موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی روحانی، دیروز نطق‌های داغ و پرشوری در مجلس ایراد کردند

کابینه زیر ذره‌بین مجلس

اولین روز بررسی رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دیروز در حالی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که بخش زیادی از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق کلیات کابینه به بحث مرزبندی اعضای پیشنهادی با حوادث پس از انتخابات سال 88 مربوط بود و اظهارات برخی از نمایندگان مخالف کابینه با تذکرهای فراوان نمایندگان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۵۸۷۶۱۶

در جلسه دیروز ابتدا رئیس‌جمهور به دفاع از کلیات کابینه و خط مشی دولت پرداخت و سپس پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف، هر یک به مدت 15دقیقه به بیان نظرات خود پرداختند که برخی از آنها نیز بخشی از وقت خود را به نمایندگان دیگر دادند.

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور کشورمان گفت: تلاش داشته‌ام در چند بخش اقتصادی، زیرساختی، سیاسی امنیتی و فرهنگی اجتماعی وزیرانی را کنار‌هم گرد آورم که توان کار جمعی و هماهنگ در مسیر اهداف دولت را داشته باشند. وی با بیان این ‌که شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا دهم، گفت: با تمام وزیران شرط کرده‌ام که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهند. رئیس‌جمهور با بیان این ‌که کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی تعدادی از نخبگان کشور است، گفت: در انتخاب وزرا به هیچ عنوان سهم‌خواهی جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها در کار نبوده است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان طبق قانون اساسی دستشان برای هرگونه بحث و بررسی و هرگونه رای باز است و همه ما به رای مجلس احترام خواهیم گذاشت.

روحانی تاکید کرد: مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده است و باور ندارم که این تصمیم‌گیری‌ها کاملا درست و بدون هیچ خطایی بوده،‌ اما تلاش خود را به کار گرفته‌ام که انتخابی شایسته صورت گیرد و به شایستگی وزرای انتخاب شده، ایمان دارم.

حاجی‌دلیگانی: در برنامه دولت به خلق حماسه اقتصادی توجه نشده

پس از اظهارات رئیس‌جمهور، نمایندگان موافق و مخالف با کلیات کابینه و برنامه‌های دولت به ترتیب پشت تریبون حاضر شدند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم برخوار و میمه در مجلس نخستین فردی بود که در مخالفت با کلیات برنامه دولت یازدهم صحبت کرد.

این مخالف کلیات برنامه دولت یازدهم گفت: اولین نکته‌ای که در برنامه به آن توجه نشده خلق حماسه اقتصادی است، مردم منتظر هستند خلق حماسه اقتصادی را در سال‌جاری ببینند و بنده دراین‌باره چیز مهم و شاخصی مشاهده نکردم.

اشراف نظری اعضای کابینه بر حوزه کاری خود

احمد شوهانی، نماینده مردم ایلام در مجلس به‌عنوان موافق کلیات کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور در سخنانی تجربه بالای افراد، مدرک تحصیلی بالا و نیز انقلابی بودن را از ویژگی‌های مثبت کابینه معرفی‌شده اعلام کرد.

شوهانی افزود: اکثریت وزرای پیشنهادی دارای رتبه استادیاری و اجتهاد و صاحب کتاب و مقالات و در مجموع اشراف نظری بر حوزه کاری خود هستند.

حکیمی: افرادی در ستاد آقای روحانی جمع شدند که از اصحاب فتنه بودند

عطاء‌الله حکیمی، نماینده مردم رودبار در مجلس هم که به گفته خودش در ابتدای فعالیت‌های انتخاباتی از حامیان روحانی بوده و بعدا فاصله گرفته است به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی گفت: متاسفانه بعد از انتخابات افرادی در ستاد آقای روحانی جمع شدند که از اصحاب فتنه بوده و در انتخابات نیز هیچ نقشی نداشتند و در هیچ سفری نیز همراه وی نبودند.

وی اضافه کرد: آقای روحانی عمر مفید کابینه بالای 63 سال است و با این دولت پیری که معرفی کرده‌اید اگر خدای نکرده با وضع فعلی برای عده‌ای از آنها اتفاقی بیفتد، تکلیف چیست؟

جلالی: هر کسی در جریان فتنه باشد حتما نباید عضو کابینه باشد

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور گفت: ما در شرایط حساسی قرار داریم و در شرایطی دولت جدید را تشکیل می‌دهیم که به لحاظ داخلی دارای مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی مردم هستیم و در سطح بین‌المللی نیز مشکلات بسیار زیادی داریم.

نماینده شاهرود ادامه داد: آیا ما فرصت آزمون و خطا داریم، آیا می‌توانیم کلاس اکابر تشکیل دهیم، یا باید شخصیت‌های کارآزموده‌ای که توان اداره کشور را در این شرایط سخت داشته باشند مسئولیت‌ها را بپذیرند.

جلالی گفت: همه ما مطلع هستیم برخی از وزرای پیشنهادی اصرار داشتند که وزیر نشوند زیرا درک درستی از مسائل امروز کشور دارند و می‌دانند که پذیرفتن مسئولیت در این شرایط چقدر سخت است.

وی افزود: با این وضع نباید ما بهانه‌هایی مانند سن را در نظر بگیریم، همچنین اتهامات دیگری مانند شرکت سهامی بودن دولت به نظرم غیرمنصفانه است. وی با اشاره به بحث فتنه گفت: بی‌تردید معیار و ملاک ما بیانات رهبر معظم انقلاب است و هر کسی در جریان فتنه باشد حتما نباید عضو کابینه باشد.

جلالی افزود: فتنه‌گر کسانی هستند که بعد از بیست و نهم خرداد که رهبر معظم انقلاب فرمایشات صریح و شفاف داشتند نقض قانون کردند یعنی بعد از تائید شورای نگهبان، نتیجه انتخابات را زیرسوال بردند یا مردم را دعوت به تظاهرات خیابانی کردند، اینها می‌توانند جزو فتنه‌گران باشند.

وی گفت: برخی نگرش‌ها در داخل همین مجلس 95 درصد ملت ایران را فتنه‌گر می‌دانند و ما روی هر کسی دست می‌گذاریم می‌گویند فتنه‌گرند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی هم سوار موج فتنه شدند و با فتنه تجارت و کاسبی کردند.

جلالی گفت: ما از کلیات دولت دفاع می‌کنیم، اما دفاع ما مشروط به اعتدال، پیروی از خط امام، اطاعت، پیروی و دلبستگی تام به رهبری و ادامه راه شهداست.

بذرپاش: تیم اقتصادی دولت منسجم نیست

مهرداد بذرپاش، نماینده تهران در مجلس هم در مخالفت با کابینه گفت: نخستین دلیل این است که از چند چهره مرتبط با اتفاقات سال 88 که بعضی ابا دارند لفظ فتنه را برای آن به‌کار ببرند در دولت استفاده شده است. وی افزود: ما کم و بیش می‌دانیم حضور این افراد در کابینه محصول فشار و سهم‌خواهی‌های بعضی‌هاست. بذرپاش با اعتقاد به نبود انسجام در تیم اقتصادی کابینه گفت: هر یک از اعضای تیم اقتصادی رئیس‌جمهور، دارای تز اقتصادی خاص خود است. وی گفت: این کابینه بشدت مسن است.

جعفری: این دولت بهترین برنامه را ارائه کرده است

جلیل جعفری، نماینده مردم خلخال در مجلس که در موافقت با کلیات کابینه دولت یازدهم صحبت کرد، گفت: این دولت و وزرای پیشنهادی آن با برنامه‌ترین دولت تاریخ کشور خواهند بود.

وی افزود: مخالفان محترم روی نداشتن برنامه تاکید داشتند ولی اگر برنامه ارائه شده این دولت و وزرای پیشنهادی را با دقت مطالعه می‌کردند این مطالب را نمی‌گفتند زیرا این دولت بهترین برنامه را ارائه کرده است.

بخشایش: کابینه آقای روحانی به شرکت سهامی‌خاص شبیه است

احمد بخشایش، نماینده اردستان در مجلس هم در مخالفت با کابینه گفت: با تحلیل محتوایی که در کابینه انجام دادم به این نتیجه رسیدم که وزرای پیشنهادی آقای روحانی به یک شرکت سهامی خاص شبیه است و افراد در کابینه ایشان سهم گرفته‌اند.

وی گفت: به عنوان مثال آقای آخوندی سهم آقای ناطق‌نوری است، آقای پورمحمدی سهم آیت‌الله آملی و آقای حجتی سهم حجت‌الاسلام عبدالله نوری است.

نام بردن از مهدی هاشمی

اما یکی از مخالفان کابینه که اظهارات او با واکنش‌های زیادی از سوی نمایندگان روبه‌رو شد سیدعلی‌محمد بزرگواری، نماینده کهگیلویه و بهمئی بود.

وی در صحبت‌های خود با بیان این ‌که سکانداری زنگنه در وزارت نفت باعث میدانداری مهدی هاشمی (فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی) می‌شود با عنوان نامناسبی از مهدی هاشمی یاد کرد که این موضوع با انتقاد رئیس مجلس و تعداد زیادی از نمایندگان روبه‌رو شد. بزرگواری در بخش دیگری از سخنان خود از سن بالای کابینه انتقاد کرد و افزود: من سید و لرتبار هستم و هر وزیری که رأی آورد و به منطقه محروم من توجه ویژه نداشت با چماق لری با او برخورد می‌کنم.

این بخش از اظهارات بزرگواری هم با انتقاد برخی نمایندگان روبه‌رو شد و این اظهارات را توهین به قوم لر عنوان کردند که البته رئیس مجلس به نقل از بزرگواری تاکید کرد که وی قصد توهین نداشته بلکه شوخی کرده است. نمایندگان مردم اردبیل، ارومیه، مشگین‌شهر و لاهیجان در مجلس در تذکرهایی از اظهارات بزرگواری انتقاد‌کردند.

اسدی: توسعه پایدار کشور از برنامه‌های اصلی دولت است

یونس اسدی نماینده موافق کلیات کابینه هم در سخنان خود با انتقاد از نقد نمایندگان مخالف،‌ توسعه پایدار کشور را از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم برشمرد.

وی با بیان این‌ که همکاران مخالف کلا فحش دادند، افزود: من خواستم تذکر بدهم اما اجازه داده نشد.

جعفرزاده: رویکرد دولت مبتنی بر توسعه اجتماعی است

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس هم به عنوان موافق کابینه گفت: رویکرد دولت مبتنی بر توسعه اجتماعی است یعنی در برنامه‌های دولت اهداف متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به صورت کلنگر در نظر گرفته شده و فرآیند توسعه مبتنی بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی دیده شده است.

بعد از ظهر دیروز هم اظهارات موافقان و مخالفان ادامه‌یافت.

کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی گفت: رئیس‌جمهور باید افراد بهتری را که بویی از فتنه نداشته باشند برای رای اعتماد نمایندگان به مجلس معرفی کند.

حمید رسایی، نماینده تهران هم که به عنوان مخالف کابینه صحبت می‌کرد از بالا بودن میانگین سنی و نداشتن مرزبندی برخی اعضای کابینه با حوادث سال 88 به عنوان دلایل مخالفتش یاد کرد.

توکلی: کابینه به سیاست‌های کلی رهبری پایبند خواهد بود

احمد توکلی، نماینده تهران در موافقت با کابینه گفت: مهم‌ترین علت موافقت کلی بنده با تشکیل این کابینه، سختی شرایط و فشار جدید و یکپارچه دشمنان است.

نماینده تهران در مجلس گفت: امیدواری زیادی وجود دارد که کابینه به سیاست‌های کلی رهبری پایبند خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت کارآمدی اعضای کابینه گفت: کارآمدی نتیجه علم و تجربه است و دقت در سابقه تحصیلی، تخصصی و تجربه معرفی‌شدگان نشان می‌دهد عمده آنها از تحصیلات مرتبط برخوردارند و بیشتر آنها از تجربه نیز بهره‌مندند. نماینده مردم تهران اضافه کرد: قضاوت بنده و دوستانی که با یکدیگر مشورت جمعی داشته‌ایم مثبت و حمایت است و مخالفت و رای ندادن ما به معدود کسانی که صالح و اهل نمی‌دانیم، اثری در این حمایت و دفاع ندارد.

مطهری: منتقدان دلیل بیاورند

علی مطهری، نماینده تهران هم در حمایت از کابینه گفت: مقصود برخی نمایندگان که می‌گویند موضع وزرای پیشنهادی درباره حوادث سال 88 باید روشن باشد این است که اگر آنان جزو معترضان بودند، نباید پس از اعلام نظر شورای نگهبان همچنان به اعتراض خود ادامه داده و احیانا به آشوب‌های خیابانی دامن‌زده باشند. مطهری اضافه کرد: روشن است که هیچ یک از وزرای پیشنهادی چنین رفتاری در حوادث سال 88 نداشتند و نباید این مساله را بهانه‌ای برای حذف آنان قرار داد.مطهری گفت: اگر کسانی مدعی‌اند که در بین وزرای پیشنهادی چنین افرادی وجود دارد دلیل بیاورند، اما دلیل موافقت اینجانب با ترکیب هیأت وزرای پیشنهادی یکی تخصص و تجربه قابل توجه بیشتر آنهاست، برخی از آنها مانند آقای نعمت‌زاده و جناب زنگنه شاید در حوزه کار خود یگانه باشند.

محمدرضا تابش، نماینده اردکان هم به عنوان موافق کابینه در جلسه دیروز صحبت کرد.

منصوری آرانی، نماینده کاشان، قوامی نماینده مردم اسفراین، باقری بنایی، نماینده مردم بناب، جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه، دستغیب، نماینده شیراز و دواتگری، نماینده مراغه هم در موافقت با کلیات کابینه سخنرانی کردند.

برخی از این نمایندگان موافق، از فرصت دو ساعت و نیمه‌ای که رئیس‌جمهور برای دفاع از اعضای کابینه و برنامه‌های دولت در اختیار دارد، استفاده کردند.

نوبخت: تیم اقتصادی دولت منسجم است

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هم با استفاده از فرصت رئیس‌جمهور برای دفاع از کابینه در سخنانی گفت: در سخنان مخالفان، نکاتی بود که بنده به اختصار به چهار مورد آن پاسخ می‌دهم.

وی با اشاره به این‌که یکی از مخالفان به توجه نکردن موضوع حماسه اقتصادی در برنامه دولت اشاره داشت، افزود: واقعیت این است که اگر برنامه تعدیلی دولت بویژه در موضوع اقتصادی مورد توجه نمایندگان قرار گیرد، التفات می‌شود که هدف ویژه برای دوره چهار ساله 1392 تا 1396 موضوع بهبود معیشت مردم است.

محمدباقر نوبخت گفت: این هدف از دو طریق افزایش قدرت خرید خانوارها و کاهش فاصله درآمدی دهک‌های بالا و پایین تعقیب می‌شود.وی افزود: برای این کار از دو راهبرد همزمان استفاده می‌شود که راهبرد نخست تولید ثروت ملی و دیگری توزیع ثروت ایجاد شده است.نوبخت افزود: نکته دیگر که از آن به صورت مبهم یاد شد، نامعلوم بودن وضع پرداخت یارانه‌هاست.

وی گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا زمانی که اصلاح نشود همان‌طور که جناب آقای دکتر روحانی نیز در سخنان مختلف اشاره کرده‌اند مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

نوبخت افزود: پرداخت یارانه‌ها تا پایان مرحله نخست و آغاز مرحله دوم به همین شکل ادامه خواهد یافت.

وی گفت: البته سیاست بر این است که ما در مرحله دوم افزایش یارانه‌های نقدی را به سمت اقشار کم درآمد و به صورت هدفمند، آن‌طور که در ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مورد توجه مجلس بوده است، اجرا کنیم.

نوبخت افزود: نکته دیگر که یکی از مخالفان در آن تشکیک کردند، هماهنگی تیم اقتصادی دولت است.

وی گفت: بنده با صراحت تأکید و تصریح می‌کنم که نه تنها هماهنگی در تیم اقتصادی دولت به حد کافی و ضروری وجود دارد و همه توافقات صورت گرفته است، حتی قرار شده که در وزارتخانه‌های غیراقتصادی نیز یک هماهنگی با واقعیت‌های اقتصادی جامعه وجود داشته باشد تا کابینه به صورت منسجم و هماهنگ به صورت اعتدال بتواند کارش را انجام دهد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در باره برنامه صد روزه دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات اقتصادی کشور و سخنان یک نماینده مخالف مبنی بر اظهارات دکتر روحانی در این باره گفت: دکتر روحانی قطعا در هیچ نکته از بیانات خود بر این موضوع که در صد روز اول مشکلات اقتصادی کشور حل بشود را قطعا مورد تاکید و استفاده قرار نداده است بلکه آنچه تصریح شد این است که ما برای حل مشکلات اقتصادی برنامه داریم و حتی برای صد روز اول نیز برنامه‌هایی مدنظر داریم. نوبخت افزود: در این خصوص حداقل سه برنامه‌ای را که در صد روز اول است، اعلام می‌کنم و نخست اصلاح قانون بودجه سال 92 است. نوبخت اضافه کرد: نکته بعدی که در صد‌روز اول قطعا صورت خواهد گرفت، مساله تقدیم لایحه بودجه سال 1393 است و دولت تدبیر و امید خودش را موظف می‌داند برای احترام به قانون قبل از پانزدهم آذر امسال، بودجه و لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند.

دفاع جهانگیری از کابینه پیشنهادی

معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان نماینده دولت در پایان بررسی کلیات صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های دولت دفاع کرد و به برخی انتقادات مطرح‌شده از سوی مخالفان پاسخ داد.

اسحاق جهانگیری گفت: شاید مخالفان کمتر به بحث برنامه‌ها پرداختند و بیشتر به مسائلی غیر از برنامه پرداخته شد به همین دلیل من کمتر به این‌گونه موارد پاسخ می‌دهم.

جهانگیری گفت: آنچه مهم است دولت آقای روحانی در شرایط خاص مسئولیت اداره کشور را به عهده می‌گیرد، چرا‌که ما هم در ابعاد داخلی و هم در بعد بین‌المللی نیازمند تعامل جدی هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: برنامه‌ای که امروز تقدیم دوستان شد، اصول کلی حاکم بر دولت است و برخی صحبت‌های مخالفان نشان می‌دهد که برنامه دولت را مطالعه نکرده‌اند.

وی گفت: لیاقت، عقلانیت، رحمانیت و اعتدال‌گرایی در تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌گیری براساس منافع ملی کشور، تلاش برای تحقق اصول حکمرانی خوب و واقع‌بینی، تحقق رشد پایدار، ارتقای زندگی مردم، مبارزه با فساد، بهسازی ظرفیت دولت، تعامل با دیگر قوا بر پایه تفکیک قوا،‌ پایداری محیط‌زیست، حمایت از نسل جوان و تعامل با قوا از جمله رئوس برنامه‌های دولت است.

جهانگیری افزود: در بخش اقتصاد بهبود وضع معیشت مردم، کاهش فقر و گسترش عدالت اقتصادی، شغل‌آفرینی پایدار، تعامل سازنده با اقتصاد جهانی و‌ تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی (اقتصاد مقاومتی) از جمله رئوس برنامه‌های اقتصادی دولت است.

وی افزود: در روزهای اخیر برخی به بخشنامه اول معاون اول رئیس‌جمهور انتقاد کردند و آن را خلاف قانون دانستند.

جهانگیری ادامه داد: درباره طرح مهرآفرین سه بار رئیس مجلس به دولت اعلام کرد این غیرقانونی است و باید دولت اصلاح می‌کرد و حتی شورای نگهبان هم نظر تفصیلی خود را اعلام کرده است و ما دیدیم بار مالی وحشتناک دارد، بنابراین بخشنامه‌ای برای ملغی کردن آن صادر کردیم.

وی افزود: البته از همین‌جا به همه جوانان می‌گویم ما بررسی و راهکارهایی را پیگیری می‌کنیم تا آنهایی که جویای کار هستند، مشکلاتشان حل شود و کاری در شأن خود بیابند.

جهانگیری در پاسخ به ایراد مسن بودن کابینه گفت: اینهایی که خرده می‌گیرند پاسخ دهند در کدام مقاله علمی گفته شده سن مدیر باید فلان مقدار باشد.

وی گفت: در ضمن این شیوه مدیریتی که مدیر حتما باید در خارج از دفتر برود و تصمیم‌گیری کند اشتباه است.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره انتقاد شرکت سهامی بودن دولت گفت: کابینه آقای روحانی، کابینه‌ای فراجناحی است که همه جناح‌های داخلی جمهوری اسلامی احساس می‌کنند در آن فردی را به عنوان نماینده در مدیریت کشور دارند.

جهانگیری افزود: من در کابینه‌های آقای هاشمی و خاتمی بودم و اکنون نیز در کابینه آقای روحانی هستم و شهادت می‌دهم بویژه در حوزه اقتصادی، منسجم‌ترین کابینه همین کابینه آقای روحانی است. وی با بیان این ‌که ما نمی‌خواهیم وارد بحث‌های حاشیه‌ای شویم، گفت: آقای روحانی با همه وزرا شرط کرده است که قانون را فصل‌الخطاب قرار دهند و از شخص رهبر معظم انقلاب تبعیت داشته باشند و در این باره وزرایی گفتند اگر بدانیم رهبری حتی در دل مخالف حضور ما در کابینه است، ما تردیدی در رفتن نمی‌کنیم.

جهانگیری درباره فتنه 88 که برخی نمایندگان به برخی وزرای پیشنهادی آن را مربوط می‌کنند، گفت: بالاخره فتنه را یا دستگاه قضایی یا وزارت اطلاعات رسیدگی کرده است و ما درباره وزرا استعلام کردیم و دیدیم کارنامه پاکی دارند.

نجفی، نخستین وزیر پیشنهادی در محک نمایندگان

با پایان یافتن نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره کلیات کابینه پیشنهادی دولت یازدهم، نمایندگان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را آغاز کردند.

محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس در موافقت با معرفی محمدعلی نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وقتی عملکرد دکتر نجفی را براساس شاخص و نه شعار می‌بینیم قابل مقایسه با قبل و بعد از خودش نیست. عثمانی افزود: خواهشم از آقای نجفی این است همان‌طور که قبلا در زمان مسئولیت شان در وزارت آموزش و پرورش نگذاشتند آموزش و پرورش سیاسی شود باز هم اجازه ندهند جناح‌ها و گروه‌هایی به اسم اصلاح طلب و اصولگرا و جناح‌های مختلفی که راهروی مجلس را پر کرده بودند آموزش و پرورش را باندی کنند.

زارعی، نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس هم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در دوران خدمت 9ساله آقای دکتر نجفی در سمت وزارت آموزش و پرورش به تائید اکثر فرهنگیان و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت، دوران درخشانی بود. زارعی گفت: آقای دکتر نجفی کسی بود که دوران وزارت وی، مسائل تربیتی در آموزش و پرورش شکوفا و برنامه‌های قرآنی، راهبری و اجرایی شد.

امیرآبادی، نماینده قم در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، تضعیف و محدود کردن مراکز تربیت معلم را از نقاط ضعف دوران وزارت نجفی برشمرد و گفت: وی مقدمات انحلال امور تربیتی را مهیا کرد و عملکردش در طول دوره وزارت نشان می‌دهد که در مقوله پرورشی و آموزش‌های دینی در آموزش و پرورش اعتقادی نداشته است و فقط موضوع آموزش و پرورش را در سایر دروس مانند فیزیک، شیمی و حساب می‌داند.

علیرضا زاکانی، نماینده تهران هم با اشاره به سوابق نجفی در وزارت آموزش و پرورش در مخالفت با وی تاکید کرد: کمرنگ شدن ابعاد اعتقادی، دینی و پرورشی از جمله ویژگی‌های دوره مدیریتی نجفی بوده و نگاه و روح حاکم در مسئولیت ایشان نگاهی نادرست بوده است.

نماینده مردم تهران به برخی اظهارات نجفی در گذشته اشاره کرد و گفت: در یکی از اظهارات آقای نجفی بیان کرده است برخی می‌گویند آموزش و پرورش ما غرب زده است، در حالی که‌ای کاش این‌گونه بود چون تراز انسان در غرب بالاتر از چیزی است که ما در جامعه خود تربیت می‌کنیم. این نگاه کسی است که برای حوزه آموزش و پرورش مطرح شده است؛ در حالی که باید گفت آقای نجفی، اگر نتوانسته‌ایم انسان با تراز بالا تربیت کنیم امثال شما مسئول بوده‌اید و هم اکنون نیز این مسئولیت به صلاح شما نیست.

زاکانی به نامه نجفی به مراجع تقلید در حوادث سال 88 اشاره کرد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بیراهه نرویم. کسی که روز روشن خورشید را نمی‌بیند بنا نداریم او را سرآمد وزیران قرار دهیم و عنان کار را به کسی دهیم که به نظام اتهام شکنجه بزند.

ادامه بررسی صلاحیت نجفی برای وزارت آموزش و پرورش به جلسه امروز موکول شد.

حاشیه‌های اولین روز بررسی رای اعتماد

* در جلسه دیروز، آمار ثبت‌نام‌کنندگان برای سخنرانی در موافقت و مخالفت با ترکیب کلی کابینه جالب توجه بود.

* شمار نمایندگانی که برای دفاع از کابینه روحانی ثبت‌نام کرده بودند 148 نفر و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای مخالفت با کابینه 18 نفر بود.

* رئیس مجلس ظهر دیروز پیش از پایان جلسه نوبت صبح، جوابیه‌ای را که از سوی آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان به‌دستش رسیده بود، قرائت کرد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در واکنش به صحبت این نماینده که وزیر دادگستری را سهم وی در دولت خوانده بود اعلام کرده بود که طبق قانون، وزیر دادگستری با معرفی رئیس قوه قضاییه به رئیس‌جمهور مشخص می‌شود. آملی‌لاریجانی همچنین اعلام کرده بود که نظر رئیس دیوان عدالت اداری در مورد مغایرت قانونی بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص لغو مصوبه مهرآفرین، نظر شخصی وی بوده و وجاهت قانونی ندارد.

* نطق کاظم جلالی در حمایت از کابینه و نطق رسایی در مخالفت کابینه به جدلی میان این دو نماینده منجر شد. جلالی در اظهارات خود، بعضی‌ها را کاسبان فتنه خوانده بود که رسایی در نطق خود، به این اظهارات واکنش نشان داد و مطالبی گفت که جلالی مجددا در تذکری نسبت به اظهارات رسایی انتقاد کرد که این انتقاد هم با تذکر دوباره رسایی روبه‌رو‌شد.

* با توجه به این‌که مطابق قانون اگر از تریبون مجلس، علیه فردی صحبتی مطرح شود، او به میزان دوبرابر، فرصت دفاع از خود را دارد، جوابیه‌ای که از سوی مهدی هاشمی در واکنش به اظهارات بزرگواری صادر شده بود، در صحن علنی دیروز قرائت شد.

کابینه و مجلس روی خط شبکه خبر

پخش نخستین نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای فعالیت در دولت یازدهم از شبکه خبر با استقبال مردم مواجه شد.

نشست علنی صبح دیروز مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به طور مستقیم از شبکه خبر پخش شد.

رئیس رسانه ملی روز یکشنبه در پایان نشست شورای معاونان سازمان صداوسیما اعلام کرده بود رسانه ملی آمادگی دارد این نشست‌ها را به طور کامل از شبکه خبر پخش کند. ضرغامی این تصمیم را یکی از مصوبات شورای معاونان رسانه ملی اعلام کرد. پخش نشست صبح مجلس که شامل اظهارنظر و نطق نمایندگان موافق و مخالف با کلیات دولت آقای حسن روحانی بود، مخاطبان زیادی را جذب این شبکه کرد. بسیاری از مخاطبانی که پیگیر بررسی صلاحیت وزرا هستند از این اقدام رسانه ملی استقبال کردند. نشست‌های آینده مجلس شورای اسلامی که در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت، از همین شبکه پخش می‌شود.

پوشش تلویزیونی رای اعتماد مجلس، اقدامی ابتکاری است

پوشش رسانه‌ای مذاکرات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور اقدام ابتکاری رسانه ملی است. به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی و اجتماعی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به پخش زنده مذاکرات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم گفت: صداوسیما توانست واقعیات مذاکرات مجلس را در این زمینه به طور کامل پوشش دهد.

مقدم‌فر در گفت‌وگو با روابط عمومی رسانه ملی افزود: این ابتکار رسانه ملی برای پوشش مستقیم مذاکرات و مباحث مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آقای روحانی می‌تواند در تنویر افکار عمومی و اراده ملی و نیز آگاه‌سازی جامعه بسیار مفید و موثر باشد. معاون فرهنگی و اجتماعی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به طور حتم این روند می‌تواند گام بلندی برای آگاه‌سازی مردم از طریق رسانه ملی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد این ابتکار جدید رسانه ملی ادامه یابد. وی با اشاره به اقبال برنامه‌هایی از این دست نزد مردم تصریح کرد: با پخش زنده جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس، مردم حس می‌کنند در محل مجلس شورای اسلامی و بین وزرا حضور دارند و این وفاق ملی را افزایش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها