در برنامه مناظره با موضوع بررسی عوامل تصادفات رانندگی در کشور عنوان شد

انسان، جاده‌ و خودرو؛ همه مقصر

وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از پایان جلسه کمیسیون عمران درباره حادثه آزادراه تهران ـ قم گفت: از نظر ما اتوبوس استاندارد بوده اما در مورد لاستیک های وارداتی بررسی ها ادامه دارند.
کد خبر: ۵۹۹۶۷۱
اتوبوس حادثه آزاد راه قم استاندارد بود

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا نعمت زاده در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود لاستیک‌ها وارداتی بوده است تصریح کرد: لاستیک وارداتی بوده اما اینکه چگونه وارد شده است باید بررسی شود.

خبرنگاری پرسید، آیا لاستیک‌ها چینی بوده است که وزیر پاسخ داد: هنوز نمی دانیم و باید بررسی کنیم.

نعمت زاده ادامه داد: در جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دستگاههای مربوط نظرات خود را درباره این حادثه بیان کردند.

وی افزود: هر چند آقای آخوندی بررسیهای خود را انجام داده اند اما هنوز بخشی از بررسیها باقی مانده و قرار است گزارشها کامل شود.

وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که بالاخره چرا هر از گاهی بر سر چنین حوادثی وزارتخانه‌ها مشکل را به یکدیگر محول می کنند؟ گفت: ما با کسی دعوا نداریم و باید منتظر تکمیل گزارش‌ها باشیم.

تکلیف دستگاهها در ارائه گزارش حادثه قم به این کمیسیون

همچنین سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز این کمیسیون قرار شد دستگاههای مرتبط از جمله پلیس راه و  وزارتخانه های راه و شهرسازی ؛ صنعت، معدن و تجارت ؛ و  بهداشت و سایر نهادهای مربوط گزارش نهایی خود را درباره حادثه آزادراه تهران ـ‌ قم به کمیسیون عمران برای تصمیم گیری نهایی ارائه کنند.

قادرمرزی نماینده قروه افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد کمیته ایمنی راهها فردا تشکیل جلسه دهد و گزارشهای همه دستگاههای مربوط را در باره این حادثه جمع آوری و سپس به کمیسیون عمران ارائه کند.

وی گفت: در جلسه کمیته ایمنی راهها وزارتخانه های اصلی مرتبط و نیز دو نفر از نمایندگان کمیسیون عمران  برای دریافت گزارشهای دستگاههای مسوول حضور دارند.

قادرمرزی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان کمیسیون عمران از توضیحات وزرا و مسوولان درباره حادثه قم در جلسه امروز قانع شدند یا خیر گفت: اگر چه نمی توان مسوولیت حادثه اخیر را به مسوولان دوره جدید مرتبط دانست اما در مجموع باز هم نمایندگان قانع نیستند و باید منتظر دریافت گزارشهای دستگاهها ماند.

وی تأکید کرد: مطمئناً نمایندگان مجلس بویژه اعضای کمیسیون عمران تا حصول نتیجه، موضوع را به طور کامل پیگیری می کنند و به اطلاع مردم می رسانند.

جلسه کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه آزادراه قم با حضور دو وزیر

رئیس کمیسیون عمران در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حادثه تصادف آزاد راه تهران - قم، خواستار ریشه یابی این گونه حوادث  شد و گفت: به نظر می رسد که با وجود خدمات فراوان توجه به ایمنی در جاده‌ها در سطح مطلوبی نیست و باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.

هاشمی افرود: این حادثه و حوادث مشابه علت های مختلفی دارند، اما نباید با گذر زمان شاهد بی توجهی به حل ریشه ای مشکلات باشیم بلکه این حوادث تکان دهنده باید ما را در اجرای وظایف مان باید بیش از پیش موظف سازد.

وی از همه دستگاه‌های مربوط و دخیل در این موضوع خواست گزارش های خود را در سریع ترین زمان ممکن به کمیسیون عمران ارائه دهند.

در ادامه این جلسه دکتر طالبی رئیس اورژانس کشور با ارائه گزارشی از خدمات رسانی به مصدومان حادثه افزود: ماموران اورژانس حداکثر راس شش و نیم دقیقه در محل حادثه حاضر شدند و با آمبولانس مصدومان را به نزدیکترین بیمارستانها در شهر قم منتقل کردند.

وی گفت: روند بستری و درمان مصدومان مطلوب بود و تا کنون نیز همه مصدومان مرخص و یا مداوا شده اند و تنها یک کودک هفت ساله به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه گردن در بیمارستان بستری است اما حال عمومی اش خوب است و به زودی مرخص می شود.

رئیس پلیس راه کشور نیز با بیان اینکه ماموران راهنمایی ورانندگی در موعد مقرر قانونی در محل حادثه حضور یافتند گفت: کار کارشناسی برای پیگیری ابعاد گوناگون علت این حادثه صورت گرفته است و به نتایجی نیز در این باره دست یافته ایم.

سردار مهماندار تاکید کرد: علت اصلی حادثه، دو پوسته شدن لاستیک سمت راننده اتوبوس اسکانیا بوده در حالیکه شصت درصد لاستیک هنوز بدون استفاده باقی مانده است.

وی افزود: گزارشهای ما فرسودگی لاستیک را نشان نمی دهد بلکه لاستیک دو پوسته شده بود.

نائب رئیس کمیسیون عمران نیز شرکت اتوبوسرانی مربوط را در این حادثه مقصر دانست و گفت: متاسفانه شرکت مربوط در حالیکه در پایانه مستقر بوده کنترل فنی بر اتوبوس‌ها قبل از حرکت نداشته است.

حسین زاده خواستار توجه به آموزش مستمر رانندگان اتوبوس، فرهنگ سازی در توجه به نکات ایمنی و همچنین حضور پلیس در پایانه‌ها برای دادن مجوز ایمنی به اتوبوس‌ها قبل از حرکت شد.

افندی زاده معاون وزیر راه نیز گفت: شیب آزادراه حداکثر پنج درصد بوده است و از این نظر نمی توان گفت آزادراه مشکل  ایمنی داشته است.

وی افزود: شدت برخورد اتوبوس با گاردریل به حدی بود که پس از تخریب گاردریل، تیر روشنایی نیز از جا بطور کامل کنده می شود.

در ادامه نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظاهراً در برخورد دو اتوبوس ضربه به باک اتوبوس باعث اشتعال گازوییل می شود که این اشتعال به سرعت به سایر نقاط اتوبوس تسری می یابد.

وی افزود: البته گزارشها نشان می دهد که اتوبوس استاندارد بوده و شرکت اسکانیای سوئد نیز در مجموع به عنوان یکی از بهترین شرکت‌ها در رعایت استانداردهای ایمنی مطرح است.

نعمت زاده اضافه کرد: هنوز مؤسسه استاندارد درباره این حادثه گزارش خود را ارائه نکرده  این در حالیست که این مؤسسه مدتهاست که از زیر مجموعه وزارت صنعت به زیر مجموعه ریاست جمهوری منتقل شده است.

نعمت زاده گفت: آقای آخوندی وزیر راه نیز مسوول پیگیری حادثه است که در صورت کامل شدن مطالعات، گزارش آن را نیز ارائه خواهد داد.

وزیر راه نیز در این جلسه با ابراز تاسف از این حادثه و تسلیت به بازماندگان گفت: سه کارشناس  را برای بررسی این حادثه،‌ مستقل از همه وزارتخانه‌ها تعیین کردم.

وی افزود: در بررسی‌ها ملاحظه هیچ دستگاهی را نخواهیم کرد چون وظیفه ما در حاکمیت پیگیری حقوق مردم و شهروندان است.

در پایان این جلسه آقای هاشمی رئیس کمیسیون عمران نیز گفت: مطمئناً ما این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: گزارشها به کمیسیون باید حداکثر ظرف یک هفته از سوی همه دستگاه‌ها ارائه شود تا ما در مجلس به نتیجه مشترکی برسیم.

وی گفت: گزارش‌ها باید با ارائه علت تامه باشد تا بتوانیم در مجلس تصمیم گیری نهایی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها