شهریور امسال حدود 600 هزار گردشگر از خارج وارد ایران شده‌اند که نسبت به آمار خروج گردشگران بیشتر است

گردشگری ایران رونق می‌گیرد

آمارها نشان می‌دهد شهریور امسال پای‌گردشگران خارجی بیشتری به ایران باز شده است. مسئولان سازمان گردشگری هم می‌گویند اگر اوضاع خوب پیش برود، می‌توان امیدوار بود گردشگری ایران از رکود چندساله دربیاید.
کد خبر: ۶۰۱۹۳۵

این خبری است که روز گذشته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در همایش تجلیل از خادمان و فعالان صنعت گردشگری که در سالن اجلاس سران برگزار شده بود، اعلام کرد و گفت برای اولین بار روند ورود گردشگران خارجی و خروج گردشگران ایرانی از کشور معکوس شده است.

منوچهر جهانیان به آمار و ارقامی اشاره کرد که نشان می‌داد شهریور امسال تعداد خروج گردشگر از ایران 516 هزار و 821 نفر بوده است، در حالی که تعداد گردشگران ورودی به کشور در این مدت به583 هزار و 745 نفر رسیده است.

درواقع حدود 70 هزار نفر اختلاف در آمار گردشگران خروجی و ورودی کشور وجود دارد که هرچند چشمگیر نیست، اما اولین بار بودنش، خبرساز شده است.

آمار معکوس ورود و خروج گردشگر

از طرفی آمارها می‌گویند در حالی که آمار گردشگران خروجی از کشور در شهریور سال گذشته 595 هزار و 544 نفر بوده است، اما شهریور امسال این رقم به 516 هزار و 821 نفر رسیده است و این یعنی رشد 13 - درصد، به عبارتی خروج گردشگران از ایران در مدت مشابه رشد منفی داشته است.

تعداد گردشگران خارجی در شهریور امسال 583 هزار و 745 نفر بوده که در مقایسه با آمار سال 91 رشد داشته است؛ چراکه در شهریور سال 91 شاهد حضور 283 هزار و 195 گردشگر خارجی بوده‌ایم. تحلیل معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از آمارهای ارائه‌شده این است که فضای عمومی کشور مساعد است و گردشگران خارجی برای ورود به ایران بیشتر علاقه‌مند شده‌اند.

آمار واقعی یا ساختگی؟

افزایش30 درصدی ورود گردشگر به کشور در شش ماهه اول امسال و رشد 13 - درصدی خروج گردشگران ایرانی از کشور در ماه شهریور، در کنار رکوردی که برای اولین بار از ورود گردشگران خارجی در شهریور امسال به‌جا گذاشته شده، آمار امیدوارکننده‌ای است که معلوم نیست چقدر خوشبینانه و چقدر واقع‌بینانه بیان شده است، اما آیا فعالان صنعت گردشگری کشور نیز این آمارها را قبول دارند؟

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، آمار افزایش گردشگر ورودی به ایران در شهریور امسال را مستند نمی‌داند و می‌گوید: ما نمی‌دانیم مسئولان سازمان گردشگری این آمار را از کجا آورده‌اند و با استناد به کدام بررسی کارشناسی به نتیجه افزایش ورود گردشگر خارجی رسیده‌اند؟

ناصر گلدوست در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: تا سال 91 (2013) ایران در سبد گردشگری کشورهای خارجی، جایی نداشت و تعداد محدودی هم که آمدند به همت پیگیری‌های چند آژانس گردشگری بود.

وی می‌گوید: آمار ورود گردشگر خارجی به کشور در شهریور امسال به اندازه‌ای قابل توجه نبوده که افزایشی در آن احساس شود.

گلدوست به این نکته مهم هم اشاره می‌کند که تا چند ماه آینده که کشور در حال تغییر و تحولات اساسی است، نمی‌توان انتظار داشت شاهد افزایش قابل توجهی در زمینه ورود گردشگر باشیم و اگر قرار باشد تحولی را در صنعت گردشگری کشور شاهد باشیم، تحقق این هدف ممکن است دست‌کم تا یک سال آینده زمان ببرد. گلدوست معتقد است؛ صنعت گردشگری کشور تاکنون در حالت رکود قرار داشته و حالا امیدواریم با رایزنی‌هایی که پیش روست، این روند موجب حرکت رو به جلوی گردشگری کشورمان نیز شود.

آژانس‌داران: شرایط امیدوارکننده است

برخلاف این گفته، آژانس‌داران که در ارتباط تنگاتنگی وضع تقاضای سفر گردشگران خارجی به ایران را بررسی می‌کنند، نظر دیگری دارند.

آنها تاکید می‌کنند در شهریور امسال با افزایش تقاضای گردشگر خارجی برای سفر به ایران مواجه شده‌اند.

یعقوب قاسمی، مدیر آژانس گردشگری ایران مرکز به جام‌جم می‌گوید: آماری که از تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران در شهریور داده شده چندان هم غیرواقعی به نظر نمی‌رسد.

وی توضیح می‌دهد: شهریور امسال پس از نوساناتی که در بازار ارز به وجود آمد، موجب شد آمار گردشگران ورودی به ایران تحت تاثیر قرار بگیرد، به عنوان مثال در این شرکت خدمات گردشگری، تعداد تقاضای گردشگران خارجی برای ورود به ایران در ماه شهریور امسال با رشد 30 درصدی مواجه بوده است.

قاسمی تاکید می‌کند: اگر این آمار رقمی حدود دو تا سه میلیون نفر عنوان می‌شد شاید تعجب‌آور بود، اما 580 هزار نفر گردشگر در یک ماه چندان هم غیرواقعی نیست.

پیش‌بینی این فعال حوزه گردشگری این است که تغییرات سیاسی اخیر و تحولات احتمالی آینده قطعا در بهبود وضع گردشگری کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی تاکید می‌کند اگر شرایط خوب پیش برود، در آینده‌ای نزدیک باید به فکر تامین زیرساخت‌های بیشتری مانند احداث مراکز اقامتی و هتل‌ها و رستوران‌ها برای این‌که به نیاز گردشگران خارجی ورودی به ایران به نحوه مطلوب پاسخ داده شود، باشیم.

آمارها بر مبنای معیارهای جهانی گردشگری

برخی فعالان حوزه گردشگری در حالی افزایش ورود گردشگر خارجی در شش ماهه اول امسال را زیر سوال می‌برند که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید دارند این آمارها واقعی است و بی هیچ دخل و تصرفی اعلام شده است.

یک مقام مسئول در سازمان گردشگری که نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، درباره میزان درستی آمارهای ارائه شده درباره افزایش گردشگران خارجی ورودی به ایران در ماه‌های اخیر به جام‌جم می‌گوید: این آمارها تحلیل داده‌های آماری است که پلیس مهاجرت در اختیار این سازمان قرار داده و با مقایسه آماری هر سال نسبت به سال قبل یا بعد می‌توان به تحلیل آماری از گردشگران خارجی ورودی به هر کشور رسید.

در همه کشورها نیز مرجع رسمی تعیین تعداد گردشگران، آماری است که پلیس مهاجرت از ورودی‌ها و خروجی‌ها به هر کشور برای بررسی و تحلیل در اختیار مسئولان قرار می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: معیارها و مواردی که سازمان برای گذاشتن نام گردشگر روی ورودی‌های خارجی به داخل کشور دارد، بر مبنای معیارهای جهانی تعیین گردشگر تعیین و اعلام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، بر مبنای جهانی همه افرادی که با ویزا وارد یک کشور خارجی می‌شوند، جزو گردشگران آن کشور به حساب می‌آیند، حال با هر هدفی که آمده باشند؛ حتی اگر در مدت اقامتشان پولی نیز در این کشور خرج نکرده باشند.

اگر بخش خصوصی بیاید

اگر به بخش خصوصی میدان داده شود، موانع از سر راه برداشته و راه‌های جذب گردشگر هموارتر خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید همه چیز به عملکرد مسئولان سازمان گردشگری بستگی دارد.

اگر وعده‌ها درست از آب دربیاید و معاونت گردشگری از بدنه بخش خصوصی تعیین شود، قطعا شاهد تحولات مثبتی خواهیم بود که نتیجه آن موجب رونق گرفتن صنعت گردشگری ایران خواهد شد.

این چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای است که گلدوست وعده آن را می‌دهد و معتقد است اگر معاونت گردشگری از بخش خصوصی باشد؛ البته با نظارت دولت، موانع فعلی از میان برداشته خواهد شد.

به این ترتیب که با رایزنی با انجمن‌های کشورهای دیگر می‌توانیم تحولاتی را شاهد باشیم که نتیجه آن به باز شدن راه‌های ورود گردشگر خواهد انجامید.انجمن‌های گردشگری از کشورهای دیگر به ایران خواهند آمد و با مشاهده شرایط پس از بازگشت برای ترغیب گردشگر خارجی به منظور سفر به ایران تلاش خواهند کرد.

ایران؛ مقصد 20 میلیون گردشگر تا سال 98

افزایش تعداد گردشگران ورودی به ایران نسبت به خروجی‌ها در شهریور امسال، این امیدواری را به مسئولان سازمان گردشگری و فعالان این حوزه می‌دهد که در سال‌های آینده، ایران مقصد تعداد بیشتری گردشگر خارجی شود.

معاون گردشگری کشور با اشاره به رشد 30 درصدی ورود گردشگر از ابتدای امسال تا اول ماه مهر، پیش‌بینی می‌کند در صورتی که برنامه‌ریزی‌ها خوب پیش برود، ایران تا سال 98 میزبان 20 میلیون گردشگر باشد.

جهانیان به اقدامات و راهکارهایی که برای جذب گردشگر خارجی، آغاز اجرای آنها در هفته گردشگری زده شده، اشاره کرده و توضیح داد: در هفته گردشگری بیش از 140 پروژه زیرساختی شامل دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز پذیرایی، مجتمع‌های گردشگری به بهره‌برداری می‌رسد که با این کار 22 هزار نفر به ظرفیت تخت‌های کشور اضافه می‌شود و برای بالغ بر 15 هزار نفر نیز شغل ایجاد خواهد شد. به گفته وی، 8700 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری انجام شده که 800 میلیارد تومان آن از سوی بخش خصوصی و یک‌یازدهم آن تسهیلات و سرمایه‌گذاری بخش دولتی بوده که در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته است.

در این شرایط، کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری این روزها چشم به سیاست‌های جدید دولت و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دوخته‌اند به این امید که تغییر و تحولات اخیر گردشگری ایران را در آینده‌ای نزدیک از گمنامی و رکود درآورد.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها