عنوان بازی: The Wolf Among Us پلتفرم: Xbox360، PC ناشر: Telltale Games سازنده: Telltale Games سبک: ماجرایی ترسیمی امتیاز: 0/8
کد خبر: ۶۰۹۸۹۸

در اهمیت بازی قبلی Telltale Games، یعنی مجموعه سریالی The Walking Dead هیچ شکی نیست. آن مجموعه بازی به سازندگان اهمیت و محبوبیت روایت داستانی را اثبات کرد و همه را به تکاپو انداخت. چه کسی فکرش را می‌کرد عنوانی که تقریبا عاری از معماست و فقط نامی ماجرایی را یدک می‌کشد، به سبب روایت بی‌مثال و شوکه‌کننده‌اش چنین محبوبیتی را کسب کند؟ پس از آن عنوان فوق‌العاده که داستانش بسیاری را مسخ خود کرد، TTGames سراغ یک مجموعه داستان مصور دیگر رفته تا آن را هم به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ماجرایی تاریخ تبدیل کند. این بار نوبت مجموعه داستان‌های مصور Fables از سال 2002، به قلم «بیل ویلینگهام» است که تاکنون 133 قسمت از آن منتشر شده است.

این مجموعه محبوب داستان‌های مصور که توسط غول این عرصه، یعنی DC منتشر می‌شود، شخصیت‌هایی از افسانه‌های پریان و داستان‌های فولکلور را کنار هم گردآوری کرده که خود را "Fable" خطاب می‌کنند و توسط رقبای قدری که بر قلمروشان فائق آمده‌اند، به بیرون رانده شده‌اند. آنها به دنیای ما سفر کرده و اجتماعی مخفی در نیویورک تشکیل داده و نامش را «شهرک افسانه‌ای» گذاشته‌اند. Fable‌هایی که نمی‌توانند با اجتماع بشری یکی شوند (مانند هیولاها و حیوانات انسان‌نما) در محلی به نام «کشتزار»‌ در قسمت شمالی نیویورک مخفی شده‌اند. بیل ویلینگهام خود را به فولکلورهای غربی محدود نکرده و در این داستان‌های مصور می‌توان شاهد شخصیت‌های بسیاری از آثار بزرگ ادبی، اساطیر باستان و حتی افسانه‌های عربی بود. در بازی «گرگی در میان ما»، بازیکن کنترل شخصیت «بیگبی وُلف» را به عهده می‌گیرد و بنا بر سیستمی مشابه سری بازی “The Walking Dead” با تصمیمات خود داستان را شکل می‌دهد. بازیکن باید تصمیم بگیرد که آیا خود را تسلیم وجهه گرگ صفت خود کند، یا این‌که امنیت همه را در اولویت قرار دهد. او کلانتر این دنیای افسانه‌ای است و وظیفه برقراری ثبات، همچنین دور نگهداشتن Fable‌ها از چشم انسان‌های عادی را به‌عهده دارد.

در طول بازی کمتر شاهد شوخی‌های واضح هستیم و در عوض بسیار پیش می‌آید که نکات بسیار جالبی را در محیط آن ببینیم. به عنوان مثال، یکی از مغازه‌های درون بازی، «کفش‌های شیشه‌ای» به فروش می‌رساند؛ هجوی هوشمندانه بر داستان سیندرلا و ربط دادن آن به روزگار مدرن. «گرگی در میان ما» از هر فرصت ممکن برای کوبیدن افسانه‌های کودکی ما استفاده می‌کند.

داستان با قتل یکی از موجودات افسانه‌ای آغاز می‌شود. شما به صحنه احضار می‌شوید تا ماجرا را بررسی کنید و بازی شروع شود. «گرگی در میان ما» در سطح عنوانی مثل LA Noir نیست، اما شباهت‌های ریزی به آن شاهکار دارد. پس از گردآوری تعدادی سرنخ، بیگبی به کسب اطلاعات بیشتر از منشی جذاب شهردار، یعنی سفیدبرفی می‌پردازد. در این لحظه می‌توانید به سفیدبرفی بگویید که فکر می‌کنید این جنایت یک پیغام و از عمد بوده؛ قطعا می‌توانید مهر‌سکوت هم بر لب‌های خود زده و از این کار دوری کنید. انتخاب شما در این بازی هم مانند عنوان قبلی TTGames بر رخدادهای آینده اثرگذار خواهد بود. اکثر اوقات پیش‌بینی آنچه در ادامه اتفاق می‌افتد کاملا غیرممکن است و بارها در طول همین قسمت اول از ظریف‌بینی سازندگان دچار شوک و شعف خواهید شد.

این اطمینان نداشتن، شما را در لحظات تصمیم‌گیری دچار اضطرابی خوشایند خواهد کرد. زمان پاسخگویی محدود است و هر بار باید چند اتفاق احتمالی را در ذهن خود تحلیل کنید و سپس گزینه‌ای را انتخاب کنید که باز هم به نظرتان خلاف آنچه می‌خواهید به نظر می‌آید.

بیگبی یک قهرمان نیست. او از هر لحاظ یک ضدقهرمان است و در هر صورت رفتاری ناخوشایند اتخاذ می‌کند. تنها کاری که از شما برمی‌آید، مشخص‌سازی درجه و شکل ظهور این بدرفتاری است. مضاف بر این خوی گزنده، ذات درنده بیگبی هم وجود دارد که با چشمان زرد و دندان‌های نیش بلند، خود را نمایان می‌کند. دفعات مبارزه در بازی اندک است و همین لحظات اندک نیز مانند بازی قبلی TTGames، به بازیکن آزادی عمل نمی‌دهد و فقط باید با زدن دکمه‌های مشخص در زمان مشخص، یا تنظیم موشواره روی محل صحیح در زمان صحیح، آنها را پیش ببرید.

اولین برخوردی که بیگبی را در حالت حیوانی‌اش به نمایش می‌گذارد، نبرد او را با جنگلبانی به تصویر می‌کشد که پیش از این شکم بیگبی را دریده بود تا شنل قرمزی را از آن بیرون بکشد! این صحنه‌ها چنان با استادی به تصویر کشیده شده و به دکمه‌ها الصاق شده‌اند که واقعا تحسین بازیکن را برمی‌انگیزد. در طول بازی ممکن است به باگ‌های متعددی برخورد کنید که لذت بازی را دستخوش قرار دهند، اما با وجود این، باز هم عنوانی در خور توجه و لذت‌بخش پیش‌رو خواهید داشت که برای مدت‌ها اثر خودش را روی شما خواهد گذاشت. این عنوان را به تمام آدم بزرگ‌هایی که زمانی کودک بودند و قوه تخیل خود را بال و پر می‌دادند، توصیه می‌کنیم. به عنوان یک بازی سریالی، وقتی از بزرگ‌ترها نخواهد گرفت و ذره ذره به پایان خواهد رسید؛ از طرفی دیدن «حقایق تلخ دنیای افسانه‌ها» مرهمی بر دردهای روزگار جوانی خواهد بود!

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها