مرگ فجیع 36 زندانی اخوان در مصر

گرچه خیابان‌های مصر در دو روز گذشته تا حدودی آرام بوده و کمتر رنگ خشونت به خود گرفته است، اما برخی اخبار و گزارش‌های رسیده حکایت از ادامه این خشونت‌ها در مکان‌های دیگر دارد. تازه‌ترین این مکان‌ها زندان ابوزعبل قاهره است که براساس آخرین آمار وزارت کشور در نتیجه شورش زندانیان وابسته به اخوان‌المسلمین در این زندان، 36 نفر کشته شدند.
کد خبر: ۵۸۹۷۹۴

به گزارش ایسنا، وزارت کشور مصر روز گذشته در چهارمین و آخرین بیانیه خود در این باره اعلام کرد: هنگامی که 600 زندانی اخوان‌المسلمین از مقر نیروهای امنیتی به زندان ابوزعبل منتقل شدند و در حال تحویل به مسئولان زندان مذکور بودند، این افراد در تلاش برای فرار یک مامور امنیتی را به گروگان گرفتند که این امر باعث به‌وجود آمدن درگیری‌هایی میان زندانیان و نیروهای امنیتی شد.

در ادامه این بیانیه ‌آمده است: پس از بالا گرفتن تنش، نیروهای حفاظت زندان به پرتاب گاز‌ اشک‌آور به سوی زندانیان که از اعضای اخوان‌المسلمین بودند روی آوردند که در این میان 36 نفر از آنها به دلیل استنشاق گاز اشک‌آور جان خود را از دست دادند.

بنا بر اعلام وزارت کشور مصر، هیچ‌یک از کشته‌شدگان به ضرب گلوله جان نباخته‌اند و همگی به دلیل استنشاق بیش از حد گاز اشک‌آور خفه شدند. بنابر گزارش منابع خبری، بیشتر قربانیان حادثه مربوط به بازداشت شدگانی است که در یک ماشین پلیس نزدیک محل حادثه نگهداری می‌شدند که به دلیل استنشاق بیش از حد گاز اشک‌آور جان‌باختند. گفته می‌شود این افراد در پی پاکسازی مسجد فتح دستگیر و به این زندان منتقل شده بودند.

البته گروه‌های وابسته به اخوان تعداد کشته‌شدگان این حادثه را بیشتر اعلام کرده‌اند. در این زمینه، ائتلاف حمایت از مشروعیت و از گروه‌های حامی اخوان‌المسلمین اعلام کرد در حوادث زندان ابوزعبل 52 نفر از طرفداران اخوان کشته شدند. این ائتلاف با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیقات بین‌المللی فوری درخصوص این حادثه شد و مسئولیت آن را به‌عهده عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر دانست.

در همین حال، سازمان عربی حقوق بشر که مرکز آن در انگلیس است با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیق فوری درباره این حادثه شد و اعلام کرد نباید از این حادثه بسادگی و بدون تحقیق گذشت. این سازمان عنوان کرد با حساسیت زیاد حوادث زندان ابوزعبل را دنبال می‌کند و از شورای امنیت می‌خواهد تا کمیته‌ای برای تحقیق فوری به مصر اعزام کند.

کشته شدن 24 نیروی نظامی در سینا

این حوادث در حالی است که منطقه سینا طی چند روز گذشته همواره ناآرام و شاهد درگیری‌هایی بوده است. در تازه‌ترین این حوادث روز گذشته حمله شبه‌نظامیان مسلح به نیروهای امنیتی مصر دراستان سینای شمالی سبب کشته شدن 24 نظامی مصری شد. بنا به گفته منابع مصری، این حمله در شهر رفح، واقع در مرز مصر و غزه رخ داد و سه نظامی دیگر نیز در جریان آن زخمی شدند.

به گفته مسئولان امنیتی مصری، این نظامیان پس از آن کشته شدند که شبه‌نظامیان مسلح دو مینی‌بوس حامل نیروهای امنیت مرکزی مصر را در نزدیکی منطقه الماسوره رفح هدف قرار دادند. در واقع ناآرامی‌ها در شبه جزیره سینا از زمان برکناری محمد مرسی افزایش یافته؛ به نحوی که به گفته برخی منابع در این درگیری‌ها تاکنون بیش از 50 نظامی ارتش کشته شده‌اند.

هشدار فرمانده ارتش به اخوان

در همین حال و با گذشت چند روز از خشونت‌های بی‌سابقه نیروهای امنیتی و ارتش علیه طرفداران اخوان‌المسلمین، فرمانده ارتش در اظهاراتی به رهبران و اعضای این جماعت اسلامی هشدار داد. به گزارش ایلنا، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر یکشنبه شب در دیدار با محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر و تعدادی از فرماندهان و افسران نیروهای مسلح و پلیس مصر گفت: ارتش در برابر نابودی کشور و شهروندان، آتش زدن میهن و ترساندن مردم و ارائه چهره نادرست از مصر به رسانه‌های غربی، ساکت نمی‌نشیند.

وزیر دفاع مصر خطاب به اخوان‌المسلمین گفت مصر برای همه جا دارد و از آنها خواست که در دیدگاه و موضعگیری‌هایشان تجدیدنظر کنند. وی همچنین با انتقاد از دوران حاکمیت اخوان بر مصر گفت نظام اخوان طی سال گذشته از فرصت‌هایش برای تغییر مسیر سیاسی و ایجاد زمینه تفاهم میان نظام و نیروهای سیاسی و افکار عمومی استفاده نکرده و به هیچ نصیحتی برای خروج کشور از بحران‌‌ها عمل نکرد. فرمانده ارتش مصر همچنین گفت ارتش و پلیس مصر به کسی ستم و خیانت نکرد.

در همین حال اتحادیه اروپا روز گذشته با برگزاری نشستی در سطح نمایندگان کشورهای عضو، متوقف کردن صادرات انواعی از تجهیزات نظامی به مصر را مورد بررسی قرار داد. اروپا قصد دارد مانع ارسال سلاح،‌ تجهیزات پلیس و سایر سخت‌افزارهای نظامی به مصر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها