کد خبر: ۶۰۷۹۳۰
به دنبال هویت واقعی

اسمش مجید احمدی است، دوستانش او را مجید افغانی صدا می‌کنند، اما آنچه در شناسنامه‌اش آمده چیز دیگری است؛ سامان کبیری. او با همین نام، یک گذرنامه ایرانی هم دارد، اما حالا به جرم تغییر نام و استفاده جعلی از هویت ایرانی همه عناوین قهرمانی از او گرفته شده و با محرومیت دو ساله از حضور در میادین کشتی روبه‌رو شده است.

این داستان جوانی است که 18 سال پیش، از پدری افغان و مادری ایرانی در شهر فریدونکنار به دنیا آمد. مجید فارسی را با لهجه شیرین مازنی صحبت می‌کند، اما افسوس که نه این لهجه، نه تولدش در فریدونکنار و نه مادرش که ایرانی است، برای ایرانی بودن او دلیل کافی به شمار نمی‌آید.

علاقه مجید به رشته کشتی و استعداد فوق‌العاده‌اش، باعث شد خیلی زود و از همان سنین نونهالی مورد توجه مربیان استعدادیاب قرار بگیرد، اما مشکل اینجا بود که او بدون داشتن شناسنامه نمی‌توانست در مسابقه‌ای شرکت کند. به همین دلیل هم مربیان محلی برایش شناسنامه‌ای به اسم سامان کبیری گرفتند تا بتواند در مسابقه‌ها شرکت کند. این شناسنامه که داشتن‌اش شاید حق مجید باشد، هر چند جعلی صادر شد، اما آن‌قدر برایش ایجاد انگیزه کرد که او را به یکی از بهترین کشتی‌گیران 50 کیلویی ایران تبدیل کرد، کسی که با افتخار دوبنده تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان کشورمان را هم پوشید.

حالا همان مربیان محلی که برای مجید شناسنامه گرفتند، به سبب منافع تیم شهرشان، فریدونکنار، از این کشتی‌گیر به ثبت احوال بابلسر شکایت کردند؛ شکایتی که به محرومیت دو ساله مجید از حضور در میادین کشتی انجامید.

مادر مجید سال‌ها دوید تا پسرش شناسنامه ایرانی داشته باشد، اما وقتی این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند، برای هر دوی آنها سخت بود دست رد زدن به شناسنامه‌ای که می‌توانست طعم شیرین زندگی را به زندگی مشقت‌بار آنها بیاورد. مجید از کودکی و در غیاب پدر، تحت سرپرستی مادرش قرار داشت، اما به سبب یکی از مواد قانون مدنی کشور از دریافت شناسنامه ایرانی محروم بوده است. از آنجایی که در چنین مواردی داشتن پدرخوانده ایرانی هم برای اخذ شناسنامه کافی نیست، مجید حالا باید به دنبال هویت واقعی خود باشد.

به گفته مربیان مجید، او حتی به اردو‌های تیم ملی بزرگسالان هم دعوت شد، اما شاید رویایش که کسب افتخار با دوبنده تیم ملی ایران است، هرگز برآورده نشود.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ویژه وی با رعایت قوانین کشور و به همت مسئولان کشتی کشور بتوان مشکل مجید احمدی را برای همیشه حل کرد.

رضا پورعالی‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها