گزارش

تالاب گندمان، چراگاه شد

تالاب «گندمان» در استان چهارمحال و بختیاری که یکی از ده تالاب برتر پرنده‌نگری در ایران است، به دلیل خشکسالی و کم‌آبی این روزها به مرغزار و مرتعی غنی برای چرای گله‌های گوسفند تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۹۴۱۷۰

یکی از دوستداران طبیعت با بیان این‌که مرگ تدریجی تالاب گندمان از زمانی آغاز شد که سد چغاخور احداث و حقابه تالاب گندمان قطع شد،‌ به مهر گفت: وارد نشدن آب به تالاب، موجب خشک شدن تالاب و تبدیل آن به مرغزار و ایجاد فرصت برای سودجویان شده است.

هومان خاکپور با بیان این‌که ورود دام غیرمجاز به تالاب و چرا در منطقه یکی از اقدامات سودجویان است، افزود: ‌اکنون بیش از 5000 تا 4000 دام برای چرا وارد منطقه تالاب می‌شود که این، آسیب بسیار زیادی به تالاب وارد کرده و آسایش و امنیت پرندگان و جانوران بومی تالاب را گرفته است و متاسفانه تاکنون اقدامی برای جلوگیری از ورود دام از سوی مسئولان نشده است.

وی با بیان این‌که کمبود آب و آب‌های زیرزمینی و وجود پرشمار دام در تالاب‌های استان تهدیدی جدی برای بیابان‌زایی است، تصریح کرد: متاسفانه با وجود این‌که هیچ‌گونه مجوزی از سوی دستگاه‌های متولی مانند منابع طبیعی و حفاظت محیط‌زیست برای حضور دام در تالاب‌ها صادر نشده است، ورود دام غیرمجاز به تالاب‌ها وجود دارد.

خاکپور با بیان این‌که حضور پرشمار دام موجب از بین رفتن تمام پوشش گیاهی و علفی تالاب و ناامن شدن محل برای لانه‌سازی و تخم‌گذاری پرندگان می‌شود، گفت: متاسفانه دستگاه‌ها متولی به دلیل مسائل اجتماعی و فشارهای محلی، رغبتی برای ممانعت از ورود دام از خود نشان نمی‌دهند.

این دوستدار طبیعت تصریح کرد: متاسفانه علاوه‌ بر ورود دام‌های اهالی در محوطه تالاب، برخی اهالی نیز با استفاده از این فرصت به اجاره دادن تالاب به دامداران غیربومی اقدام کرده و موجب شده‌اند، تعداد بسیار زیادی دام خارج از منطقه، وارد تالاب شود که این مهم تالاب گندمان را در خطر آسیب جدی قرار داده است.

تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن قرار دارد.این تالاب که به‌عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده است، در شمار زیباترین تالاب‌های کشور و یکی از مهم‌ترین کانون‌های گردشگری چهارمحال بختیاری است و زیستگاهی منحصر‌به‌فرد برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی محسوب شده که نزدیک به ۱۵ گونه پرنده بومی و ۳۰ گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیت‌های زیاد، انواع مارها، قورباغه‌ها، لاک‌پشت‌ها، پستانداران و ماهی‌ها را در خود جای داده است.

تالاب گندمان یکی از ده تالاب برتر پرنده نگری در ایران است و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن و همچنین در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها