اگر خدابیامرز آقابزرگ ما هم‌اکنون در قید حیات می‌بود، ذره‌ای شک ندارم که می‌فرمود: آخرالزمان شده است نوه بازیگوشم!... حق هم داشت چنین بفرماید. کافی بود فقط یک‌بار، تصادفا یکی از این کانال‌های ماهواره‌ای آن طرف آب را مشاهده می‌فرمود تا درجا غش می‌فرمود. بنده که جای نوه آن خدا بیامرزم، غش می‌کنم وقتی که می‌شنوم: «آیا از اندام خود ناراضی هستید؟.... بینی خود را به ما بسپارید و شاه‌ماهی تحویل بگیرید...»!
کد خبر: ۶۰۵۲۵۱

خلاصه اخبار: «جراحی بینی به سبک دخترانه، آرایش صورت و مدل موهای زنانه، از گرایش‌های برخی از مردان است که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده‌اند.» ــ به نقل از همین جام‌جم خودمان!

مرحوم آقابزرگمان را کار نداریم ـ بنده خدا، او هم به ما کاری ندارد؛ چون دستش از زمین و آسمان کوتاه است ـ هر آدم معتدل و معقولی، از تصور این که یک مردی ـ روم به دیوار! ـ برود خودش را مثل زن آرایش کند، و در حقیقت به عوض پیرایشگاه مردانه، سر از «آلایشگاه مردانه» دربیاورد؛ بدنش دچار مورمور می‌شود. مدل قدیمی «ویبره»ی پیشرفته امروز!... آخر، پدر‌آمرزیده، جان من، عزیز من، مردی گفتند، زنی گفتند، شرمی و حیایی گفتند... و چیزهای دیگری که در ادامه گفتند. هر چیزی جای خودش را دارد. قر و قاطی بشود، جهان قاطی می‌کند.

از نصایح آقابزرگمان: پسرم![ما را می‌فرمود].... بزرگان گفتند: «از شیر حمله خوش بود و از غزال رم». خیلی خنده‌دار است که یک شیری برود خودش را مثل یک آهو درست کند. خیلی باید اوضاع فکری‌اش شیر تو شیر شده باشد.

بسته پیشنهادی: ما ضمن محکوم کردن هرگونه آرایش زنانه از سوی پاره‌ای از مردان دارای پول اضافه ـ که دعا می‌کنیم الهی بزودی یارانه‌شان از بیخ قطع شود! ـ چند نکته‌ای می‌خواهیم عرض کنیم:

1 ـ کار فرهنگی زیبا: حالا دخترها هیچ؛ لااقل حواس پسرها و مردها را به جای توجه به زیبایی بینی، به سمت زیبایی جهان‌بینی سوق بدهیم. در ضمن، سوق دادن با هل‌دادن فرق می‌کند.

2 ـ توجه به افکار نو: به دوستان جوان ذکور حالی شود که همیشه، نو بودن و جذاب بودن، به قیافه نیست، بلکه به داشتن اندیشه‌های نو است. وگرنه به قول شاعر: «آرایش پیران بود افزون زجوانان‌/ ‌تعمیر ضرور است بناهای کهن را»!

3 ـ گشت بینی: منظورمان در سطح خیابان‌ها نیست؛ از فردا کسی راه نیفتد به بینی‌های سربالا تذکر لسانی دهد. منظورمان خود خانواده‌ها هستند که می‌توانند در محیط خانواده خود گشت بزنند، اگر متوجه وجود تفکراتی زنانه در مردان شدند، صمیمانه به آنها گوشزد کنند که زشت است. به جای بینی‌ات، خودت را به راه راست هدایت کن که راستان رستند.

4 ـ تحریم عاطفی: خانواده‌های دختردار، به پسرهایی که خدای نکرده از آرایش‌های زنانه استفاده می‌کنند، دختر ندهند. حالا هی بدوند خودشان را زیبا کنند. دخترشان را که از سر راه نیاوردند. مردانگی که به بینی نیست. به خوشبینی است. اگر به بینی بود که سهراب عزیز می‌گفت: زندگی خالی نیست‌/‌ سیب هست، مهربانی هست، بینی هست!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها