اگر یک روز از خواب بلند شوید و طبق عادت معمول جلوی کیوسک روزنامه‌فروشی تیترها را ببینید و متوجه شوید همان شبی که شما در خواب بودید 200 هزار نفر آن‌سوی جهان به واسطه انفجار بمبی، جان خود را از دست داده‌اند اتفاق مهمی است.
کد خبر: ۵۹۸۰۷۹

اما اگر به مدت یک ماه این اتفاق هر روز برای شما بیفتد دیگر مرگ 200 هزار نفر در روز سی ام برای شما اهمیتی ندارد. وعده هایی که داده می شود اما به اجرا گذاشته نمی شود اثر بدتری می گذارد ، زیرا حالا هرکسی وعده ای دهد همقطار با آنهایی می شود که وعده دادند و عمل نکردند و وعده اش اهمیتی ندارد. شعار همیشه لازم بوده است، شعار ویترین ایده هایی است که قرار است اجرا شود؛ باید ویترینی باشد تا مردمی دلبسته به آن شوند. تا امتی باور کنند که در پی این شعار ، شعوری وجود دارد.

1 : طرح گردشگری دریایی که در سه استان مازندران ، گیلان و گلستان می‌تواند اجرایی باشد، 80‌درصد ترافیک جاده ای این مناطق را به دریا منتقل می کند، این شاید کلی ترین تعریفی باشد که می‌توان از این طرح داد؛ فارغ از صرفه جویی در سوخت، ایجاد فرصت های شغلی فراوان و کم شدن کشته های جاده ای. این طرح می تواند یکی از منابع بزرگ گردشگری نه تنها ایران که کل منطقه باشد.

2: میزان بیکاری فقط در استان مازندران به گفته نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی 12 درصد است. این رقم در استان های همسایه مثل گیلان هم چندان بهتر نیست. حالا با اجرای ایده ای کاربردی در این منطقه، حدود 17 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود. چرا باید این ایده پشت سدها و موانع اداری و عدم حمایت سازمانی در حد یک ایده باقی بماند؟ ایجاد این تعداد فرصت شغلی در این فضا نه تنها می تواند از بسیاری از آسیب های اجتماعی بکاهد، بلکه به تزریق نشاط و امید در این منطقه اضافه می‌کند. حالا ایجاد این تعداد فرصت شغلی در فاصله ای یکساله شعار است!؟ شعار است اما ضمانت اجرایی دارد.

3: تعداد کشته های جاده ای در ایران آن‌قدر به شهرت رسیده است که شاید خارج نشینان دیگر به داریوش و کوروش و جاذبه های مهم گردشگری، ایران را نشناسند اما می دانند در این سرزمین کشته های جاده ای کمتر از جنگ تحمیلی هشت ساله نیست، هر بار تصمیماتی گرفته می شود و هر بار ناکام از این میزان کشته ها. اگر طرحی وجود داشته باشد که حداقل از این میزان کشته در سه استان شمالی کشور ( که بیشترین تردد در سال را به خود می بیند) در حد 50 درصد بکاهد آیا برای مسئولان ( حداقل این استان‌ها) چشمگیر نیست؟ این‌که کشته های جاده ای این سه استان نصف شود فقط شعار است!؟ شعار است اما ضمانت اجرایی دارد.

4: در این شرایط عجیب منطقه ای، در وضعی که ایران در تیررس تحریم ها با اقتدار مقاومت می کند، طرحی که بتواند از میزان سوخت مصرفی در سه استان شمالی بکاهد فقط یک شعار نیست. این که گردشگری در این سه استان را به معنای تمام کلمه متحول می کند، این‌که می تواند سرمایه گذاران خارجی را به راحتی به این منطقه بکشاند تا با درآمدزایی برای این بوم و سرزمین ذهنیت اشتباه آنها را در رابطه با نبود امنیت اقتصادی ترمیم کند، اینها شعار نیست. شعار آغازی است بر اجرای ایده ها. همین شعارها را ملاک بگیرید و کلاهتان را قاضی کنید که تا کی طرحی که پسوند «ملی» را یدک می کشد این‌گونه چشم انتظار حمایت باقی بماند؟

کاپیتان سید حسن گیتی پسند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها