مدیر امور دام جهاد کشاورزی گلستان از صدور شناسنامه ملی برای اسب اصیل ترکمن(اسبچه خزر) خبر داد و گفت: با صدور شناسنامه ملی، اسب ترکمن که از گونه‌های زیبا و منحصربه‌فرد کرانه خزری است، احیا شده و از انقراض نجات می‌یابد.
کد خبر: ۵۹۰۷۰۳

رحمت سمیعی با بیان این‌ که این شناسنامه برای شناسایی ژن‌های بومی و با هدف حفظ توده‌های ژنتیکی صادر می‌شود، افزود: در صورتی که از این حیوان حمایتی نشود و برای آن شناسنامه‌ای صادر نشود، نسل آن در درازمدت حتما از بین خواهد رفت و صدور شناسنامه راهی برای شناسایی و حفظ این گونه است.وی در پاسخ به این‌ که چه مواردی در صدور شناسنامه ملی مدنظر قرار می‌گیرد، یادآورشد: قبل از صدور شناسنامه از اسب‌ها خونگیری و به آزمایشگاهای خارج از کشور ارسال می‌شد، ولی اکنون این آزمایش‌ها به آزمایشگاه موسسه تحقیقات که دارای آزمایشگاه‌های مجهز است ارسال می‌شود.

مدیر دام امور جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: نمونه‌های این آزمایش‌ها از لحاظ ژنوتایپینگ و ژنتیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا معلوم شود که اسب از نژاد خالص است یا نه و اگر نژاد اسب خالص بود، شناسنامه‌ای برایش صادر می‌شود.

سمیعی با بیان این ‌که در این شناسنامه مالک اسب و نگه‌دارنده آن مشخص می‌شود و موارد ژنتیکی آن مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: تاکنون برای 34 راس اسب اصیل ترکمن در استان شناسنامه صادر شده است و با تامین منابع مالی برای بقیه اسب‌های اصیل موجود نیز شناسنامه صادر می‌شود.

این کارشناس مسئول افزود: اسب‌هایی که دارای شناسنامه شدند، بومی استان هستند و براساس پیش‌بینی‌ها، 1800 راس اسب اصیل دیگر وجود دارد که باید برایشان شناسنامه صادر شود.

سمیعی با اشاره به این‌ که قبلا نیز از سوی دستگاه‌هایی مانند وزارت ورزش و اسبدوانی برای اسب اصیل شناسنامه صادر می‌شد، یادآور شد: اکنون فقط این شناسنامه ملی به عنوان ملاک عمل قرار می‌گیرد و شناسنامه‌هایی که قبلا صادر می‌شد برای شرکت در کورس مسابقات بود که چندان معتبر نیست.

اسب اصیل ترکمن با قامت برافراشته، گردن بلند، گوش‌های زیبا، سر کوچک و پوزه‌ای زیبا، دم بلند و ساق‌های کوچک و مقاوم براحتی از سایر نژادهای اسب قابل تمایز است.

گوش‌های بلند و متحرک، سینه فراخ و متناسب، کپل کم‌شیب با عرض خوب، مفاصل قوی، سم‌های محکم با زاویه مناسب و تحمل حرکات سنگین ورزشی از جمله ویژگی‌های اسب اصیل ترکمن است که اکنون بندرت در گوشه و کنار گلستان دیده می‌شود.

کهر، نیله، کرنگ، سمند و قره کهر از رنگ‌های اصلی این نژاد بوده و نژادهای شناخته شده از اسب ترکمن در سه گروه یموت، آخال، چناران (مخلوط از تلاقی اسب ترکمن و عرب) دسته‌بندی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها