دعای خیر «الهی صد و بیست ساله شوی!»، سال‌ها قبل شبیه یک افسانه، دست‌نیافتنی بود و به همین دلیل وقتی می‌خواستند بگویند آنقدر عمر کنی که کسی تصورش را نکند، رقم صد به ذهنشان می‌رسید.
کد خبر: ۶۰۰۱۸۶
الهی صد ساله شوی

قبل‌تر از آن پیر شدن یک رویا بود، آدم‌ها اگر از دست حوادث و حیوانات وحشی جان سالم به در می‌بردند و سیل و زلزله آنها را با خود نمی‌برد، بیماری ناشناخته‌ای به جانشان می‌افتاد که در بهار عمر به خزان می‌نشستند.

به همین دلیل پدران ما مثل نسل‌های قبل خود بچه‌ها را دعا می‌کردند: «الهی پیر شوی!»

اما امروز اگر کسی قرار باشد به پیری نرسد حتما مشکلی دارد و باید بررسی شود زیرا مردم به صد سال زندگی کردن براحتی فکر می‌کنند و رسیدن به دهه نهم زندگی که اصلا چیزی غیرمنتظره نیست.

پیر و پیرتر

امید به زندگی بین مردان ایرانی، 68 ـ 58 سال و بین زنان ایرانی 71 ـ 61 سال است. این در حالی است که فقط پنج درصد از مردم ایران یعنی یک میلیون و 844 هزار و 967 مرد و 2 میلیون و 55 هزار و 846 زن، بیشتر از 65 سال سن دارند. سازمان بهداشت جهانی بیشترین مرگ و میر را در میان مردم کشورهای توسعه یافته بین سنین 77 تا 81 سالگی و در میان مردم کشورهای در حال توسعه بین 35 تا 60 سالگی اعلام کرده است در حالی که بیشتر بالای صد ساله‌ها در آمریکا و ژاپن زندگی می‌کنند. کیفیت زندگی در رسیدن به سنین بالا در حین تندرستی نقش مهمی دارد.

پژوهشگران با مطالعه بیش از هزار نفر افراد بالای صد سال، به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه مستقیمی بین ژنتیک و افزایش طول عمر وجود دارد. یعنی حدود 150 واحد ژنتیکی دست به دست هم می‌دهند تا باعث افزایش طول عمر افراد یک خانواده یا حتی خاندان شوند. به عبارت ساده‌تر، اگر مادر، مادربزرگ، پدر یا پدربزرگ‌تان عمرهای طولانی داشته‌اند، خیال شما هم می‌تواند از بابت طولانی‌بودن عمرتان تا حدی راحت باشد. البته به شرطی که رفتارهای پرخطری مانند استعمال مواد دخانی نداشته باشید و روزی نیم ساعت ورزش کنید.

کلید‌های طلایی

مسن‌ترین انسان معاصر، یک خانم بسیار ثروتمند فرانسوی به نام جین لوییز کالمنت بود که سال ۱۹۹۷ میلادی در سن 122 سال و پنج ماه و 14 روز درگذشت بدون این که نگران کار کردن در خانه و بیرون باشد.

او راز طول عمرش را لبخند زدن می‌دانست و همیشه یک لبخند زیبا به لب داشت.

برخلاف نظریه ژنتیک پروفسور دکتر استیون آستاد ـ که از معروف ترین کارشناسان آمریکایی طول عمر است‌ـ دوسوم دلیل طول عمر را کیفیت زندگی می‌داند. حالا اگر قصد دارید روش یک زندگی طولانی را پیش بگیرید شروع کنید:

ـ همیشه مثبت فکر کنید و به زندگی لبخند بزنید و در عین حال استرس و نگرانی‌های خود را کنترل کرده و کاهش دهید. از طریق موزیک، ورزش‌هایی مثل یوگا و مدیتیشن یا ایجاد سرگرمی، پیاده‌روی و... .

ـ وقت خود را صرف فکر کردن به این که چطور خود را به هر دری بزنید تا همه را راضی نگه دارید نکنید، این کار واقعا شما را پیر می‌کند. پس نه گفتن را یاد بگیرید.

ـ حرکات ریتمیکی چون ایروبیک را در برنامه هفتگی خود بگنجانید و از گوش دادن موسیقی و زمزمه لذت ببرید و در طول هفته یکی دو روز را صرف کارهای مورد علاقه‌تان ​کنید.

ـ سعی کنید هر هفته برای پر کردن بخشی از یخچال خود از میوه‌ها و سبزیجات تازه تلاش کنید و هر روز بخش مناسبی از آنها را مصرف کنید. لبنیات تازه را فراموش نکنید و کمتر گوشت‌های قرمز یا غذاهای سرخ شده بخورید و از پرخوری بپرهیزید.

ـ اگر نیاز به کار کردن ندارید خود را با چند وظیفه سنگین بیرون و داخل خانه فرسوده نکنید و به یکی از آنها که مفیدتر و مورد علاقه‌تان است بپردازید.

ـ با مطالعه، حل جدول​، شطرنج و پازل مغزتان را تربیت و ورزیده کنید.

ـ از نظر جسمی فعال باشید. مادربزرگی داشتم که در اواخر دهه نهم زندگی خود فوت کرد و همیشه مثل یک گنجشک سبک بار و زبر و زرنگ بود و تا کمی قبل از فوتش هیچ جای بدنش درد نمی‌کرد و سرحال بود.

ـ خود را در شبکه‌ای از دوستان و آشنایان قرار دهید و با کمک وسایل ارتباطی چه حضوری و چه مجازی با آنان در ارتباط باشید.

ـ اطلاعات خود را به روز نگه دارید تا گل سرسبد مجلس باشید و از مصرف سموم خودداری کنید. بله خودکشی نکنید تا عمر بلندی داشته باشید! این سموم عبارتند از نگهدارنده‌های غذاهای کنسروی، شکر، قند، نمک زیادی، سیگار، الکل، ​چربی‌های جامد و مواد سرخ کردنی.

خود را لاغر نگه دارید

یک پزشک مطمئن و مورد اعتماد بیش از ده متخصص بی‌تعهد و فاقد مهارت طب سالمندی به شما کمک می‌کند. اگر چنین پزشکی یافتید او را رها نکنید. برنامه دارویی خود را دقیق و اگر لازم است با کمک شخصی دیگر یا تنظیم آلارم‌های لازم زنگ موبایل دنبال کنید.

آدم مثل همنشین‌هایش می‌شود. پس با آدم‌های شاد و مثبت نشست و برخاست کنید.

دست‌پرورده‌های خانگی داشته باشید که سلامت شما را مختل نکنند. اگر آسم و آلرژی دارید ماهی پرورش دهید، گل‌ها به نشاط شما کمک می‌کنند.

از تکنولوژی فرار نکنید و شیوه‌های استفاده از کامپیوتر را بیاموزید.

بیایید عمر کنیم

سازمان ملل متحد اعلام کرد صد ساله‌های روی کره زمین تا سال 2050 به سه میلیون نفر خواهند رسید. 55 ساله‌های مرد و زن امروزی ده درصد شانس رسیدن به 101 و 103 سالگی را دارند. برای کودکان دختر و پسری که امسال متولد شدند شانس رسیدن به صد سالگی به ترتیب 24 و 18 درصد است.

دانشمندان رازهایی از طول عمر را کشف کرده‌اند که رضایت قبلی و غر نزدن، روابط اجتماعی لذتبخش، هفت ، هشت ساعت خواب شبانه و دوری از استرس و شکر‌گزاری و عبادت از آن جمله است. می‌بینید که کارهای سختی نیست پس اگر می‌خواهید شما هم در دهه‌های آینده جزو بزرگترهای دنیا باشید بیایید با پیش گرفتن این شیوه‌های ساده و دوست‌داشتنی عمر کنیم! / ضمیمه چاردیواری

زهره زیارتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها