معاون وزیر ارشاد خبر داد

جهش بودجه‌ای در موسیقی اقوام

تجلیل از آیینه‌داران

جشنواره موسیقی نواحی آیینه‌دار شامگاه جمعه با تجلیل از استادان موسیقی نواحی ایران در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۶۰۳۷۱۶
تجلیل از آیینه‌داران

به گزارش ایرنا، در جشنواره آیینه‌دار، 30 هنرمند از ناحیه جنوب شرق ایران به اجرای موسیقی نواحی پرداختند. قطعات اجرا شده شامل ذکرهای گواتی بود.  قطعه نخست گواتی را خداداد شکل‌زهی‌نسبت اجرا کرد. گواتی بخشی از موسیقی‌ بلوچستان است که تاکنون کمتر معرفی شده است.
در ادامه مراسم اختتامیه دکتر محمدرضا بنی‌اردلان به عنوان حامی اصلی این برنامه روی صحنه آمد و گفت: اهمیت این گونه موسیقی به واسطه نسبتی است که استادان با حقیقت عالم برقرار می‌کنند.

بنی‌اردلان با بیان این‌که سال گذشته ده نفر از استادان موسیقی نواحی در سکوت رسانه‌ای درگذشتند، از حضار خواست به  سبب مظلومیت موسیقی نواحی قیام و  لحظاتی سکوت کنند.
سپس حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی به اجرای انفرادی استاد نورمحمد درپور در برابر 20 هزار تماشاچی آمریکایی، چند سال پیش به مناسبت نامگذاری آن سال به نام حضرت مولانا اشاره کرد و گفت : اجرای استاد نورمحمد درپور چنان بود که همه را محو و محصور کرد.
نوربخش به جایگاه رفیع زنده‌یاد استاد شاهمیرزا مرادی و سلیمان مردادی اشاره کرد و از بی‌توجهی به این هنرمندان ابراز تاسف کرد.
محمدرضا درویشی، دبیر جشنواره موسیقی نواحی آیینه‌دار یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او درباره خصوصی بودن این جشنواره گفت: پیش از این جشنواره‌های موسیقی ما از سوی بخش‌های
دولتی مانند ارشاد و حوزه هنری برگزار می‌شد و ما چون بی‌همتی این دو دستگاه دولتی را طی این چند سال مشاهده کردیم، از 1.5 سال پیش به فکر برپایی چنین جشنواره‌ای افتادیم.
درویشی افزود: این جشنواره را آیینه‌دار نام گذاشتیم زیرا استادان ما آیینه‌دار تاریخ و فرهنگ و ادبیات شفاهی سرزمین ما هستند.
دبیر جشنواره موسیقی آیینه‌دار تاکید کرد: اجرای جشنواره در بخش خصوصی هیچ تداخلی با جشنواره‌های ارشاد ندارد. آقای علی مرادخانی نیز با برگزاری این جشنواره موافق است که این هم اتفاق مبارکی است.
در پایان مراسم هم استادان موسیقی مقامی تندیس خود را دریافت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها