن به چنین رستورانی نباشند؛ اما سلیقه نسل جدید عجیب و متفاوت است. جوان‌ترها از رستوران‌های توالتی استقبال خوبی کرده‌اند. این استقبال در کشور تایوان شاید بیش از هر جای دیگر باشد. تعداد رستوران‌هایی که در این کشور با موضوع توالت ایجاد شده‌اند، کم نیستند. یکی از این رستوران‌ها توالت مدرن است. در این رستوران علاوه بر این‌که میزها و صندلی‌ها با استفاده از کاسه توالت فرنگی یا وام حمام ساخته شده‌اند، ظرف‌هایی که غذای مشتریان در آنها سرو می‌شود نیز از انواع لوازم سرویس‌های بهداشتی در ابعاد کوچک‌تر است.

رستوران آتشفشانی ـ اسپانیا

جزیره لانزاروته در جنوب اسپانیا دارای امکان دیدنی بسیاری است. یکی از معروف‌ترین این سایت‌ها، کوهستان آتش است که در پارک ملی تیمانفایا قرار گرفته است. در کوهستان آتش، دهانه‌های فعال آتشفشانی وجود دارند که سبب پدید آمدن چشم‌اندازهای رنگارنگ شده‌اند. یکی از جاذبه‌های این منطقه رستوران اِل‌دیابلو (به معنای شیطان) است که تجربه منحصر به فردی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد که شاید هرگز در جایی دیگر تکرار نشود. رستوران ال‌دیابلو در اقدامی جالب، یک باربیکیو بر یکی از دهانه‌های آتشفشانی ساخته و غذاهای مشتریان را با استفاده از انرژی زمین‌گرمایی (ژئوترمال) کباب می‌کند. این رستوران همچنین از یک گریل آهنی که زیر زمین قرار گرفته است، بهره می‌برد. فراموش نکنید که در ال‌دیابلو تنها می‌توانید ناهار بخورید! چراکه به سبب خطرات احتمالی، کوهستان آتش فقط بین 9 صبح تا 5 بعدازظهر برای بازدید گردشگران باز است. / ضمیمه چمدان

آیسا اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها