مینو. ب هستم و از تهران تماس می‌گیرم. 52 سال دارم. مدتی است نمی‌توانم براحتی ادرارم را کنترل کنم. این مساله علاوه بر این‌که باعث شده میزان مصرف مواد غذایی آبدار ومایعات را کم کنم، بر اعمال شرعی‌ام مثل نماز هم تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۶۰۳۱۷۵

نگران هستم. ازطرفی مدتی است احساس می‌کنم دچار عفونت دستگاه ادراری شده‌ام چون قبلا هم به این مشکل دچار شده‌ام، نشانه‌هایش را می‌شناسم. از طرفی چون مایعات و غذاهای آبدار کمتر مصرف می‌کنم دچار مشکل یبوست هستم. برای رفع این مشکلات باید چه کار کنم؟

 

دکتر سیمین وحیدی‌/‌اورولوژیست

نبود کنترل و تشخیص بموقع اختلال کارکرد مثانه می‌تواند به بی‌اختیاری ادرار، ریفلاکس ادراری و نارسایی کلیه منجر شود. گرچه در سابقه شما، همان‌طور که اشاره کردید، مساله عفونت ادراری دیده شده است باید مجدد کشت ادراری بدهید تا ببینید پاسخ کشت مثبت است یا منفی.برای تشخیص باید برای شما سیستوسکوپی انجام شود. سونوگرافی و نوار عصبی مثانه نیز لازم است تا اختلال کارکرد مثانه‌تان بررسی شود. در بررسی به روش سونوگرافی، حجم مثانه پر و باقیمانده ادرار باید گزارش شود. کلیه‌ها باید از نظر وجود سنگ‌ بررسی شود. پس از این مرحله، درمان دارویی و تغذیه و انجام برخی ورزش‌ها آغاز خواهد شد. به شما توصیه می‌کنم روزانه دو لیوان آب قبل از صبحانه، یک لیوان پس از ناهار و یک لیوان پس از شام بنوشید. بعلاوه، این نکته‌های تغذیه‌ای را فراموش نکنید:

ـ میوه و سبزی: مصرف روزانه نیم کیلو میوه و سبزی. به این ترتیب هم مایعات مورد نیز بدن تامین شده و هم مشکل یبوست به دلیل دریافت فیبر برطرف می‌شود.

ـ کاهش گوشت: مصرف گوشت قرمز باید به حداقل برسد و به جای آن ماهی مصرف شود.

ـ ماست قبل از غذا: با مصرف ماست قبل از غذا، هم نیاز بدن به کلسیم تامین و مصرف جداگانه آن سبب جذب آهن می‌شود.

ـ حذف نوشابه‌ها و نوشیدن آب و آبمیوه طبیعی

ورزش کنید

ورزش را با پیاده‌روی در منزل آغاز کنید. زمانی که معده‌تان خالی است، درحالی که دست‌هایتان را مستقیم به سمت بالا نگه داشته‌اید، غلت بزنید تا رسوبات کلیه و سنگ‌هایی که ممکن است در سونوگرافی شما دیده شود، دفع شود. برای رفع مشکل یبوست علاوه بر مصرف میوه و سبزی از ملین‌های گیاهی استفاده کنید.

سه ماه پس ازشروع درمان دارویی، یبوست شما باید برطرف و در آزمایش‌های ادرار هرماه، عفونت ادراری کنترل شود. پس از بررسی‌های لازم به وسیله تصویربرداری، اختلال کارکرد مثانه باید درمان شود. پس از رفع علائم بیماری، هر ماه آزمایش ادرار دهید و با انجام سونوگرافی و بررسی حجم پر و خالی مثانه، شرایط‌تان را بررسی ‌کنید.حجم مثانه پر باید حدود 250 تا 300 سی‌سی و پس از تخلیه حدود 25 تا 30 سی‌سی باقیمانده ادرار باشد.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها