در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
57 سال بعد جیمز وات با اضافهکردن یک کندانسور یا چگالنده، ماشین بخار نیوکامن را اصلاح کرد. این کار موجب شد قدرت ماشین بخار خیلی بیشتر شود. او همچنین روشی برای تولید حرکت چرخشی از این موتور اختراع و نام خود را برای همیشه به عنوان مخترع ماشین بخار در تاریخ علم و تکنولوژی جهان ثبت کرد.
موتورهای نیوکامن و وات از خلأ بهوجود آمده در متراکم ساختن بخار بهجای فشار انبساط آن برای به حرکت درآوردن پیستون استفاده میکردند. به همین دلیل، آنها ماشینهای خیلی بزرگی بودند. سال 1185 خورشیدی یعنی حدود 207 سال پیش ماشین بخار فشار بالای مخترعی به نام ریچارد ترویتیک و همکارانش بود که این امکان را بهوجود آورد موتورهای بخار آن قدر کوچک ساخته شوند که بتوانند یک قطار را به حرکت درآورند.
ماشینهای بخار نه تنها انرژی مورد نیاز کارخانههایی که امکان تولید سریع کالاها را فراهم میآوردند تامین کردند، بلکه باعث به حرکت درآمدن بهتر قطارها و کشتیهای بخاری شدند که کالاهای آن کارخانهها را به نقاط مختلف دنیا منتقل میکردند.
بد نیست به عنوان یک بشر قرن بیست و یکمی که این روزها با تغییرات و پیشرفتهای لحظه به لحظه تکنولوژی روبهروست به 93 سال فاصله زمانی بین معرفی اولین ماشین بخار توسط نیوکامن و زمانی که موتورهای بخار کاربردی شدند و از آنها در قطارها و کشتیها استفاده شد توجه ویژهای داشته باشیم.
امیر نادرپور / جامجم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم