مناسبت روز

روز طلاق ممنوع

از امروز هفته ازدواج در کشور آغاز می‌شود؛ هفته‌ای که قرار است در آن به مسائل و دغدغه‌های جوانان در بحث ازدواج بیشتر از پیش پرداخته شود. به همین دلیل روزهای این هفته را با توجه به مسائلی که جوانان با آن روبه‌رو هستند، نامگذاری کرده‌اند. برای نمونه امروز به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) روز ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار نامیده شده است.
کد خبر: ۶۰۴۱۷۲

افزون بر این، امروز علاوه بر روز ازدواج روز بدون طلاق نیز هست، زیرا به گفته معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان، بر اساس مصوبه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان مانند سال‌های گذشته با قوه قضاییه و دفترخانه‌ها هماهنگ شده تا امروز هیچ طلاقی در کشور ثبت نشود.

یکی از اهدافی که با توجه به آن روز ازدواج بهنگام تعیین شده، این است که جوانان و خانواده‌ها نسبت به مزایای ازدواج بهنگام مطلع شوند، چرا که اگر ازدواج بموقع صورت گیرد به طور حتم تاثیر مثبت بیشتری دارد و به قول معروف پایه‌های خانواده محکم‌تر بنا خواهد شد. این در حالی است که نباید از نقش مسئولان و خانواده‌ها نیز در این بین غافل شد، زیرا آنها در آماده کردن بستر مناسب برای ازدواج نقش مهمی دارند. مثلا مسئولان می‌توانند با فرهنگ‌سازی، افزایش مبلغ وام ازدواج و پرداخت بموقع آن تا حد زیادی از دغدغه زوج‌های جوان کم کنند؛ زیرا در کنار برنامه‌های نمادین حل بحران طلاق در کشور نیاز به کارهای عملی و فرهنگی دارد.

باید اعتراف کرد که آمار طلاق در کشورمان نگران‌کننده است و بر اساس آمارهای منتشر شده در هر ساعت 16 زوج از یکدیگر جدا می‌شوند، بنابر این چنانچه در هفته ازدواج جوانان نسبت به ازدواج و انتخاب همسر مناسب اطلاعات بیشتری به دست آورند، می‌توان امیدوار بود که از هزینه‌های مادی و عاطفی که هر ساله طلاق به‌جامعه تحمیل می‌کند، کاسته شود.

البته باید یادآور شد که در کنار برنامه‌هایی مانند هفته ازدواج مسئولان باید برنامه‌های آموزشی هدفمندی را در کتاب‌های درسی بگنجانند تا زمانی که کودکان به سن ازدواج می‌رسند، حداقل درک درستی از ازدواج و مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن روبه‌رو شوند به دست بیاورند. به عنوان مثال بیشتر زوج‌های جوانی که کارشان به طلاق می‌کشد با مشکلاتی مانند بحران‌های اقتصادی، مشکلات جنسی یا خیانت روبه‌رو بوده‌اند بنابراین اگر جوانان از کودکی به شکلی تربیت شوند که متعهد بار‌بیایند یا راهکارهای برخورد با مشکلات جنسی و اقتصادی را بدانند، می‌توانند با آگاهی کامل برای تشکیل خانواده قدم‌برداشته و ازدواج موفقی را تجربه کنند.

آوید طالبیان‌ / ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها