سوال: فاطمه م. هستم. از اصفهان تماس می‌گیرم. 28 سال دارم. سه سال است با وجود اقدام به بارداری، دچار نازایی هستم. سیکل‌های قاعدگی نامنظم دارم. در مواردی عادت ماهانه‌ام طولانی است. این مسائل کلافه‌ام کرده است. دوست دارم باردار شوم، آیا این مساله امکان‌پذیر است؟ لطفا من را راهنمایی کنید.
کد خبر: ۶۰۵۳۶۰

دکتر کتایون برجیس متخصص زنان، زایمان و فلوشیپ نازایی

اطلاعاتی که ارائه کرده‌اید کامل نیست تا بتوان براساس آن دقیقا تشخیص داد مشکل شما چیست، اما به نظر می‌رسد یکی از مشکلات شما، تخمدان پلی‌کیستیک باشد. بنابراین می‌توانید برای درمان به این شیوه اقدام کنید. ابتدا باید با مراجعه به متخصص زنان، دلیل قاعدگی نامنظم شما مشخص شود. ممکن است پس از تشخیص، یک دوره درمان برای تحریک تخمک‌گذاری با استفاده از قرص و آمپول آغاز شود. امکان دارد درمان شما به این روش پاسخ مثبت بدهد یا ندهد. در صورت بروز هر کدام از این شرایط، اعم از پاسخ به داروها یا عدم پاسخ، باید روند درمان به شیوه مناسب ادامه یابد. اشاره کردم که به احتمال زیاد دچار سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هستید، اما این سندرم چیست؟

سندرم پلی‌کیستیک(PCOD) اختلالی است که با تظاهرات ظاهری و داخلی مانند موی زائد در نواحی‌ای که نباید موی زائد وجود داشته باشد، مانند پشت لب، چانه و... (هیرسوتیسم)، تاخیر در تخمک‌گذاری و عادت ماهانه، آکنه شدید و تاسی جلوی سر (آلوپسیا) دیده می‌شود. درباره این سندرم به این نکته‌ها دقت کنید:

ـ زمینه ژنتیکی در ابتلا به PCOD مهم است، اما با کنترل فاکتورهای محیطی مانند کاهش و کنترل وزن، می‌توان آن را مهار کرد.

ـ شایع‌ترین اختلال عدم تخمک‌گذاری، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است.

ـ در این سندرم، ردپای بالینی یا کلینیکی افزایش تولید و ترشح هورمون‌های مردانه (آندروژن) دیده می‌شود.

ـ تا 35 درصد افراد مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک، تست تحمل گلوکزشان مختل است؛ به این معنی که این افراد به انسولین مقاوم هستند.

ـ تا 60 درصد افراد مبتلا به PCOD، چاقی گزارش شده است. به هر میزان، حتی بین 2 تا 5 درصد کاهش وزن، در این افراد می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. درواقع با کاهش وزن، بهبود وضع متابولیک و بارداری دیده می‌شود. بارداری‌های خودبه‌خود در پی کاهش وزن و بهبود تخمک‌گذاری در این افراد دیده شده است.

ـ تا 10 درصد این افراد دچار مشکل دیابت نوع 2 هستند.

ـ تمام خانم‌هایی که تست تحمل گلوکز مختل داشته‌اند باید هر سال، چهار شاخص شامل میزان فشار خون، اندازه دور کمر، تست تحمل گلوکز و میزان چربی خون را با آزمایش کنترل کنند.

این سندرم قابل درمان است. برای این منظور کاهش و کنترل وزن و تنظیم دوره قاعدگی مهم است. در افرادی که دوره قاعدگی‌شان طولانی است، برای جلوگیری از ابتلا به سرطان رحم، درمان با پروژسترون انجام می‌شود.

پس از یک درمان اولیه، ممکن است سیکل IUI یعنی تلقیح داخل رحمی از اسپرم همسر برای شما انجام شود. در این روش اسپرم‌ها غربال شده و اسپرم‌ها با کیفیت بالا، متراکم و با قدرت حرکت خوب برای تلقیح انتخاب می‌شوند. اسپرم‌ها توسط یک حامل باریک در زمان مناسبی که رحم آمادگی دارد، داخل حفره رحمی تلقیح می‌شوند. این روش یعنی IUI فقط باید در مراکز معتبر و شناخته شده درمان ناباروری انجام شود، بنابراین در حال حاضر با رفع مشکلات مادر می‌توان به روش‌های مناسب و علمی باردار شد. با مراجعه به متخصص، درمان‌ را آغاز کنید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها