پ.ک.ک توافق با ترکیه را لغو کرد

گزارش‌ منابع خبری ترکیه حاکی است که خروج شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از این کشور متوقف شده است.
کد خبر: ۵۹۵۵۹۶

به گزارش فارس، جمیل باییک، یکی از سران این حزب به بی.‌بی.‌سی اعلام کرد، پ.ک.ک فقط تا اول سپتامبر به تلاش‌های خود برای حصول توافق جدید ادامه خواهد داد. وی تصریح کرد: «رهبر ما (عبدالله اوجالان که در زندان به سر می‌برد) هم در حال تلاش است. اگر آنها (ترک‌ها) مرحله ضروری دوم را آغاز نکنند، ما هم کاری نمی‌توانیم بکنیم... اگر چنین اتفاقی نیفتد، ما خروج نیروهای خود را اول ماه سپتامبر متوقف می‌کنیم.»

حزب کارگران کردستان در ماه مارس اعلام آتش بس و در ماه می به عنوان بخشی از روند دستیابی به صلح، عقب‌نشینی جنگجویان را از ترکیه به پایگاه‌های این حزب در شمال عراق، آغاز کرده بود. ترکیه نیز قرار بود در مقابل، اصلاحاتی را برای ارتقا‌ی حقوق کردها به اجرا گذارد. اما حال اعضای پ.ک.ک فکر می‌کنند دولت ترکیه در اجرای اصلاحات بر مبنای دموکراسی و حل مشکلات کردها موفق نبوده است.

در همین حال، جمیل باییک، رئیس شورای رهبری پ.ک.ک مدعی شده است دولت اردوغان قصد تامین مطالبات کردهای این کشور را ندارد و در تدارک جنگ با پ.ک.ک است. جمیل باییک با انتقاد از تعلل دولت ترکیه در روند مذاکرات صلح با پ.ک.ک افزود: این حزب در چارچوب مذاکرات صلح، به همه تعهدات خود عمل کرده، ولی دولت اردوغان هیچ برنامه‌ای برای تامین مطالبات کردها ندارد و به این علت مذاکرات صلح به سوی بن بست می‌رود.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه یکشنبه شب در بازگشت از آرژانتین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص فرآیند حل مساله کردها در ترکیه و ادعاهای حزب صلح و دموکراسی و پ.ک.ک در این خصوص گفت: حزب حاکم ترکیه در حال تدوین بسته لوایح قانونی برای تقدیم به مجلس ملی ترکیه است. اردوغان افزود: ما به مذاکرات صلح پایبندیم و صادقانه در این روند گام بر می‌داریم. اگر آنان بخواهند در این مقطع حساس، مذاکرات را به بن بست بکشانند، در مقابل تاریخ باید پاسخگو باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها