بعد از بازی های نه چندان خوب در لیگ

استقلال در بازی مرگ و زندگی

استقلال عصر امروز در دیداری که حکم مرگ و زندگی دارد ، در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف تیم بوریرام خواهد رفت .
کد خبر: ۵۹۸۱۶۹
استقلال در بازی مرگ و زندگی

محمد حمیدی

استقلال که با تک گل خسرو حیدری در بازی رفت دور یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا پیروز شد، امید دارد خود را به جمع چهار تیم نهایی این رقابتها برساند. آیا امیر قلعهنویی و مردانش قدر گل خسرو حیدری را میدانند؟ آیا استقلال کار ناتمام سپاهان و ذوبآهن را در سالهای گذشته تمام میکند؟ آیا فوتبال ایران پس از رسیدن به جامجهانی 2014 برزیل جشن دیگری را برای تماشاگرانش به ارمغان میآورد و چشم به راهی 22 ساله فوتبال ایران برای کامیابی و قهرمانی در باشگاههای آسیا سرانجام به پایان میرسد؟

بوریرام مانع آبیپوشان تهران در راه رسیدن به جمع چهار تیم پایانی لیگ قهرمانان آسیاست که باید در تایلند از پیشرو برداشته شود. بازی برگشت دو تیم عصر چهارشنبه برگزار میشود. در بازی رفت در ورزشگاه آزادی توپ تنها و تنها یک بار از خط دروازه دو تیم گذشت. خسرو حیدری در همان دقیقههای نخستین (2) توانست استقلال را از حریف پیش بیندازد و پس از آن هیچ یک از دروازهبانان دو تیم توپ را از درون دروازه خود بیرون نکشیدند.

آبیپوشان روزهای نه چندان خوشی را در لیگ برتر ایران سپری کرده و با حاشیههای فراوان راهی تایلند شدند. آنها نیاز دارند با پیروزی بر بوریرام علاوه بر پاره کردن نوار ناکامیها ، بازگشتی دوباره به کورس رقابتها در لیگ برتر ایران هم داشته باشند. منصور پورحیدری، مردی که آخرین قهرمانی آسیایی آبیها با هدایت او رقم خورده و این روزها به عنوان عضو هیاتمدیره و مدیرفنی در کنار آبیهاست، هدف استقلال را از ابتدای فصل "قهرمانی آسیا" نامید. بنابراین باید چشم به راه استقلال دیگری در تایلند بود.

بازیکنان، مربیان و مدیران استقلال حتی در تایلند هم دست از اعتراض به آنچه "بی توجهی مسئولان لیگ برتر نسبت به خودشان" میخوانند، برنداشته و اکنون باید به مصاف بوریرام بروند که شنبه گذشته برابر تروساسانا در لیگ تایلند به برتری دو بر صفر رسید و از روحیه بسیار خوبی برخوردار است. بوریرام در بازیهای خانگی لیگ تایلند و قهرمانان آسیا "بدون شکست" بوده و به نوعی می توان آنها را در خانه "شکستناپذیر" خواند. استقلال هم در بازیهای بیرون از خانه خود در لیگ قهرمانان آسیا عملکردی درخشان داشت و الهلال را در عربستان و الاهلی را در امارات شکست داد و برابر الریان هم به تساوی سه بر سه رسید. این تیم همچنین موفق به شکست سنگین الشباب امارات در مرحله یک هشتم نهایی شد.

ناگفته پیداست بوریرام برای کنار زدن استقلال نیاز به گل دارد و شاید همین مسئله به قلعهنویی و دستیارانش اجازه دهد تا دست به طراحی ضدحملات بزنند. حتی زدن یک گل در تایلند راه صعود استقلال را به چهار تیم برتر آسیا تا اندازه زیادی هموار میکند. تیمی که سیاوش اکبرپور را به طور قطع و خسرو حیدری را به دلیل آسیبدیدگی به احتمال فراوان در اختیار نخواهد داشت. بوریرام در یک ماه سپری شده از بازی رفت هدایت خود را به مربی دیگری سپرده و امیدوار است این دگرگونیها به سودش باشد و ورق را به سود این تیم برگرداند.

امیر قلعهنویی برنامه تیمش را در بازی برگشت این گونه عنوان کرد: "بوریرام با وجود تغییر سرمربی با همان سیستم قبلی بازی میکند. هافبکو مهاجمان خوبی دارد که هدف ما قطع ارتباط بین آنهاست. در تهران هدف ما گل نخوردن بود و در این بازی گل زدن."

سرمربی استقلال در حالی مردانش را راهی میدان میکند که در نشست خبری پایان بازی با ذوبآهن اصفهان در لیگ برتر که با شکست دو بر صفر شاگردانش به پایان رسید، حمله و انتقادهای شدیدی را روانه عادل فردوسیپور و برنامه تلویزیونی 90 کرد. معلوم نبود استقلال در صورت نرفتن به تایلند با چه حاشیههایی مواجه میشد. آیا اعتراضهای قلعهنویی در تهران و همچنین تایلند نوعی کار حرفهای است برای دور کردن نگاهها از بازیکنانش یا بیتجربگی مربی باتجربه آبیها؟ آیا قلعهنویی همانند کارلوس کیروش در انتخابی جامجهانی خودش را هدف رسانهها قرار داد تا تیمش از حاشیهها دور بماند یا ناخواسته خود را در گرداب حاشیهها انداخت؟ آیا ریسک بازیکنسالهای دور استقلال و تیم ملی ایران جواب میدهد؟ برد استقلال در تایلند می تواند بر همه رخدادهای یکی دو هفته اخیر و گفتهها مربیان سرپوش بگذارد ولی قلعهنویی در صورت ناکامی تیمش باید منتظر انتقاد شدید رسانهها باشد. رسانههایی که بخشی از آنها از سوی قلعهنویی "خائن" خوانده شدند.

در سوی دیگر سرمربی بوریرام معتقد است تیمش برای باز کردن دروازه استقلال نباید عجله کند. آلخاندرو منندس گفت: "میخواهیم بازی خودمان را انجام دهیم. باید صبور باشیم. میدانیم که آنها حریف سرسختی برای ما هستند. باید بتوانیم دروازهحریف را باز کنیم و برای رسیدن به این هدف باید بتوانیم بازی را به کنترل خود در بیاوریم. همه چیز به نوع بازی خودمان بستگی دارد. فشاری روی خود احساس نمیکنیم، زیرا در مقابل هواداران خود بازی میکنیم."

پایگاه اینترنتی فدراسیون جهانی فوتبال در نگاهی به بازیهای مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا درباره بازی بوریرام - استقلال نوشت: "بوریرام در بازی برگشت میتواند به حمایت پرشور هواداران خود تکیه کند. اگر بوریرام همانند بازی رفت بازی کند، به نظر باید شاهد یک شگفتی دیگر از این تیم در لیگ قهرمانان آسیا باشیم. بوریرام در بازی رفت با انجام یک بازی خوب با یک گل مغلوب استقلال شد. تیم تایلندی پس از آن موفق شده چهار بازی پیدرپی خود را در لیگ با پیروزی پشت سر بگذارد و دوباره به صدر جدول بازگردد. داستان برای استقلال با دو شکست برابر استقلال صنعتی خوزستان و ذوبآهن به شکل دیگری است."

برنده دو دیدار بوریرام - استقلال و اف سی سئول - الاهلی چهارشنبه سوم مهر بازی رفت مرحله نیمه نهایی را برگزار خواهند کرد. برنده بوریرام - استقلال در دور رفت مهمان و در دور برگشت نیمه نهایی میزبان خواهد بود. امسال بر خلاف دورههای گذشته فینال لیگ قهرمانان آسیا در آبان به صورت رفت و برگشت برگزار میشود و تک بازی نیست.

برنامه دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا:

بوریرام تایلند - استقلال ایران

الشباب عربستان - کاشیوا ریسول ژاپن

اف سی سئول کرهجنوبی - الاهلی عربستان

لخویا قطر - گوآنگژو چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها